Valse e-mail, sms of brief melden

Denk je dat je te maken hebt met een valse e-mail of vals telefoontje? Bekijk wat je het beste kunt doen. Vaak is je e-mail doorsturen genoeg. Soms moet je bellen.

1. Stuur e-mail of sms door

Heb je een verdachte e-mail of sms gekregen, maar heb je geen gegevens gedeeld? Mail de e-mail of sms dan door naar valse-email@sns.nl. Bellen is dan niet nodig. Ook als je een verdacht telefoontje hebt gekregen en geen gegevens hebt gedeeld, kun je dit e-mailadres gebruiken voor je melding. We controleren of het een vals bericht is en ondernemen actie tegen deze internetcriminelen.

  • Stuur het bericht `1-op-1` door: verander het onderwerp of de inhoud niet.
  • Print de e-mail niet uit. Maak ook geen schermafbeelding van een e-mail, belangrijke informatie gaat dan verloren waardoor de mail niet verwerkt kan worden.
  • Stuur geen persoonlijke gegevens mee, zoals je adres of een e-mailhandtekening.

2.  Bel ons

Heb je een verdachte e-mail, telefoontje of sms gehad en heb je wél je gegevens gedeeld? Bel ons dan meteen op 030- 633 30 00.

Belangrijk: Heb je geen gegevens gedeeld met de verstuurder van het valse bericht? Bel dan niet, maar stuur een mail. Zo voorkomen we een lange wachttijd aan de telefoon en kunnen we mensen die wél gegevens hebben gedeeld zo snel mogelijk helpen.

Wat doen wij?

Als er in de mail, sms of brief een link staat naar een nepwebsite, dan zetten we alles op alles om die website te laten blokkeren. Ook vind je voorbeelden van valse e-mails op onze website. Krijgen we veel dezelfde meldingen? Dan waarschuwen we klanten op onze website dat er een valse e-mail in omloop is.

Valse e-mail van een andere bank

Heb je een e-mail namens een andere bank gekregen en twijfel je of die echt is? Stuur de mail dan niet naar ons, maar naar de bank waar het om gaat. Kijk voor de e-mailadressen van alle Nederlandse banken op veiligbankieren.nl.

Je bent ingegaan op een valse mail of sms

Wat kan ik doen als ik op een link heb geklikt of een bijlage heb geopend?

Je computer, tablet of mobiel kan besmet zijn met een virus of malware. Scan je apparatuur met een virus- en malwarescanner, voordat je weer gaat internetbankieren. Doet je computer, tablet of mobiel vreemd? Ook na de scan? Schakel dan een deskundige of je computerleverancier in.

Wat kan ik doen als ik mijn gegevens heb doorgegeven?

Bel ons meteen als je persoonlijke gegevens hebt doorgegeven: 030 – 633 30 00. Doe dat onder andere als je je gegevens hebt ingevuld op een website die in een valse e-mail stond. Maar ook als je gereageerd hebt op een valse e-mail, sms of brief en je gegevens hebt doorgegeven.

Valse e-mails en phishing herkennen

Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Ze doen dat bijvoorbeeld in valse e-mails, brieven en sms'jes. Lees meer over valse e-mails en phishing

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden

Fraude melden

Zie je onbekende overboekingen of denk je dat je benaderd bent door criminelen? Meld het dan bij ons.