De betaalrekening als een dierbare is overleden

Een overlijden heeft een grote impact op familie en vrienden. En dan moet er ook nog een hoop geregeld worden, zoals de bankzaken van de overledene. Wat gebeurt er met de betaalrekening van een dierbare die is overleden?

De bankrekening als iemand overleden is

Had de overledene een eigen rekening?

Had degene die is overleden een eigen rekening? Met eigen rekening bedoelen we een rekening die alleen op zijn/haar naam staat.

Meteen na ontvangst van het bericht van overlijden, blokkeren we:

  • Alle rekeningen die alleen op naam staan van de overledene. Dat blijft zo totdat we zeker weten wie de rekening mag gebruiken. Dit betekent dat er geen geld meer overgeboekt kan worden. Periodieke overboekingen stoppen ook. Let op: Automatische incasso’s worden nog wel afgeschreven. Wil je die laten stoppen? Neem dan contact op met de organisaties die incasseren.
  • De betaalpassen en/of creditcards.
  • De toegang tot Mijn SNS (internetbankieren).
  • De toegang van gemachtigden tot alle bankzaken van de overledene.

Moet je nog rekeningen betalen?

Misschien moet je nog rekeningen betalen van de rekening van de overledene voor de uitvaart. Dat kan niet meer rechtstreeks, omdat de rekening geblokkeerd is.

Geef de rekeningen in dit geval af in een SNS Winkel. Of stuur de rekeningen van de uitvaart naar:

SNS Nabestaandendesk
Postbus 10032
3505 AA Utrecht

Stuur mee:

  • Akte van Overlijden
  • Kopie van uw identiteitsbewijs
  • En onderteken de rekeningen met uw handtekening

Wij zorgen er dan voor dat de rekeningen netjes worden betaald.

Had de overledene nog andere rekeningen?

Een spaarrekening
Een en/of rekening

Geldzaken na overlijden

Geldzaken na overlijden

Is een dierbare overleden? We helpen je graag als je geldzaken na een overlijden moet regelen.

Pagina laatst gecheckt: 21 september 2023