SNS Nabestaandendesk

Je wilt een overlijden melden. Allereerst: gecondoleerd met dit verlies. Om de financiële zaken van de overledene goed af te handelen is het belangrijk dat je het overlijden bij ons meldt. Het snelst gaat het met het online formulier.

1. Overlijden melden

De eerste stap om de bankzaken van de overledene af te handelen is het overlijden melden. Dat kan op verschillende manieren: Met het online formulier Of bel ons op: 030 – 633 30 00.

Wie kan het overlijden melden?

Elke persoon mag als nabestaande het overlijden melden. Maar het makkelijkst is wel als dit ook de persoon is waarvan bekend is dat deze de bankzaken mag afhandelen namens de overledene. Omdat uiteindelijk deze persoon aan ons de juiste stukken en de opdracht moet sturen voor verdere afhandeling.

Ook belangrijk: alleen aan de persoon die de bankzaken mag afhandelen mogen we informatie geven over producten en saldi van de overledene.

2. Na je melding

Zodra we je melding hebben ontvangen krijg je een bevestiging en gaan we voor je aan de slag. Meestal hebben we nog documenten van je nodig. Hier lees je wat je ongeveer kunt verwachten.

Blokkeren

Wat we precies blokkeren na de melding van overlijden hangt af van het feit of de rekening een eigen rekening was of een en/of rekening. Lees ook waarom we rekeningen moeten blokkeren.
Meer over rekeningen blokkeren

Informatie verzamelen

We vragen verschillende documenten aan je, die nodig zijn voor het afhandelen. Ook willen we weten wat je met de rekening(en) bij ons wilt doen.
Meer over welke informatie we aan je kunnen vragen

Bankzaken afhandelen

Per rekening, verzekering of ander product doen we precies wat je wilt. Bijvoorbeeld opheffen of omzetten in een 'erven van-rekening'. Als daarom gevraagd is, maken we het geld over naar de erfgenamen.

De persoon/personen die is/zijn gemachtigd om namens de overledene te handelen, geeft in een e-mail of brief aan ons door wat de wensen zijn voor ieder product.

Goed om te weten
Een spaar- of betaalrekening kunnen we vaak al binnen 1 week afhandelen. Voor andere producten kan de afhandeling wel zo’n 4 weken in beslag nemen. Is een gesprek met een adviseur nodig? Dan neemt de adviseur contact op en vertelt hoeveel een adviesgesprek kost. De afhandeling volgt dan na het adviesgesprek.

nabestaandendesk

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Afhandelen van hypotheek of pensioen?

Heeft de overledene een hypotheek of pensioen? Dan is het verstandig met een adviseur te bekijken hoe dat het beste afgehandeld kan worden.

Afspraak maken met een hypotheekadviseur

Afspraak maken met een pensioenadviseur

Goed om te weten: alleen voor producten van SNS

SNS Nabestaandendesk regelt alles voor de rekeningen, hypotheken, verzekeringen en effectenportefeuilles van SNS. Voor producten van de Volksbank (bijvoorbeeld van ASN Bank en BLG) en andere banken en verzekeraars kun je bij die bedrijven terecht.

Overzichtspagina: Geldzaken na een overlijden

Waar moet je nog meer aan denken?

Waar moet je nog meer aan denken?

Een overzicht van bankzaken waar je aan moet denken.
Meer over blokkeren van de rekeningen

Meer over blokkeren van de rekeningen

Welke rekeningen worden geblokkeerd en waarom?

Terug naar boven