Gezamenlijke rekening na scheiding of uit elkaar gaan

Onze klantenservice krijgt van mensen die uit elkaar gaan veel vragen over hun gezamenlijke rekening. De antwoorden op die vragen hebben we hier voor je verzameld. Heb je een andere vraag, of past het antwoord niet bij jouw situatie? Dan kun je ons het best even bellen.
Gezamenlijke rekening na scheiding of uit elkaar gaan

1. Hoe kan ik onze gezamenlijke rekening opheffen?

In Mijn SNS:

Je kunt de gezamenlijke rekening opheffen in Mijn SNS. Je moet dan aanvinken dat je ex-partner akkoord gaat met deze handeling. Je ex-partner krijgt hierover ook een brief ter bevestiging. Zit er een spaarrekening aan de rekening gekoppeld op naam van je ex-partner? Dan moet je ex-partner de rekening opheffen.

In de SNS Winkel:

Je kunt jullie gezamenlijke rekening ook in de SNS Winkel opheffen. Jullie moeten dan beiden ondertekenen.

Wat gebeurt er met het saldo?

Het geld dat nog op de rekening staat, wordt gestort op het rekeningnummer dat je bij de opheffing aan ons doorgeeft. Het is dus handig om hier met je ex-partner iets over af te spreken.

2. Hoe kan ik de kredietlimiet verlagen of intrekken?

In Mijn SNS:

Je kunt de kredietlimiet op jullie gezamenlijke rekening verlagen of intrekken in Mijn SNS. Je hebt hiervoor niet de toestemming van je ex-partner nodig.

In de SNS Winkel:

Je kunt de kredietlimiet op jullie gezamenlijke rekening verlagen of intrekken in een SNS Winkel. Jullie moeten dan beiden ondertekenen.

3. Hoe kan ik incasso’s blokkeren?

Je kunt alle of een paar incasso’s blokkeren. Dat kan of in Mijn SNS, of in een SNS Winkel of telefonisch. Je ex-partner hoeft hiervoor niet te tekenen.

4. Hoe kan ik de rekening op mijn eigen naam zetten?

Wil 1 van jullie de gezamenlijke rekening blijven gebruiken? Dan moeten jullie beiden toestemming geven om de ander als mederekeninghouder te verwijderen. Dat doe je door allebei in de SNS Winkel onderstaand formulier te ondertekenen. Neem ook allebei een kopie van je identiteitsbewijs mee.

(Mede)rekeninghouder, gevolmachtigde of wettelijk vertegenwoordiger wijzigen

Goed om te weten

  • Een echtscheidingsconvenant is geen opdracht aan de bank. Daarom kunnen we op basis daarvan je rekeningen niet veranderen.
  • Kinderen kunnen in onze administratie maar op 1 adres ingeschreven worden. Wel kunnen jullie beiden als ouders als wettelijk vertegenwoordiger aan de rekeningen van de kinderen gekoppeld zijn. Zo kun je zelf via Mijn SNS bijvoorbeeld het saldo inzien. Om de andere ouder toe te voegen, is wel toestemming van beide ouders nodig.
  • De Overstapservice kun je alleen gebruiken voor een rekening bij een andere bank die op dezelfde naam of namen staat.

Lastig?

Willen jullie hier wel allebei aan meewerken, maar vinden jullie het niet prettig om samen naar de SNS Winkel te komen? Dan kunnen we daarin een rol spelen, zodat jullie niet tegelijk in de winkel hoeven te zijn. Maak daarvoor een afspraak via de SNS Scheidingsdesk. Zij kunnen je ook informatie geven over scheiden met een mediator.

Of via de post

Het formulier opsturen met de post kan ook. Print het formulier ‘(Mede)rekeninghouder, gevolmachtigde of wettelijk vertegenwoordiger wijzigen’ via Mijn SNS. Onderteken het beiden en stuur het op naar het adres op het formulier, samen met een kopie van jullie identiteitsbewijzen.

Belangrijk:
Je kunt niet altijd een mederekeninghouder verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld niet bij een SNS Keuzedeposito, Lijfrente, kredieten, B-deel van een Extra Ruimte Hypotheek. Dan moet je óf de rekening op beide namen laten staan, óf de rekening opheffen. Bel ons als je twijfelt: 030 - 633 30 00.

Je ex-partner kan misschien nog veel regelen

Goed om je hiervan bewust te zijn: Je ex-partner kan misschien nog veel regelen. Bijvoorbeeld geld opnemen, een pas aanvragen en soms een kredietlimiet of creditcard aanvragen.

Tips voor je bankzaken na een scheiding

Tips voor je bankzaken na een scheiding
  • Heb je in het verleden je inloggegevens voor Mijn SNS, de app of digicode met je ex-partner gedeeld? Maak voor de zekerheid nieuwe wachtwoorden aan.
  • Heb je een nieuw adres? Geef dat online aan ons door: wijzigen adres. Dat kan ook in een SNS Winkel.
  • Is je naam veranderd? Geef je nieuwe naam aan ons door: Je persoonlijke gegevens wijzigen. Dat kan ook in een SNS Winkel.
  • Heb je je handtekening veranderd? Ga dan naar een SNS Winkel om je nieuwe handtekening op een handtekeningenkaart te zetten. Dan herkennen we je handtekening voortaan.
  • Check je incasso’s. Misschien wil je een paar of alle incasso’s stopzetten.
  • Check al je verzekeringen: klopt de dekking nog wel bij de nieuwe situatie?
  • Controleer altijd of je opdracht aan ons is verwerkt zoals je bedoeld hebt. Doe dit altijd zo snel mogelijk, maar zeker binnen 13 maanden na het geven van je opdracht.

Kom je er niet uit met je ex-partner?

Kom je er niet uit met je ex-partner? En lukt het daardoor niet om beiden te tekenen om de rekening te veranderen of te beëindigen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op: 030 – 633 30 00 of in een SNS Winkel. Dan kijken we samen of er misschien een oplossing is.

Scheidingsdesk van SNS

Scheidingsdesk van SNS

Heb je vragen over scheiden en financiën of mediation? Neem contact op met onze scheidingsdesk. We helpen je graag verder.
Meer over scheiden

Meer over scheiden

De financiële onderwerpen die vaak ter sprake komen bij scheiden op een rij.

Pagina laatst gecheckt: 23 maart 2023