Veelgestelde vragen over de afhandeling van een overlijden

Heb je een overlijden gemeld en heb je nog vragen over de afhandeling van de geldzaken? Dan helpen we je graag. Veel antwoorden kun je hier al vinden.

Veelgestelde vragen

Welke documenten moet ik opsturen?

Om de bankzaken goed te kunnen afhandelen vragen we vaak extra documenten van je. We beoordelen altijd welke we nodig hebben in jouw geval. Lees meer over welke documenten dat kunnen zijn.

Wat is een akte van overlijden?

Het bewijs dat iemand is overleden wordt de akte van overlijden genoemd. Dat kun je krijgen bij je gemeente of uitvaartondernemer.

Waarom hebben we soms een Verklaring van Erfrecht (VvE) nodig?

Met een verklaring van erfrecht weten we zeker dat we met de juiste persoon handelen bij de afhandeling van de rekeningen en andere producten die bij of via ons lopen. We hebben dan zwart op wit dat jij inderdaad een erfgenaam/executeur bent van de overleden rekeninghouder en dat je recht hebt op het geld.

Wanneer heb je een verklaring van erfrecht nodig?

In de volgende gevallen heb je bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht nodig:

  • Als je geen (geregistreerde) partner van de overledene bent, dan heb je in principe een verklaring van erfrecht nodig om over de erfenis te kunnen beschikken.
  • Als een verzekeringsmaatschappij vraagt om de verklaring, bijvoorbeeld voor een levensverzekering.
  • Voor teruggave van belasting of voorschotten voor een persoonsgebonden budget.
  • Voor een uitkering van partner- en/of nabestaandenpensioen.
  • Als degene die is overleden onroerend goed op zijn naam had staan in het Kadaster, bijvoorbeeld een huis, een stuk grond of een boot en je die eventueel wilt verkopen. Heb je een verklaring van erfrecht laten maken? Dan schrijft de notaris deze in bij het Kadaster. Zo wordt duidelijk dat de erfgenamen de nieuwe eigenaren van de zaken van de overledene zijn.

Wat zijn de belangrijkste zaken waar ik aan moet denken?

Als een dierbare in je omgeving is overleden, dan staat je hoofd waarschijnlijk niet naar geldzaken. Toch zul je merken dat je een aantal zaken moet regelen. Daarom hebben we deze checklist gemaakt: een beetje houvast in moeilijke tijden.

Heb je een andere vraag?

Heb je een andere vraag voor de Nabestaandendesk? Stuur dan een e-mail naar nabestaandendesk@asnbank.nl.

Geldzaken na overlijden

Is een dierbare overleden? We helpen je graag als je geldzaken na een overlijden moet regelen.
Wil je een overlijden melden?

Wil je een overlijden melden?

Om de financiƫle zaken van de overledene goed af te handelen is het belangrijk dat je het overlijden bij ons meldt.