Scheidingsdesk SNS: “Een aanvulling op onze service voor de klant”

Begin 2020 is SNS de Scheidingsdesk gestart, voor klanten met vragen over scheiden. Zo kom je als klant meteen bij de juiste persoon terecht. Roel Blokzijl (62) is medewerker tweede lijn bij de klantenservice, specialisatie hypotheken en leven. Hij werkt voor de Scheidingsdesk.

Roel Blokzijl

Rust

“Wat we vooral doen is mensen doorverwijzen naar de juiste partij. Hebben klanten vragen over hun hypotheek, dan kunnen we ze naar de adviseur doorverwijzen. Zeker als ze al een eigen advocaat hebben. Anders verwijzen we ze door naar een mediator, zoals Scheidingsexpert. Het voordeel van Scheidingsexpert is dat ze alles onder één dak hebben. Dus één partij waar je alles kunt regelen: niet alleen de financiële zaken, maar bijvoorbeeld ook de mediation en het opstellen van het scheidingsconvenant en het regelen van de uiteindelijke scheiding. Dat dat bij één partij kan, geeft veel rust.”

Veelgevraagd: Kan één van de twee in het huis blijven wonen?

“Een vraag die veel terugkomt, is of één van de twee in het huis kan blijven wonen. Onze hypotheekadviseur kan dat nakijken, maar natuurlijk alleen op basis van de huidige situatie. Alleen de huidige situatie zegt niet alles, want met een scheiding gebeurt er financieel veel. Of je in het huis kunt blijven wonen, hangt óók af van wat er in het echtscheidingsconvenant komt te staan.”   

Ondersteuning bij zelf regelen

“Eenvoudige bankvragen kunnen we zelf beantwoorden. Het opsplitsen van de rekening bijvoorbeeld is een vraag die terugkomt. Dat kun je als klant online zelf goed regelen. Ik blijf wel eens aan de lijn zodat de klant dat met telefonische hulp kan doen. We kunnen niet meekijken, maar we kunnen wel samen even de stappen doornemen. En als de klant er dan toch niet uitkomt, kan dat ook in de winkel met een medewerker samen.”

Veel gaat wél goed

“Dingen die goed gaan, zien we niet. Dat zeg ik ook altijd tegen mijn collega’s. Er valt met bankzaken online al zo veel goed te regelen dat het merendeel van de bankzaken zonder ons wordt opgelost.”

Mediation als oplossing

“Soms blijken de afspraken die mensen maken in de praktijk moeilijker dan op papier. Ze hebben dan bijvoorbeeld samen bedacht dat ze de kinderen week op week af zien, en bijvoorbeeld dat degene die het meest verdient in het huis blijft wonen. Maar hoe ze dat precies gaan regelen, weten ze nog niet. In de praktijk kan dat dan tegenvallen. Kunnen ze wel fulltime blijven werken in de week dat de kinderen er zijn? En is er wel een huurhuis met genoeg kamers beschikbaar voor degene die het huis verlaat? Ook voor dat soort dingen kan mediation handig zijn.”

Alimentatie

“Iets waar we vaker over gebeld worden, is dat de ex de alimentatie niet betaalt. Dat is een vervelend probleem, maar daar kunnen we helaas niets in betekenen. Het enige wat we dan kunnen doen, is doorverwijzen naar de eigen advocaat. Of naar een mediator, als ze nog geen advocaat hebben.”

Emotioneel

“Soms zijn mensen emotioneel. Ik heb wel eens huilende mensen aan de telefoon. Dat is helemaal niet erg. Op mijn leeftijd heb ik genoeg meegemaakt. Ik probeer een goede mix te vinden tussen empathie en toch een zakelijke toon. Maar niet altijd is er emotie. Ik heb ooit een keer een man aan de lijn gehad die over haar zei: Ik ben blij dat ik van haar af ben. Maar dat was maar een enkele keer, hoor.”

“Heel soms komt het voor dat wij iemand doorverwijzen naar een mediator en die dan uiteindelijk toch niet gaan scheiden. Soms omdat het financieel niet kan. Maar toch ... het zou toch fijn zijn als het dan toch nog goedkomt tussen die twee.”

Meer over scheiden

Meer over scheiden

De financiële onderwerpen die vaak ter sprake komen bij scheiden op een rij.