Regel in 4 stappen je belastingaangifte

Het is weer tijd voor de aangifte inkomstenbelasting. Zie je er tegenop? Met dit stappenplan wordt het een fluitje van een cent.
Stapnummer 1

Ligt alles klaar?


Een goede voorbereiding is bij je aangifte inkomstenbelasting écht het halve werk. Zorg daarom dat je vooraf alle documenten en inloggegevens bij de hand hebt, zoals:

  • Je DigiD of iDIN. Deze heb je nodig om in te loggen bij de Belastingdienst en je aangifte digitaal te onderteken en te versturen. Heb je nog geen DigiD of weet je je inloggegevens niet meer? Vraag deze dan aan op digid.nl/aanvragen. Let op: je krijgt je DigiD per post toegestuurd, dit kan een week duren.
  • De jaaropgaaf van je werkgever of uitkeringsinstantie
  • De jaaropgaaf van je bankrekening, spaarrekening en eventuele andere jaaropgaven, bijvoorbeeld van je beleggingsrekening.
  • Heb je een koophuis? Houd dan ook je hypotheekoverzicht en WOZ-waarde van je huis bij de hand. Let op dat je de WOZ beschikking over 2018 gebruikt. Hierin staat de waarde vanaf 1 januari 2017.
Goed om te weten
Heb je een huis gekocht in het jaar waarover je aangifte doet? Houd dan ook de notariële afrekening bij de hand. De notaris zet er vaak precies bij welke kosten, behalve de hypotheekrente, aftrekbaar zijn.
Stapnummer 2

Controleer je aangifte


Op belastingdienst.nl staat je aangifte al voor je klaar. Handig: de aangifte is al zoveel mogelijk voor je ingevuld, jij hoeft alleen maar te controleren of het klopt en eventueel aan te vullen of verbeteren. Is je persoonlijke situatie afgelopen jaar niet veranderd? Dan is de kans groot dat je vooringevulde aangifte helemaal klopt. Controleer hem toch altijd goed, jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor je aangifte.

Tips voor je belastingaangifte

Aftrekposten
De aftrekposten zijn nog niet vooraf ingevuld, dit moet je zelf doen. Denk aan zorgkosten die niet vergoed werden door je zorgverzekering, giften aan goede doelen en kosten voor een opleiding. Voor de aftrekbaarheid van deze kosten gelden wel voorwaarden en drempels. Twijfel je of je bepaalde kosten mag aftrekken? In je aangifteformulier en op de site van de Belastingdienst staat meer uitleg waar aftrekposten aan moeten voldoen.

Check je bankrekeningen
Kijk goed of er geen bankrekeningen in je aangifte missen. En andersom: check ook of er geen overbodige rekeningen tussenstaan. Heb je bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening die wél op jouw naam staat, maar waar geen geld van jou op staat? Bijvoorbeeld een betaalrekening van je ouders, waar jij een extra pinpas van hebt? Dan hoeft deze rekening alleen in de aangifte van de ander te staan.

Stapnummer 3

Is er afgelopen jaar iets veranderd?


Is er iets veranderd in je persoonlijke situatie? Kijk dan extra kritisch naar je aangifte. Het zou goed kunnen dat je nog één en ander moet aanpassen of aanvullen. We zetten de belangrijkste situaties op een rijtje:

Stapnummer 4

Klaar voor versturen


Klopt alles? Dan is het een kwestie van je aangifte digitaal ondertekenen met je DigiD en versturen.

Op tijd aangifte doen loont

Blijkt na het invullen van je aangifte dat je inkomstenbelasting moet betalen? Als je voor 1 mei aangifte doet en de Belastingdienst neemt je aangifte 1 op 1 over, dan hoef je geen belastingrente te betalen. Doe je na 1 mei pas aangifte? Dan kan het zijn dat je niet alleen inkomstenbelasting moet betalen, maar ook nog eens belastingrente.

iDIN: online identificeren

iDIN: online identificeren

Met iDin kun je makkelijk en veilig inloggen bij bijvoorbeeld webwinkels, overheidsinstanties en verzekeraars.
Een jaaroverzicht downloaden

Een jaaroverzicht downloaden

Voor je belastingaangifte heb je jaaroverzichten nodig. Je vindt ze in Mijn SNS of krijgt ze per post.

Terug naar boven