Tips van onze fraude-expert: Hoe herken je nepnieuwsbrieven?

Esther Rougoor werkt als fraude-expert voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. Door haar werk weet ze als geen ander hoe oplichters te werk gaan én hoe je oplichting kunt voorkomen. Esther geeft tips hoe jij oplichters ook een stapje voor kunt blijven.

“Mijn naam is Esther Rougoor en ik ben fraude-expert. Nadat ik mijn studie criminologie had afgerond ben ik gaan werken in het fraudedomein. Dat doe ik inmiddels al 11 jaar waarvan 6 jaar voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. In die 11 jaar heb ik vele vormen van fraude voorbij zien komen en veel oplichters ontmaskerd.”

Hoe herken je een echte SNS-nieuwsbrief?

Leuk, de nieuwsbrief van SNS is er weer. En dit jaar is de nieuwsbrief ook in een nieuw jasje gestoken. Maar hoe weet je dan of deze echt van ons komt? En hoe weet je of je veilig kunt doorklikken naar de artikelen van de nieuwsbrief? Want ook phishingberichten zien er tegenwoordig wel heel echt uit. Met deze tips herken jij voortaan onze échte nieuwsbrief.

1.  Afzender

Check altijd goed wie de afzender is. Is dat wel het echte e-mailadres van het bedrijf? Let daarbij vooral op wat er achter het apenstaartje in het e-mailadres staat. Daar staat normaal gesproken altijd de domeinnaam, in ons geval @sns.nl, @mail.sns.nl of @beeldbellen.sns.nl. Als je twijfelt over de afzender, vergelijk dan het e-mailadres met andere e-mailadressen op de website van het bedrijf.

2. Aanhef

Berichten aan jou sturen we altijd met een persoonlijke aanhef. Ook in de nieuwsbrief noemen we altijd je achternaam zoals die bij ons bekend is. Bij onze zakelijke klanten zetten we de bedrijfsnaam bovenaan de e-mail. Phishingberichten zijn vaak onpersoonlijk en hebben een algemene en onpersoonlijke aanhef. Zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’. Zie je zoiets staan? Wees dan extra alert.

Klik nooit zomaar op een link en controleer eerst naar welke website de link verwijst. Op je computer ga je daarvoor met je muis op de link staan, zonder erop te klikken. Op je telefoon houd je de link ingedrukt totdat je de voorvertoning van de link ziet staan. Vergelijk het webadres in de link altijd met de officiële website van de organisatie die jou mailt. Een link naar de website van SNS begint altijd met https://sns.nl/, https://www.snsbank.nl/, https://t.e-mail.sns.nl/, https://beeldbellen.sns.nl/ of met https://diensten.snsbank.nl/. En belangrijk: we sturen je nooit een link naar de inlogpagina van Mijn SNS. We vragen je zelf naar onze website te gaan om in te loggen. Ook sturen we nooit een bijlage bij onze nieuwsbrief.

4. Toon van het bericht

Bij een phishingbericht proberen oplichters je over te halen om iets te doen en dit moet altijd zo snel mogelijk. Vaak dreigen ze met negatieve gevolgen als je iets niet doet, zoals bijkomende kosten of dat iets onbruikbaar wordt. Of ze zeggen juist dat je iets kunt winnen of dat er een op-is-op-actie geldt. Zet de afzender je onder druk om meteen iets te doen, zoals geld overmaken, ze mee laten kijken op je computer of mobiel, of codes of bankproducten afgeven? Dan heb je waarschijnlijk te maken met criminelen.  

5. Spam

Meldt je e-mailprovider of spamfilter dat de e-mail spam is? Of zit de e-mail in je spambox in plaats van in je normale inbox? Dan is het bijna zeker geen e-mail van ons.

Denk je dat je een nepnieuwsbrief of nepbericht van ons hebt gekregen? Stuur deze mails dan door naar valse-email@sns.nl. Heb je toch geklikt op een link en iets ingevuld? Bel dan meteen onze klantenservice op 030 - 633 30 00.

Tip: Heb je onze gratis, online training “Herken de oplichter” al gespeeld? De training is interactief en laat zien hoe je een oplichter kunt herkennen. Lees meer

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden

Fraude melden

Zie je onbekende overboekingen of denk je dat je benaderd bent door criminelen? Meld het dan bij ons.