Je reis geannuleerd of je vlucht is vertraagd

Andere schade melden

Geef kosten door die je hebt moeten maken als je je reis is geannuleerd of als je vlucht langer dan 8 uur is vertraagd. Meteen hulp nodig? Bel 020 – 651 51 51.


Op je polis staat wat je hebt verzekerd. Bekijk de voorwaarden van de SNS Reisverzekering.

Zo geef je de kosten door

Als je reis is geannuleerd

  • Neem meteen contact op met je reisorganisatie. Je krijgt dan een rekening voor de annuleringskosten.
  • Stuur een kopie van de rekening en een kopie van het bewijs van je boeking mee met het schadeformulier.
  • Kun je door je gezondheid niet op reis? Stuur dan ook een verklaring van je arts mee. Hierin hoeven geen medische gegevens te staan.
  • Moet je eerder naar huis, bijvoorbeeld omdat je ziek wordt of een naaste familielid is overleden? Neem dan altijd contact op met SOS International: +31 20 - 651 51 51.
  • Vul het schadeformulier zo volledig mogelijk in.

Als je vlucht is vertraagd of geannuleerd

  • Schrijf nauwkeurig de tijd op waarop je zou vertrekken en het tijdstip waarop je uiteindelijk bent vertrokken. Dat kan dus ook (meer dan een) dag later zijn.
  • Verzamel zoveel mogelijk bewijs waarmee je kunt laten zien dat je vlucht vertraagd of geannuleerd is en stuur deze mee met het schadeformulier.
  • Heb je kosten moeten maken door de vertraging, bijvoorbeeld voor vervoer of verblijf? Bewaar de bonnetjes en stuur die mee als je de schade doorgeeft.
  • Is de oorzaak van de vertraging of annulering niet verzekerd? Kijk dan eens op de site rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl

Melden vertraging en/of annuleren reis

Mail het schadeformulier en alle stukken naar schade@vkn.nl

Of stuur je schadeformulier en alle stukken met de post:

Volmachtkantoor Nederland
Afdeling Schadebehandeling
Antwoordnummer 292
1800 VB Alkmaar (postzegel niet nodig)

Volmachtkantoor Nederland behandelt je schade namens de verzekeraar.
Lees hier meer

Wat gebeurt er als je de kosten die je hebt gemaakt hebt doorgegeven?

  • Binnen 5 werkdagen krijg je een e-mail met daarin een reactie en een schadenummer. Gebruik dit nummer als je een vraag hebt over je schade.
  • Is de schade hoog of ingewikkeld? Dan wordt soms een deskundige ingeschakeld.
  • Soms is er meer informatie nodig. Bijvoorbeeld een extra toelichting of bonnetjes van de verblijfs- of vervoerskosten die je hebt moeten maken.

Lees wat je nog meer kunt doen als je reisschade hebt