Jaarcijfers de Volksbank 2019

Cijfers
14-02-2020

De jaarcijfers over 2019 van de Volksbank zijn bekend. SNS is onderdeel van de Volksbank. Lees hieronder een samenvatting van de resultaten en klik hier voor meer informatie.

Bij de Volksbank draag je bij aan een schonere wereld

De klimaatneutrale balans van de Volksbank is verder gestegen tot 44%. Dit wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot (verlies) en de vermeden CO2-uitstoot (winst) van alle investeringen. Zo ontstaat een CO2-balans. De verbetering van 7%-punt ten opzichte van een jaar geleden komt vooral door het financieren van duurzame energieprojecten en de aankoop van een aantal groene obligaties waarmee indirect duurzame energieprojecten worden gerealiseerd.

Reputatie: vertrouwen van consumenten, klanten en medewerkers

De Volksbank is gegroeid met haar drie kernactiviteiten: meer betaalrekeningklanten, spaartegoeden en hypotheken. De manier waarop we o.a. als SNS onze maatschappelijke rol invullen heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen.

Ontwikkeling van onze gedeelde waarde scores:

  • De klantgewogen Net Promotor Score (NPS) is verbeterd tot nul, ‘break-even’ dus. Dit betekent dat de hoeveelheid klanten die de Volksbank aanbevelen en kritiek hebben in evenwicht is.
  • Medewerkers van de Volksbank geven een mooie score van een 7,7 op de gedeelde waarde ‘oprechte aandacht’, die in 2019 is geïntroduceerd. Bankieren met de menselijke maat wordt dus ook door de medewerkers gevoeld.

Maatschappij:

  • De klimaatneutrale balans van de Volksbank is gestegen tot 44% (eind 2018 was dat 37%). Hiermee zijn we weer een stap dichter bij het doel om een volledig klimaatneutrale balans in 2030 te realiseren.
  • De Barometer Financiële Onbezorgdheid blijft stabiel op 48%. Het doel voor 2020 is 50%.

Aandeelhouder:

  • Het rendement op eigen vermogen is 7,7% (stijging van 0,1%-punt). Dit is een sterke kapitaalpositie

Bijdrage SNS

  • We brachten de klantcommunicatie terug naar vaste teams van medewerkers in de ruim 200 winkels in 2019. De kwaliteit van onze klantenservice werd in 2019 door de Consumentenbond uitgeroepen tot de beste van Nederland.

  • We hebben ons op verschillende manieren ingezet voor het verbeteren van de financiële weerbaarheid van onze klanten. Zo participeerden we namens de Volksbank in de Nederlandse Schuldhulproute, gericht op het voorkomen en oplossen van schuldproblemen. Ook organiseerden we voor onze klanten met een aflossingsvrije hypotheek speciale informatiesessies en namen we deel aan de landelijke campagne van alle banken ‘Word ook aflossingsblij’. Hiernaast gingen we door met het sturen van seintjes om klanten alert te maken op mogelijke oververzekering en op mogelijkheden om hun hypotheeklasten te verlagen.

  • De Volksbank sprak onder andere met klanten van SNS over hun visie op de lage en mogelijke negatieve spaarrente. Mede op basis daarvan heeft de Volksbank in december ons beleid vastgesteld voor de particuliere spaarrentes. SNS en de andere merken van de Volksbank blijven in 2020 – en liefst nog langer - een rente van minimaal 0,01% bieden voor particuliere klanten met een spaarsaldo tot € 25.000, om zo het opbouwen en behouden van een financiële buffer te stimuleren. Daarnaast wordt in 2020 de spaarrente voor particuliere klanten met een spaarsaldo tot € 100.000 niet beneden de nul procent gebracht.

Tenslotte is de Volksbank onlangs gestart met een campagne waarin de relatie tussen de Volksbank en haar merken aan heel Nederland wordt getoond. In deze campagne staat de belofte 'Beter voor elkaar' centraal, een overkoepeling van de missie Bankieren met de menselijke maat en de gedeelde waarde-ambitie. In 2020 gaan alle merken van de Volksbank door om deze belofte waar te maken.

Vragen over dit bericht? Neem contact op met Sijmen Veenstra, 06-30906119.