Opnieuw identificeren met de ID-check in Mijn SNS

De komende tijd vragen we veel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. We zijn verplicht om dat te doen. Heb je een e-mail van ons ontvangen over het opnieuw identificeren in Mijn SNS? Dan kun je dit eenvoudig en snel doen met de ID-check die voor je klaarstaat. Hiervoor werken we samen met Ockto.

Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in de SNS App?

Lees meer over de ID-check in de app

Waarom opnieuw identificeren?

Toen je klant werd bij SNS, heb je je moeten identificeren. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een storting van 1-cent vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft)

Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan die wij nodig hebben. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.

We zijn volgens de Wwft verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. Ook moeten we persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Daarom is het belangrijk dat je de ID-check doet.

Meer over klantonderzoek

Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren

  • Computer of laptop om in te loggen op Mijn SNS. Gebruik je een telefoon of tablet? Download dan ook de Ockto-app.
  • Een betaalrekening bij ABN AMRO, ING, Rabobank of Bunq
  • DigiD om in te loggen bij MijnOverheid

Heb je dit niet? Dan kun je je later op een andere manier identificeren.  

Zo werkt het

  1. Log in op Mijn SNS. Op je overzicht zie je een melding die je naar de ID-check brengt.
  2. Volg de stappen om de extensie van Ockto aan je browser toe te voegen. Zo kun je makkelijk en veilig je gegevens met ons delen. Daarna wordt dit weer vanzelf verwijderd.
  3. Log in met je DigiD op MijnOverheid om de benodigde persoonsgegevens op te halen. Zoals je volledige naam en geboortedatum.
  4. Log met iDIN in bij je andere bank om je identiteit te bevestigen.
  5. Controleer je gegevens en geef aan Ockto toestemming om je gegevens eenmalig met ons te delen. Versturen en klaar!

Wanneer opnieuw identificeren?

Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht op je overzicht in Mijn SNS. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat de ID-check voor je klaar staat in Mijn SNS. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.

Hoe weet ik dat het veilig is?

Omdat je zelf inlogt in je eigen, vertrouwde Mijn SNS en niet via een link in de mail, weet je zeker dat het bericht van ons is. Wij vragen nooit toegang tot je persoonlijke bankomgeving om je te helpen met de ID-check, niet aan de telefoon en niet bij je aan de deur. Uiteraard gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Hierover lees je meer in ons privacyreglement.

Lees meer over veilig bankieren

Verwerking van je gegevens door Ockto

Met Ockto kun je makkelijk en veilig je persoonsgegevens delen, bijvoorbeeld als je je identificeert bij een hypotheekaanvraag. Ockto haalt je gegevens op, verwerkt deze en deelt daarvan alleen de gegevens die nodig zijn met ons. Je kunt precies zien welke gegevens zijn opgehaald. Na jouw toestemming worden de benodigde gegevens versleuteld naar ons verstuurd. Daarna verwijdert Ockto je gegevens weer. Hiervoor geldt de privacyverklaring van Ockto.

Heb je een vraag?

  • Ockto is een Nederlands platform waarmee je makkelijk en veilig je persoonsgegevens kan delen met bedrijven en organisaties die daarom vragen. Zoals nu SNS. Alleen de gegevens die nodig zijn worden gedeeld. Je kunt altijd zien wat je gaat versturen. Pas na jouw toestemming worden je gegevens veilig verstuurd.
  • Op MijnOverheid kun je zien welke gegevens de overheid heeft over jou, je werk, AOW-pensioen, huis, auto en studie. Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Dat moet je wel activeren.
  • Met je DigiD kun je overal makkelijk en veilig inloggen. Bijvoorbeeld als je iets wilt regelen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of pensioenfonds.
    Kijk op digid.nl voor meer informatie.
  • iDIN is een dienst van alle banken. Hiermee kun je makkelijk en veilig via je bank inloggen, jezelf identificeren en/of je leeftijd bevestigen op websites van andere organisaties. Je leest er meer over op iDin.
  • Dan kun je de ID-check in Mijn SNS niet doen. Je krijgt later vanzelf nog een uitnodiging om je op een andere manier opnieuw te identificeren.
  • Lukt het niet om de ID-check in Mijn SNS te doen? Of identificeer je je liever op een andere manier? Dan krijg je later vanzelf nog een uitnodiging.
  • Een extensie voeg je toe aan je browser. Een browserextensie is een uitbreiding aan je pagina, waarmee je toegang krijgt tot een extra functie. Met de extensie van Ockto kun je veilig je gegevens delen. Heb je je gegevens verstuurd? Dan wordt de extensie automatisch verwijderd.
  • Als je klant bent zijn we verplicht om bepaalde gegevens van jou vast te leggen. We slaan ze beveiligd op. Meer weten over hoe we met je gegevens omgaan? Lees hier meer over ons privacyreglement
    Voor de ID-check in Mijn SNS werken we samen met Ockto. Ockto deelt , na toestemming van jou, alleen de gegevens die nodig zijn met ons.
    Lees hier meer over in de privacyverklaring van Ockto.
  • We vragen een groot deel van onze klanten zich opnieuw te identificeren. Om dit goed te kunnen verwerken, krijgt niet iedereen tegelijk deze oproep. Het kan dus zijn dat je mederekeninghouder de vraag later nog krijgt. Dit gebeurt alleen als we niet alle juiste gegevens hebben of je mederekeninghouder eerder niet goed is geïdentificeerd.
Hulp nodig?

Hulp nodig?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.