Opnieuw identificeren in de SNS App
Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in Mijn SNS?
Waarom opnieuw identificeren?
Toen je klant werd bij SNS, heb je je moeten identificeren Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een 1-cent storting vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft)
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We vragen al onze klanten om zich bij ons te identificeren. Dit doen we omdat banken een poortwachtersfunctie hebben en ter beveiliging van onze digitale bankomgeving. In de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.
Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut
Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren
- Je Nederlandse paspoort of identiteitskaart (met een rijbewijs kan het niet).
- Je smartphone met een NFC-chip (op een tablet kan het niet).
- De SNS App. Heb je de SNS app nog niet? Download ’m eerst.
Zo werkt het
- Login in de SNS App, ga naar openstaande acties en start de ID-check.
- Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
- Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
- Maak een foto van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID. Je foto wordt niet opgeslagen.
- Vul nog enkele gegevens aan.
Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: Jezelf opnieuw identificeren
Wanneer opnieuw identificeren?
Hoe weet ik dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde SNS App of in een ASN-kantoor. Ben je gevraagd om je opnieuw te identificeren in Mijn SNS? Lees dan meer op ID-check in Mijn SNS.
We vragen je nooit om je te identificeren via een link in een e-mail, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan meteen contact op met ons.
Lees meer over veilig bankieren
Heb je een vraag?
-
Heb je geen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Dan kun je je nu nog niet opnieuw identificeren. In de toekomst maken we het ook mogelijk dat je met een ander identiteitsbewijs jezelf opnieuw kunt identificeren. Je krijgt vanzelf bericht wanneer dat mogelijk en nodig is. Heb je wel een verzoek van ons gehad om je opnieuw te identificeren, maar heb je geen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Neem dan contact op met de klantenservice.
-
Je kunt je niet identificeren met je rijbewijs. Je kunt je alleen identificeren met een Nederlands paspoort of identiteitskaart.
-
Je downloadt de SNS App via Google Play of de App Store.
Heb je hulp nodig bij het installeren? Kijk dan bij SNS App downloaden en installeren
Aan de slag met de ASN-app
Met de app kun je:
- je gewoon vanuit huis identificeren
- snel even je saldo checken in een winkel
- meteen een betaalverzoek betalen als iemand je iets voorschiet
- makkelijk online en mobiel afrekenen
- en nog veel meer bankzaken regelen
Wil je dit niet? Dan kun je de app ook meteen weer verwijderen nadat je je hebt geïdentificeerd. Of langskomen in een ASN-kantoor om je daar te identificeren met je paspoort of identiteitskaart.
-
Lukt de gezichtsherkenning niet? Of heb je een ander probleem? Bekijk de video hieronder. Helpt dit niet? Neem contact met ons of kom langs in een van de ASN-kantoren.
-
Om de ID-check te kunnen doen, heb je een telefoon met een NFC-chip nodig. Die kan verbinding maken met de chip in je paspoort of identiteitskaart en zo je gegevens uitlezen.
Bij de meeste moderne toestellen zit dit ingebouwd en staat dit standaard aan. Zoals bij de iPhone 6 en nieuwer (ook de iPhone SE). Bij een Android-telefoon kun je dit controleren onder je instellingen bij ‘Verbonden apparaten’. Als je ‘NFC’ of een vergelijkbare optie ziet staan, heeft je toestel deze functie. Vink de NFC-chip hier aan als deze nog niet aan staat. Heb je een iPhone? is er een NFC-chip aanwezig. Heeft je telefoon geen NFC-chip? Kom dan langs in een van de ASN-kantoren.
-
De gegevens die je verzendt, blijven niet op je telefoon staan. Ze worden direct verwijderd.
We moeten je persoonlijke gegevens opslaan in onze beveiligde systemen. We gaan er zorgvuldig mee om. Wil je daar meer over weten? Je leest het in ons Privacyreglement.
-
We moeten alle kenmerken kunnen controleren op een identiteitsbewijs. Als je gegevens afschermt is dat niet mogelijk. We zijn wettelijk verplicht om je BSN op te slaan. Die hebben we nodig om informatie door te geven aan de Belastingdienst.
-
Nee, het identificeren gebeurt in de SNS App. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de KopieID app.
-
We vragen een groot deel van onze klanten zich opnieuw te identificeren. Om dit goed te kunnen verwerken, krijgt niet iedereen tegelijk deze oproep. Het kan dus zijn dat je mederekeninghouder de vraag later nog krijgt. Dit gebeurt alleen als we niet alle juiste gegevens hebben of je mederekeninghouder eerder niet goed is geïdentificeerd.
-
Wij verwerken gegevens zoals je naam, bedrijfsnaam, adresgegevens, land, geboortedatum, geslacht, Burgerservicenummer, e-mailadres, telefoonnummers, IBAN's, kopie van en gegevens op je identiteitsbewijs, een selfie en een (frame van een) biometrische scan, in welk land je belastingplichtig bent, informatie over je financiële positie zoals jaarcijfers en belastingaangiften, transactiegegevens, scores over je kredietwaardigheid, informatie zoals registratie bij het Nederlands Bureau Kredietregistratie (BKR), herkomst financiële middelen, relevante kennis en ervaring, doelstellingen en risicobereidheid, betalings- en beleggingsgegevens, score over betrouwbaarheid, persoonsgegevens over de producten en correspondentie.
Bij het openen en aanhouden van een zakelijke rekening controleren we de door jou verstrekte gegevens met de in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel geregistreerde gegevens, ook in geval van wijzigingen in dit register.
We hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om de toegang tot de data zo goed mogelijk te beschermen.
Waar kan ik terecht met vragen?
Heb je vragen? Kijk dan hier voor onze contactmogelijkheden.
Hoe werkt identificeren