Wat doe je bij reisschade?

Vakantie in het vooruitzicht? Dan ben je vast niet bezig met de minder leuke dingen die voor of tijdens je reis kunnen gebeuren. Maar wat doe je als er wél iets gebeurt?

Dit kun je het beste doen bij schade op reis

  • Bel in noodgevallen of als je naar het ziekenhuis moet met SOS International: +31 20 - 651 51 51. Je kunt ze dag en nacht bellen. Handig: ze spreken Nederlands.
  • Moet je naar het ziekenhuis of moet er een arts langskomen? Bewaar de facturen goed en maak kopieën als je de kosten wilt laten vergoeden.
  • Doe altijd aangifte bij de lokale politie als er iets van je gestolen is of als je iets bent verloren. Maak een kopie van je aangifte om door te geven aan je verzekeraar.
  • Is je betaalpas of creditcard kwijt of gestolen? Laat die dan zo snel mogelijk blokkeren.
  • Maak een lijstje met alle schade die je hebt en maak foto’s als dat kan. Stuur de foto’s mee als je de schade meldt.

Dit kun je het beste doen bij annulering

Ben je aanvullend verzekerd? Dan kun je de annuleringskosten laten vergoeden. Bijvoorbeeld omdat een familielid ziek of overleden is. Dit kun je het beste doen:

  • Neem meteen contact op met je reisorganisatie. Je krijgt een rekening voor de annuleringskosten.
  • Stuur een kopie van de rekening van de annuleringskosten en een kopie van het bewijs van je boeking mee als je de schade doorgeeft aan je verzekeraar.
  • Kun je door je gezondheid niet op reis? Vraag dan een verklaring aan je arts en stuur deze mee met het schadeformulier. Goed om te weten: Er is geen verklaring nodig met vertrouwelijke informatie. Alleen een bewijs van je arts dat je om medische redenen niet kan reizen is genoeg.
  • Moet je eerder naar huis, bijvoorbeeld omdat je ziek wordt of een naast familielid is overleden? Neem dan altijd contact op met SOS International: +31 20 - 651 51 51.

Dit kun je het beste doen bij vertraging

  • Duurt je vertraging 8 uur of langer? Schrijf dan nauwkeurig het tijdstip op waarop je zou vertrekken en het tijdstip waarop je uiteindelijk bent vertrokken.
  • Verzamel zoveel mogelijk bewijs waarmee je kunt laten zien dat je vlucht vertraagd is.
  • Heb je kosten moeten maken door de vertraging, bijvoorbeeld voor vervoer of verblijfskosten? Bewaar de bonnetjes en stuur die mee als je de schade doorgeeft. Kijk ook op rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl.

Reisschade melden

Reisschade melden

Bij ons kun je dag en nacht je schade melden. We zorgen er dan voor dat je schademelding zo snel mogelijk wordt opgepakt.

Terug naar boven