De spaarrekening als iemand overleden is
Wat gebeurt er met de spaarrekening(en) van een dierbare die is overleden?

Had de overledene een eigen spaarrekening?
Bij een spaarrekening die alleen op haar/zijn naam staat, blokkeren we meteen na het melden van overlijden:
- de spaarrekeningen die alleen op naam staan van de overledene
- de toegang tot Mijn SNS (internetbankieren)
- de toegang tot de SNS Mobiel Bankieren app
Goed om te weten:
- We zetten periodieke overschrijvingen stop.
- Een eventuele gemachtigde vervalt.
- Er kan nog wel geld gestort worden op de rekening.
Was de spaarrekening gezamenlijk?
Deelde de overledene de spaarrekening met iemand anders?
Dan blokkeren we:
- de toegang tot Mijn SNS van de overledene.
- de SNS Mobiel Bankieren app van de overledene
Goed om te weten:
- De andere rekeninghouder kan de rekening gewoon blijven gebruiken.
- Periodieke overschrijvingen worden niet stopgezet. De andere rekeninghouder kan deze wel veranderen of stopzetten in Mijn SNS als dat nodig is.
- Een eventuele gemachtigde blijft bestaan.
Let op! Het saldo op de rekening
Belangrijk om te weten: Je bent niet automatisch eigenaar van het deel van de ander op de rekening. Het is dus beter om het geld niet uit te geven totdat je zeker weet dat je er recht op hebt. Lees hierover meer in Schulden na een overlijden.
Had de overledene ook een betaalrekening?
Lees dan ook: De en/of-rekening als je partner overleden is
of De betaalrekening als iemand overleden is

Wil je een overlijden melden?

Geldzaken rondom overlijden
Pagina laatst aangepast: 8 oktober 2020