Wat blokkeren we? En waarom?

Wat we precies blokkeren na de melding van overlijden hangt af van het feit of het een betaal- of spaarrekening is én of het een eigen rekening was (rekening op 1 naam: van de overledene) of een en/of rekening.

Betaalrekening

Betaalrekening is een eigen rekening

Heeft de overledene een betaalrekening op 1 naam, dan blokkeren we:

  • de rekening
  • de betaalpas
  • Mijn SNS (internetbankieren)
  • de SNS Creditcard (als de overledene die heeft)
  • de SNS Mobiel Bankieren app (als de overledene die gebruikt)

Automatische incasso’s en periodieke overschrijvingen worden stopgezet. Als een incasso al is aangemeld (meestal zo’n 5 dagen van tevoren) op het moment dat we de rekening blokkeren, dan wordt deze incasso nog wel van de rekening afgeschreven. Er kan nog wel geld gestort worden op de rekening.

Gevolmachtigde

Ben je als gevolmachtigde gekoppeld aan de betaalrekening(en) van de overledene? Dan vervalt deze machtiging. We blokkeren de passen en je kunt niet meer internetbankieren.

Bewindvoerder

Als de onderbewindgestelde is overleden eindigt de bewindvoering. Je bent niet langer bewindvoerder. Je toegang tot de rekening wordt geblokkeerd. Is er nog informatie nodig van de periode van voor het overlijden? Dan kun je dat bij ons opvragen. Je krijgt de informatie over de rekening tot de overlijdensdatum.

Goed om te weten: betalingen na het blokkeren

Moeten er van de geblokkeerde betaalrekening rekeningen betaald worden voor de uitvaart? Stuur deze dan op naar SNS Nabestaandendesk. Het is belangrijk dat een erfgenaam deze nota’s ondertekent.

We kunnen deze bedragen alleen van de geblokkeerde rekening afschrijven als je een kopie van de Akte van Overlijden en je identiteitsbewijs meestuurt en het saldo van de rekening voldoende is.

Betaalrekening is een en/of rekening

Bij een en/of betaalrekening blokkeren we:

  • de betaalpas van de overledene
  • de digipas en/of digicode van de overledene voor Mijn SNS (internetbankieren)
  • de SNS Creditcard (als de overledene die heeft)
  • de SNS Mobiel Bankieren app (als de overledene die gebruikte)

Goed om te weten


De betaalrekening blijft gewoon te gebruiken door de andere rekeninghouder. Heeft de mederekeninghouder geen eigen digipas voor internetbankieren? Vraag deze dan aan.

Digipas aanvragen voor een betaalrekening

Automatische incasso’s blijven in deze situatie gewoon doorlopen. Zijn er automatische incasso’s die kunnen stoppen? Dan moet je dat zelf aangeven bij de bedrijven die het geld automatisch van deze rekening afschrijven.

Gevolmachtigde

Ben je als gevolmachtigde gekoppeld aan een en/of betaalrekening(en) van de overledene? Dan kun je deze rekening gewoon blijven gebruiken. Voor Mijn SNS heb je wel een eigen digipas nodig. Heb je die nog niet? Vraag deze dan voor jezelf aan.
Digipas aanvragen voor een betaalrekening

Spaarrekening

Spaarrekening is een eigen rekening

Heeft de overledene een spaarrekening op 1 naam, dan blokkeren we:

  • de rekening
  • Mijn SNS (internetbankieren)
  • de SNS Mobiel Bankieren app (als de overledene die gebruikte)

Periodieke overschrijvingen worden stopgezet. Een eventuele volmacht vervalt. Er kan nog wel geld gestort worden op de rekening.

Spaarrekening is een en/of rekening

Heeft de overledene een spaarrekening samen met iemand anders? Dan blokkeren we Mijn SNS en de app van de overledene. De andere rekeninghouder kan de rekening gewoon blijven gebruiken.

Periodieke overschrijvingen worden niet stopgezet. De rekeninghouder kan de periodieke overschrijvingen zelf wijzigen in mijn SNS als dat nodig is. Een eventuele volmacht blijft gewoon bestaan.

Terug naar overlijden melden

Terug naar overlijden melden

Het beginpunt voor het afhandelen van bankzaken van de overledene.
Geldzaken rondom overlijden

Geldzaken rondom overlijden

We helpen je graag als je geldzaken rondom een overlijden moet regelen. Bijvoorbeeld als een dierbare van je is overleden. Of als je je nabestaanden goed wilt achterlaten.

Terug naar boven