Compensatieregeling voor (voormalige) klanten met gespreid betalen op een Mastercard

Ben je een particuliere klant en had je gespreid betalen op je Mastercard? Dan heb je misschien recht op compensatie.

Goed om te weten: De informatie op deze pagina geldt alleen voor klanten met gespreid betalen op een Mastercard die eind 2018 niet zijn overgedragen  aan International Cards Services (ICS).

De klanten die zijn overgedragen worden door ICS geïnformeerd over eventuele compensatie voor gespreid betalen op een Visa card.

Waarom compensatie?

De Volksbank (waar SNS onderdeel van is) gaat dit doen naar aanleiding van de recente Kifid-uitspraken bij andere kredietverstrekkers over de variabele rente op kredietproducten. Graag willen we in lijn met deze uitspraken onze (voormalige) klanten compenseren.

Om welke rentes gaat het?

Het gaat om variabele rentes die de banken zelf kunnen vaststellen en die dus niet werden vergeleken met óf gebaseerd werden op een andere rente.

Kifid heeft geoordeeld dat als niet duidelijk uit de voorwaarden blijkt wanneer de bank de rente mag wijzigen, de consument mag verwachten dat die variabele rente meebeweegt met de gemiddelde marktrente.

We onderzochten hoe dit bij ons zat. En het bleek dat bij ons de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten teveel rente heeft betaald.

Wanneer krijg je compensatie?

Had je gespreid betalen op je Mastercard, en is het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je had moeten betalen over je gemiddelde maandsaldo hoger dan € 50? Dan kom je in aanmerking voor compensatie. Deze compensatieregeling is afgestemd met de Consumentenbond.

Ben je klant?

Had je gespreid betalen op je Mastercard en heb je nog een ander product bij ons én is je compensatie hoger dan € 50 dan ontvang je in week 28 van 2023 een brief hierover.

Geen klant meer?

Had je gespreid betalen op je Mastercard en heb je geen ander product meer bij ons? We verwachten dat je je in de loop van 2023 kunt aanmelden via deze pagina als je denkt recht te hebben op compensatie.

Zo blijf je op de hoogte

Als we meer informatie hebben, dan lees je dat hier. Houd daarom deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

De informatie op deze pagina is voor het laatst aangepast op
4 juli 2023.


Vragen en antwoorden compensatieregeling

  • Met gespreid betalen betaal je iedere maand een deel terug van het bedrag dat je hebt uitgegeven met je creditcard. Je kunt dan iets kopen wat aan het eind van de maand niet in 1 keer wordt afgeschreven. Maar je betaalt ook rente. Dat is een variabele rente en kan dus altijd veranderen.
  • Nee, we hebben over het algemeen de marktrente goed gevolgd. Bij een deel van onze klanten is het niet goed gegaan. Als dat voor jou geldt, krijg je een brief. Hebben we bij jou de marktrente goed gevolgd dan kom je niet in aanmerking voor compensatie. Ook als je inmiddels geen klant meer bent, kun je recht hebben op compensatie. Heb je bij ons gespreid betalen op een Mastercard gehad en ben je geen klant meer? Dan kun je je in de loop van 2023 aanmelden op deze pagina.

  • De compensatieregeling is voor (voormalige) particuliere klanten die gespreid betalen op een Mastercard hebben gehad én die te veel rente hebben betaald. Is het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je had moeten betalen over je gemiddelde saldo groter dan € 50? Dan kom je in aanmerking voor compensatie en ontvang je hier in week 28 van 2023 een brief over.

  • Als je minder dan € 50 teveel aan rente hebt betaald, dan heeft jouw rente over het algemeen de marktrente goed gevolgd en keren we geen compensatiebedrag uit. Kleine verschillen zijn namelijk niet te voorkomen. Deze ondergrens is afgestemd met de Consumentenbond.

  • Als je nog klant bij ons bent dan word je geïnformeerd als je recht hebt op compensatie. Het bedrag wordt na de brief automatisch op de bij ons bekende rekening gestort.

    Heb je geen rekening meer bij SNS waarop we kunnen overmaken? Dan vragen we je op welk rekeningnummer het compensatiebedrag moet worden uitbetaald.

  • De compensatieregeling geldt alleen voor (voormalige) particuliere klanten met een doorlopend consumptief krediet, doorlopende roodstand op een betaalrekening en gespreid betalen op een Mastercard . Zakelijke kredieten, persoonlijke leningen en hypotheken vallen er dus buiten.
  • Ben je klant en is je compensatie meer dan € 50 dan kom je in aanmerking voor compensatie en ontvang je in week 28 van 2023 een brief hierover.

  • De berekening van het compensatiebedrag is zeer uitgebreid en bestaat meestal uit meerdere pagina’s. Daarom staat in de compensatiebrief alleen het uiteindelijke bedrag en een korte beschrijving hoe we dit ongeveer berekenen. De werkwijze voor de berekening is afgestemd met de Consumentenbond. Wil je graag de volledige berekening inzien, dit kun je aanvragen via compensatie@sns.nl.

    Goed om te weten: dit kan pas nadat je de brief hebt gekregen
  • Heb je je vóór 1 juni 2022 aangemeld bij Consumentenbond Claimservice? Dan vergoeden we inderdaad het bedrag dat je aan hen betaalt om gebruik te maken van hun diensten.
  • We vergoeden alleen de no cure no pay vergoeding die je aan Consumentenbond Claimservice bent verschuldigd. Andere kosten die je maakt, vergoeden we niet.

  • Als de overleden rekeninghouder in aanmerking komt voor compensatie en er is nog een mede-rekeninghouder dan wordt de eventuele compensatie nog steeds uitgekeerd als mede-rekeninghouder nog klant is.

    Is er geen mede-rekeninghouder aanwezig en heb je als erfgenaam geen bericht ontvangen, neem dan contact op met compensatie@sns.nl.

  • We keren het compensatiebedrag op één rekeningnummer uit. Jij en je ex-partner verdelen dit volgens onderling gemaakte afspraken.

  • We vergoeden wettelijke rente over je compensatiebedrag vanaf december 2021 tot en met 3 maanden na de verzenddatum van de brief over de compensatieregeling.

  • Je kunt hiervoor het volgende adres gebruiken, postzegels zijn niet nodig.

    SNS Bank, Antwoordnummer 918, 3500 VB Utrecht

  • Bij het berekenen van je compensatiebedrag wordt rekening gehouden met rente-op-rente.
  • Een nieuw acceptatieformulier met jouw gegevens vooringevuld kun je aanvragen via compensatie@sns.nl.
  • Dit is de door Kifid vastgestelde rente om te bepalen of de door jou betaalde rente hiermee goed in de pas liep.
  • Als je in eerdere belastingaangiftes de betaalde rente van gespreid betalen hebt opgegeven als aftrekpost dan moet je het compensatiebedrag opgeven in je belastingaangifte.

    Neem voor meer informatie contact op met de Belastingdienst.

Meer nieuws

Meer nieuws

Bekijk ons laatste nieuws, onze acties en campagnes.