De browsers die u gebruikt wordt niet meer ondersteund.
Toegang via Windows XP met Internet Explorer 8 of lager wordt per 10 mei 2015 beëindigd.

Kijk hier voor meer informatie.

tekst browser
SNS Bank

Geef je mening

Column Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is fondsmanager van het SNS Nederlands Aandelenfonds. Als columnist schrijft hij commentaar en analyses.


8 april 2016

"Luwte voor het cijferseizoen "


De zakenkranten zijn dun tegenwoordig. Er is genoeg nieuws over het Oekraïne-referendum en de Panama Papers, maar weinig over economie en bedrijven. Het is de gebruikelijke nieuwsluwte voorafgaand aan het cijferseizoen. Maandag komt daar gelukkig verandering in en wordt, zoals gebruikelijk, gestart met Alcoa.

De verwachtingen voor het cijferseizoen zijn niet echt hooggespannen. Als we de AEX als 1 aandeel zien, kun je een winst per aandeel voor de AEX uitrekenen. Een jaar geleden dachten analisten nog dat de AEX € 33 per aandeel in 2016 zou verdienen. Nu is dat dat nog maar € 24 . Deze enorme winstdaling komt natuurlijk vooral door de magere verwachtingen bij indexgigant Shell. Een jaar geleden dachten de analisten nog dat Shell in 2016 ruim € 2,70 per aandeel zou verdienen. Nu gaat men uit van slechts € 0,90 per aandeel.

Verder kenmerkt deze nieuwsluwe periode zich door lage volumes, winstwaarschuwingen en grote koerseffecten door advieswijzingen van analisten. De lage volumes zorgen voor relatief grote koersuitslagen. Regelmatig staat er bij verschillende aandelen een flinke plus of een dikke min, zonder dat daar een echte reden voor te vinden is. Vaak is het slechts een grote belegger die in of uit een aandeel wil.

Qua winstwaarschuwingen is het stil geweest. In de US zijn er flink wat geweest, met name bij de kleinere bedrijven, maar in Nederland heb ik nog niets gehoord.

Dan blijven de aanpassingen van analistenadviezen nog als bron voor koersbewegingen over. Als je als analist in het nieuws wil komen moet je dat nu doen. Het is een mooie reclame voor deze analisten als de koersen door hun adviezen in beweging worden gezet. Immers, klanten vinden de adviezen blijkbaar zo goed dat ze die opvolgen. Echter een woord van waarschuwing: als opeens veel beleggers vanwege een positief advies een aandeel gaan kopen, gaat de koers omhoog. Maar dat wil nog niet zeggen dat het aandeel ook meer waard is geworden. Of zoals Warren Buffett het zei: ‘Price is what you pay, value is what you get’.

De beste strategie is de koers 1 of 2 dagen te laten uitrazen in de richting die de analist het aandeel heeft opgeduwd. En vervolgens de tegenovergestelde transactie te doen. De langetermijnbeleggers blijven natuurlijk gewoon zitten. Maar beleggers met een korte horizon kunnen daarvan profiteren om tegen deze omhooggestuwde koersen te verkopen. Na een tijdje verdwijnt dat effect meestal weer. Een mooi voorbeeld is het aandeel IMCD. Dat kreeg op 1 dag van zowel Goldman als van Kepler een koopadvies mee. In de 2 daaropvolgende dagen deed het aandeel het 5% beter dan de rest van de markt. Ik zou zeggen: geniet ervan zolang het kan, want dit soort effecten heeft maar een korte houdbaarheidsduur.

Bekijk ook: