Betalingsproblemen door het coronavirus

Het coronavirus zorgt bij veel mensen voor financiële zorgen. Bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen werken en dus hun inkomen tijdelijk verliezen. Wat als je straks je hypotheek niet meer kunt betalen? We zijn er voor je. Ook nu.

Verwacht je geldproblemen? Bel ons

Ben je bang dat je vanwege corona straks je hypotheek niet meer kunt betalen? Het is belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken. We zoeken dan samen naar een oplossing. Bel of mail ons Hulpteam Hypotheken: 030 - 219 7010 of hulpteamhypotheken@sns.nl. Onze hulp is vrijblijvend en gratis.

Meer over ons Hulpteam Hypotheken

Veelgestelde vragen

Je bent niet de enige die door het coronavirus zorgen heeft over zijn hypotheek. We zetten de meestgestelde vragen over je hypotheek en het coronavirus op een rijtje. 

Moet ik mijn hypotheekafspraak verzetten of annuleren ivm corona? Of zijn er alternatieven?

Hypotheekgesprekken kunnen gewoon doorgaan. In de winkels houden we ons aan de RIVM richtlijnen: we geven je geen hand, houden 1,5 meter afstand en hebben in onze spreekkamers doorzichtig plexiglas schermen. Heb je verkoudheidsklachten? Dan kan de afspraak niet doorgaan. Wil je de afspraak verzetten of liever niet op kantoor laten doorgaan? Bel dan met de adviseur om dit te bespreken. Op kleine schaal bekijken we nu ook mogelijkheden zoals beeldbellen.

Wat gebeurt er als ik geen inkomen meer heb en mijn hypotheek niet meer kan betalen?

Heb je een SNS Hypotheek, of een hypotheek van BLG Wonen of ASN Bank? En kun je door het coronavirus je hypotheek niet meer betalen? Dan kun je gebruik maken van onze maatwerkaanpak. Samen kijken we wat er in jouw situatie mogelijk is om de moeilijke periode te overbruggen. Zo is het in sommige gevallen mogelijk om een betaalpauze van maximaal drie maanden af te spreken met elkaar. Of om tijdelijk een deel van je maandelijkse hypotheeklasten te betalen.

Kan ik een betaalpauze krijgen?

Een betaalpauze is een van de mogelijkheden die we aanbieden bij het oplossen van de financiële problemen die als gevolg van het coronavirus zijn ontstaan. De betaalpauze is maximaal 6 maanden.

Je moet de uitgestelde betalingstermijnen natuurlijk wel betalen na die pauze. Maar dit kun je uitsmeren over een periode van maximaal 5 jaar. Hierdoor blijft de stijging van je maandlasten na de betaalpauze beperkt.

Goed om te weten: Voor deze oplossing betaal je geen extra kosten. En je houdt je volledige hypotheekaftrek.

Of deze mogelijkheid voor jou geschikt is, is afhankelijk van je hypotheek en (financiële) situatie. Iedere klantsituatie vraagt om een individuele aanpak, daarom is het belangrijk dat we hier samen over in gesprek gaan.  

Hoe kan ik extra krediet, zoals mijn overwaarde, opnemen?

Dat hangt af van je situatie. Neem daarom contact op met je financieel adviseur. Die kijkt of het in jouw geval mogelijk is om je overwaarde of extra krediet op te nemen en te gebruiken zodat je aan je financiële verplichtingen kunt doen. Kan dit niet? Dan bekijk je samen met de adviseur wat er wél mogelijk is. Goed om te weten: Je kunt dit extra krediet niet gebruiken om je hypotheek te betalen, maar alleen voor andere betalingsverplichtingen.

Wat gebeurt er als ik een negatieve BKR-registratie krijg door het coronavirus?

Kun je door de gevolgen van het coronavirus je hypotheek niet op tijd betalen of krijg je een betalingsachterstand? Dan moeten we dit melden bij het BKR. We mogen deze BKR-melding niet verwijderen. Heb je je verder altijd aan de afspraken gehouden en op tijd je hypotheek betaald? Dan geeft deze BKR-registratie geen problemen als je een hypotheek aanvraagt bij ons of de andere merken van de Volksbank: ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen.

In hoeveel termijnen moet ik een achterstand terugbetalen?

Dat hangt af van je situatie. We doen ons best om altijd passende en haalbare betaalafspraken te maken. We kijken hiervoor naar je inkomen en uitgaven en bepalen aan de hand daarvan wat je kunt terugbetalen. We houden hierbij ook in de gaten of je je doorlopende maandselijkse hypotheeklasten kunt blijven betalen, zodat je achterstand niet verder oploopt.

