Kinderen en geld – tips van ouders

SNS vroeg ouders met kinderen tussen de 6 en 10 jaar hoe zij hun kinderen leren omgaan met geld. Uit het onderzoek* bleek dat er 4 fases zijn waarin kinderen zich financieel ontwikkelen. Bekijk de fases. En lees de tips die de ouders gaven.

Je kind leren sparen: 5 tips

Het ene kind is al snel handig met geld, het andere doet er wat langer over om te snappen wat de waarde van geld is. Deze 4 fases doorlopen ze allemaal.

Fase 1: De verschillende munten en papiergeld leren kennen

De eerste fase maak je je kind spelenderwijs bekend met tastbaar geld, dus briefjes en munten. De waarde van het geld is in deze fase eigenlijk nog niet belangrijk. De ouders gaven deze tips:

  • Muntjes geven, munten leren herkennen, spelen met muntjes, muntjes leren tellen. Daarna ook met briefjes. “Zonder cash kun je kinderen eigenlijk niet goed leren wat geld is.”
  • Leren dat je met geld dingen kunt kopen: winkeltje spelen, met muntjes iets betalen, samen iets kopen.
De waarde van geld bijbrengen


Fase 2: De waarde van geld bijbrengen

Om hun kinderen de waarde van het geld bij te brengen, gebruiken de ouders het liefst ook contant geld. De ouders geven deze tips:

  • Geld leren sparen in een spaarpot of portemonnee waar geld in gaat, maar waar ook geld uit gaat om iets te kopen. "Bij een pinpas zien ze dat niet en leren ze dat niet, daarvan denken ze dat je er onbeperkt mee kunt kopen."
  • Begin met wekelijks zakgeld te geven. “Zo leren ze plannen. Als het geld op is, moet je weer een week wachten.”
  • Beloon soms een klusje met een klein bedrag. "Zo leren ze dat je moet werken voor geld.”

Fase 3: Kennismaken met de bank en digitaal geld

In deze fase leren de kinderen met digitaal geld om te gaan. Ze ontdekken dat digitaal geld net zo goed geld is als tastbaar geld. Ze leren ermee rekenen en ze leren wat een bank is. De ouders geven deze tips:

  • Open samen met je kind een digitale spaar- of betaalrekening op naam van je kind. En houd de pinpas in het begin voor jezelf.
  • Ga samen de eerste keer pinnen en onder begeleiding iets kopen met de pinpas of met contant geld.
  • Voer gesprekken met je kind over het verantwoord leren omgaan met (digitaal) geld en je saldo. “Dit geld zien ze niet, dat maakt het veel moeilijker. Ze weten niet altijd goed wat ze uitgeven en wat ze nog hebben.”

Fase 4: Zelf een betaalrekening beheren

Uiteindelijk komt het moment dat een kind een eigen rekening en eigen pinpas krijgt. En dus ook meer zeggenschap over het geld.

  • Het ene kind is vroeg aan een eigen online rekening toe, het andere doet er wat langer over. “De digitale wereld maakt geld minder tastbaar, dus je moet je kind meer begeleiden.”
  • Hoe snel een kind er klaar voor is, hangt ook af van hoe de ouders zelf omgaan met geld en met online betalen.
  • De eerste klas van de middelbare school wordt vaak genoemd als mooi moment om een kind meer zeggenschap te geven over de eigen rekening. En ander moment is een eerste baantje.
  • Maak je kind financieel weerbaar door het over geld te hebben: geld verdienen, geld sparen en geld uitgeven. “Mijn nichtje van 18 zit nu al gigantisch in de schulden, dat zie je steeds vaker. Ze beseffen niet wat ze allemaal uitgeven.”

* Onderzoek uitgevoerd door Motivaction, juli 2017.

SNS Jeugd Betalen

SNS Jeugd Betalen

Met SNS Jeugd Betalen leert je kind hoe je met een pinpas betaalt en dat sparen loont.
Kinderen en geld

Kinderen en geld

Jong geleerd is oud gedaan. Wat kun je als ouder doen en waar moet je aan denken?



Pagina laatst aangepast: 28 maart 2019

Terug naar boven