SNS Nabestaandendesk

Je wilt een overlijden melden. Allereerst: gecondoleerd met het verlies van je dierbare. Het is belangrijk dat je het overlijden bij ons meldt, zodat je samen met ons de financiële zaken van de overledene goed en snel kunt regelen. Het snelst gaat het met het online formulier dat we samen invullen als je ons belt.

1. Overlijden melden

De eerste stap om de bankzaken van de overledene af te handelen is het overlijden melden. Dat kan op verschillende manieren. Met het online formulier of bel ons op
werkdagen van 9 .00 tot 17.00 uur op 030 - 633 30 00. Dan vullen we samen het online formulier in. Je kunt ook naar de SNS Winkel komen.

Online overlijden melden.

Wie kan het overlijden melden?

Elke persoon mag als nabestaande het overlijden melden. Maar het makkelijkst is wel als dit ook de persoon is van wie bekend is dat deze de bankzaken mag afhandelen namens de overledene. Omdat uiteindelijk deze persoon aan ons de juiste stukken en de opdracht moet sturen voor verdere afhandeling.

Ook belangrijk: alleen aan de persoon die de bankzaken mag afhandelen mogen we informatie geven over producten en saldi van de overledene.

Blokkeren

Wat we precies blokkeren na de melding van overlijden hangt af van het feit of de rekening een eigen rekening was of een en/of rekening. Lees ook waarom we rekeningen moeten blokkeren.
Meer over rekeningen blokkeren

Informatie verzamelen

We vragen verschillende documenten aan je, die nodig zijn voor het afhandelen. Ook willen we weten wat je met de rekening(en) bij ons wilt doen.
Meer over welke informatie we aan je kunnen vragen

Bankzaken afhandelen

Per rekening, verzekering of ander product doen we precies wat je wilt. Bijvoorbeeld opheffen of omzetten in een 'erven van-rekening'. Als daarom gevraagd is, maken we het geld over naar de erfgenamen.

De persoon/personen die is/zijn gemachtigd om namens de overledene te handelen, geeft in een e-mail of brief aan ons door wat de wensen zijn voor ieder product.

Let op! Het saldo op de rekening

Belangrijk: Je bent niet automatisch eigenaar van het deel van de ander op de rekening. Het is dus beter om het geld niet uit te geven totdat je zeker weet dat je er recht op hebt.
Lees meer in Schulden na overlijden

Goed om te weten
Een spaar- of betaalrekening kunnen we vaak al binnen 2 weken afhandelen. Voor andere producten kan de afhandeling wel zo’n 4-8 weken in beslag nemen. Is een gesprek met een adviseur nodig? Dan neemt de adviseur contact op en vertelt hoeveel een adviesgesprek kost. De afhandeling volgt dan na het adviesgesprek.

Afhandelen van hypotheek, lijfrente of gouden handdruk

Heeft de overledene een hypotheek, lijfrente of gouden handdruk? Dan is het verstandig met een adviseur te bekijken hoe dat het beste afgehandeld kan worden.

Afspraak maken met een hypotheekadviseur

Afspraak maken voor advies over lijfrente of gouden handdruk

Goed om te weten: alleen voor producten van SNS

SNS Nabestaandendesk regelt alles voor de rekeningen, hypotheken, verzekeringen en effectenportefeuilles van SNS. Voor producten van de Volksbank (bijvoorbeeld van ASN Bank en BLG) en andere banken en verzekeraars kun je bij die bedrijven terecht.

Waar moet je nog meer aan denken?

Waar moet je nog meer aan denken?

Een overzicht van bankzaken waar je aan moet denken.
Geldzaken rondom overlijden

Geldzaken rondom overlijden

Is een dierbare van je overleden? Sterkte. We helpen je graag als je geldzaken na een overlijden moet regelen.