Houden jullie rekening met mijn andere schulden?

Ja, we doen ons best om altijd passende en haalbare betaalafspraken te maken. We kijken hiervoor naar je inkomen en uitgaven. Dat betekent dus dat we ook rekening houden met andere financiële verplichtingen, zoals leningen bij anderen. Zo willen we voorkomen dat je schulden verder oplopen.

Als ik langere tijd niet kan betalen, gaan jullie dan mijn huis verkopen?

Alle hypotheekverstrekkers, dus ook wij, hebben afgesproken dat huiseigenaren niet op straat komen te staan tijdens het coronavirus. Daarom gaan we altijd eerst samen met jou op zoek naar een manier om je hypotheek betaalbaar te maken. Pas als we alle mogelijkheden hebben bekeken en we écht geen oplossing kunnen vinden waarmee je structureel aan je hypotheekverplichtingen kunt voldoen, kan de verkoop van je huis een mogelijkheid zijn. 

Kan er een SNS Adviseur bij mij langskomen voor een gesprek?

Nee, door de maatregelen die we genomen hebben om het coronavirus zo min mogelijk te verspreiden, kan dat nu jammer genoeg niet. Onze adviseurs zijn wel telefonisch bereikbaar om samen naar oplossing voor je situatie te kijken. En zodra er minder strenge maatregelen nodig zijn, gaan we weer op huisbezoek.  

Als ik niet betaal en ook niet kan betalen, krijg ik dan te maken met een incassobureau?

Nee, wij maken geen gebruik van incassobureaus en zoeken altijd samen met jou naar een oplossing.

Als ik niet betaal en ook niet kan betalen, leggen jullie dan beslag op mijn loon?

Nee, als je volledig inzicht geeft in je financiën en betaalt wat je kúnt betalen, leggen we nooit beslag op je loon.

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen en mijn woning staat te koop. Gaan jullie mijn huis dan veilen als mijn betalingsachterstand verder oploopt?

Nee, we zullen je huis nooit veilen als je betaalt wat je kúnt betalen en je huis voor een reële vraagprijs actief te koop staat. De vraagprijs is reëel als ie op advies van een makelaar is vastgesteld.  

Ik kan de makelaarskosten en notariskosten niet betalen bij verkoop van de woning, kunnen jullie mij daarbij helpen?

Als er een restschuld ontstaat en je in overleg met ons via een makelaar je huis hebt verkocht, nemen wij deze kosten voor onze rekening.

Ik heb geen inkomen meer en kan niet meer aflossen op mijn restschuld

We bekijken samen wat je wél kunt aflossen in jouw financiële situatie. Na maximaal 10 jaar schelden we je restschuld kwijt als je er in die tijd alles aan hebt gedaan om zoveel mogelijk af te lossen.

Ik kan de makelaarskosten en notariskosten niet betalen bij verkoop van mijn huis. Kunnen jullie me daarbij helpen?

Wanneer er een restschuld ontstaat en je in overleg met ons via een makelaar je huis hebt verkocht, nemen wij deze kosten voor onze rekening.

Ik ben bang dat de hypotheekrente hard gaat stijgen door het coronavirus, moet ik daar iets mee?

We begrijpen dat je je hier zorgen over maakt. Wat een eventuele rentestijging voor jou betekent, hangt af van je situatie en hypotheek. Voor meer informatie kun je je adviseur bellen of mailen.

Ik heb via SNS een hypotheek afgesloten bij een andere hypotheekverstrekker. Kan ik ook gebruikmaken van het SNS Hulpteam Hypotheken?

Het Hulpteam Hypotheken helpt alle klanten om meer inzicht te krijgen in zijn of haar financiële situatie. Heb je een SNS Hypotheek, of een hypotheek van BLG Wonen of ASN Bank? En kun je door het coronavirus je hypotheek niet meer betalen? Dan kun je gebruik maken van onze maatwerkaanpak.

Heb je specifieke vragen over je hypotheek van een andere aanbieder? Dan kun je het beste contact opnemen met je hypotheekverstrekker. Klik op je hypotheekverstrekker om direct naar de website te gaan.

Aegon

ASR

Delta Lloyd

Lloyds Bank

Nationale Nederlanden

We denken graag met je mee

We denken graag met je mee

Zit je op dit moment in de problemen? We helpen je graag. Neem contact op met ons Hulpteam Hypotheken via 030 - 219 7010 of per e-mail via hulpteamhypotheken@sns.nl.
Terug naar boven