Terugblik SNS-paviljoen op Skills The Finals: bruisend middelpunt voor gelijke kansen

Twee dagen lang was het SNS Paviljoen op Skills The Finals dé ontmoetingsplek voor iedereen die gelijke groeikansen voor jongvolwassenen een warm hart toedraagt. Terwijl rondom het paviljoen vakwedstrijden plaatsvonden in maar liefst 90 disciplines – van stucwerk tot autoreparatie en van metselen tot patisserie – ging het bij SNS over gezonde geldkeuzes voor jongeren. Studenten, ouders, docenten, jongerenvertegenwoordigers, ondernemers en SNS Adviseurs deelden hun kennis, twijfels, inspiratie en meningen over dit onderwerp.
SNS paviljoen op Skills the finals

Een wervelwindmachine en een popcornautomaat zijn de aandachttrekkers waardoor jonge bezoekers van Skills The Finals nieuwsgierig een kijkje te nemen in het SNS-paviljoen. Eenmaal binnen worden ze uitgedaagd om te praten over serieuze onderwerpen als gezonde geldkeuzes, ondernemersvaardigheden en andere zaken die jongeren bezighouden. Medewerkers van SNS en haar maatschappelijke partners staan klaar om de nieuwe generatie te ontvangen en het gesprek aan te gaan over hun groeikansen.

Gesprek over vermogensopbouw

In de wervelwindmachine, waar nepgeld wordt rondgeblazen, proberen jongeren zoveel mogelijk geld te vangen zodat ze met een aardig ‘kapitaal’ naar buiten stappen. Het blijkt een ideaal haakje voor een gesprek over vermogensopbouw.

Bianca Heidendaal, SNS Adviseur in Eindhoven, staat erbij en spreekt met tientallen jongeren. “Ik begin meestal met de vraag waar ze hun geld aan wilden uitgeven. Dan komen ze vaak met een e-bike of een auto of een rijbewijs. Van daaruit ga ik het gesprek aan over sparen en beleggen. Wat levert dat op, hoe pak je dat aan, wat zijn de risico’s? Dat leidt tot hele spontane gesprekken over financiële keuzes. Daarbij gaat het er niet om die jongeren in een bepaalde richting te bewegen, maar puur om hen de ogen te openen wat betreft hun financieel gedrag.”

Bank in haar eigen wereldje

Marcel Brants, SNS Franchisenemer in Tilburg, is ook aanwezig op het paviljoen: “Het is heel goed dat we hier zijn om jongeren te ontmoeten. Als bank zitten we toch een beetje in ons eigen wereldje. Hier kunnen we direct en laagdrempelig het gesprek aangaan over geldzaken. Veel jongeren hebben geen idee waarom ze bij een bank zouden binnenstappen. Op dit soort evenementen kunnen wij laten zien dat we echt meedenken met jongeren en dat de mens bij ons voorop staat.”

“Ik heb veel met deze generatie, ook omdat ik zelf kinderen heb in deze leeftijd. Als het gaat om financiële vaardigheden kunnen ze best nog wat hulp gebruiken, al hangt het sterk af van je intrinsieke motivatie en van waar je bent opgegroeid. Door onze financiële coaching dragen wij bij aan kansengelijkheid.

Stem van jongeren in de samenleving

Diverse maatschappelijke partners, elk met hun eigen boodschap aan de jongeren, zijn te gast in het SNS Paviljoen. De NJR (Nationale Jeugdraad) gaat het gesprek aan over jongerenparticipatie: hoe kunnen jongeren hun stem duidelijker laten horen op de plekken waar hun toekomst wordt bepaald? Dat dit onderwerp ook bij SNS hoog op de agenda staat, blijkt uit de Raad van Toekomst die dit jaar is ingesteld om mee te denken over beleid en bedrijfsvoering van de bank.

Medewerkers van NJR dagen jongeren uit om na te denken over hun inspraak in de samenleving. Dat gebeurt aan de hand van twee vragen: ‘Wat kun jij goed?’ en ‘Wat vind jij belangrijk?’ Ze kunnen hun antwoord delen op camera, wat zorgt voor een leuk gifje voor social media. “Het is heel leuk om hier te staan en met jongeren in gesprek te gaan,” zegt Projectmedewerker Esmée Kroon van NJR. “De vragen werken goed. Vaak begint het met antwoorden als ‘bierdrinken’ en ‘voetballen’. Maar al snel blijkt dat ze ook serieuze zaken belangrijk vinden, zoals ‘gezondheid’, ‘geloof’, ‘openbaar vervoer’, ‘geld’ of ‘carrière’. Het gaat ons uiteraard niet om die antwoorden, maar om hen het gevoel te geven dat hun stem ook gehoord wordt, want dat is waar het om draait bij NJR. Verder is het gewoon gezellig om met jongeren te kletsen over wat hen bezighoudt en een beetje lol te maken met die gifjes.”

Ondernemende generatie

Ook Stichting Jong Ondernemen, een andere maatschappelijk partner van SNS, is druk met de jongeren in de weer op het paviljoen. Via een QR-code kunnen jongeren een test doen om te ontdekken wat voor type ondernemer ze zijn. Zijn ze een leider, innovator, aanpakker of verkoper? Medewerkers en alumni van Jong Ondernemen zijn aanwezig om te vertellen wat er allemaal komt kijken bij een eigen onderneming en welke vaardigheden dan van pas komen. De test wordt ruim 1200 keer ingevuld.

Jonas de Groot, Directeur van Jong Ondernemen, is de hele dag bezig met jongeren in contact te komen. “Die test is een leuke aanleiding om het contact op te zoeken,” vertelt hij. “Het belangrijkste is dat wij hier aanwezig zijn om het gesprek aan te gaan over ondernemerschap, want het is duidelijk dat de huidige generatie jongeren volop ondernemersambities heeft. Voor ons is Skills The Finals dan ook een prachtig evenement om ons gezicht te tonen zien en te laten zien waar we voor staan.”

Takkenhard werken

Iemand die nauw betrokken is bij de ondernemende generatie is Bas de Reus, Expert Docent op het Zadkine-mbo in Rotterdam. Het Zadkine levert al jaren mbo-studenten die bij Stichting Jong Ondernemen een ondernemersprogramma volgen. Bas wandelt rond op Skills The Finals om zijn studenten te ondersteunen en aan te moedigen bij de verschillende vakwedstrijden – en natuurlijk komt hij even gedag zeggen op het SNS Paviljoen.

“Deze generatie houdt van vrijheid, ze hebben veel minder een 9-tot-5 mentaliteit. Ze zijn ook individualistischer, houden niet zo van samenwerken in groepen. Logisch dat velen het ondernemerschap een aantrekkelijke optie vinden,” legt Bas uit. “Of ze een realistisch beeld hebben wat dat inhoudt, is een tweede. Weet je wel dat het takkenhard werken is als ondernemer, vraag ik dan? Ze onderschatten ook graag dat het tijd kost om iets op te bouwen. Ja, ze hebben ook een gebrek aan financiële kennis, en dat zou eigenlijk al op de middelbare school aangepakt moeten worden. Sorry ik moet gaan hoor, want een van mijn studenten staat in de patissier-finale!”

Videosollicitatie voor gelijke kansen

De start-up Hiretime staat op het SNS-paviljoen om bekendheid te geven aan haar app voor videosolliciaties. “Mbo-studenten hebben vaak een achterstand bij sollicitaties omdat ze minder goed geleerd hebben zich schriftelijk uit te drukken. Videosollicaties zijn dan echt een uitkomst,” vertelt Anniek van der Meer van Hiretime. “Steeds meer werkgevers ontdekken ook dat ze met videosollicitaties een veel beter beeld krijgen van hun kandidaten en minder tijd kwijt zijn met het sollicitatieproces.”

Jongeren worden door Hiretime uitgenodigd een proefsollicitatie op te nemen op video. Dat gebeurt in de ‘mobiele winkel’, een camper die vanbinnen is ingericht als SNS Winkel en die het hart vormt van het SNS-paviljoen. Binnen krijgen de jongeren tips voor het omgaan met de camera en leren ze zich te ontspannen. Ook krijgen ze uitleg over de Hiretime-app, die zowel een vervanging biedt voor de traditionele motivatiebrief als voor het standaard cv. “Het traditionele sollicitatieproces zorgt ervoor dat mbo-studenten geen gelijke kans krijgen, terwijl ze wel de ambitie en motivatie hebben. Videosolliciteren zorgt ervoor dat ze wel een gelijke kans krijgen,” legt Anniek uit. “Bovendien helpt het tegen arbeidsdiscriminatie, want werkgevers krijgen een eerlijk beeld van hun kandidaat.”

Skills voor een succesvolle carrière

Langsgekomen op het paviljoen is ook Selim Tuncyurek, mede-oprichter van het platform Careerskills. Hij onderschrijft het verhaal van Hiretime over ongelijke kansen. “Je hebt in je carrière bepaalde skills nodig die je niet op school leert, zoals omgaan met prestatiedruk, mentale veerkracht, het opbouwen van een netwerk et cetera. Veel jongeren krijgen die skills niet van thuis mee, en dat zorgt voor ongelijke kansen.” Selim werkt samen met scholen door middel van zijn hybride leerplatform om dit probleem aan te pakken.

Popcornautomaat

Ondertussen lopen vmbo-leerlingen en mbo-studenten nog steeds in en uit het SNS-paviljoen. Sommigen gaan voor een serieus gesprek, anderen zijn vooral gefocust op de popcornautomaat, die nogal overuren draait. “De grote winst van onze aanwezigheid hier is de laagdrempeligheid,” zegt Edwin Paapst van het Expertisecentrum van SNS in Groningen. “Jongeren stappen niet zomaar bij een bank naar binnen. De meesten zouden niet eens weten waarom. Op evenementen als dit kunnen wij heel makkelijk het gesprek aangaan dat we zo graag willen voeren met de jonge generatie.”

    Meer weten?

    Heb je vragen over ons partnership met WorldSkills Netherlands of onze aanwezigheid op Skills The Finals? Neem contact op met sebastiaan.dekroon@sns.nl.