Veelgestelde vragen over coronavirus en betalen

Hier lees je wat wij doen om te voorkomen dat het coronavirus verder verspreid. Ook vind je hier de meest gestelde vragen.

Contactloos betalen

Ook wij doen ons best om te voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt. Daarom is de limiet van contactloos betalen tijdelijk verhoogd. Zo kun je vaker betalen zonder dat je pincode nodig is.

Goed om te weten: Omdat het een tijdelijke verhoging is, staat deze niet in de voorwaarden van je betaalrekening. De verhoging geldt niet voor jeugdpassen.

Veelgestelde vragen

Kan ik tijdelijk een hoger bedrag contactloos betalen zonder mijn pincode in te toetsen?

Ja, dat kan. De limiet voor meerdere contactloze betalingen achter elkaar zonder pincode is verhoogd. Deze zogenaamde ‘cumulatieve limiet’ was eerst € 50 en is nu € 100. Een voorbeeld: Je betaalt eerst bij de supermarkt € 40 zonder je pincode in te toetsen en daarna wil je bij de bakker ook nog € 25 contactloos betalen. Dan hoef je ook bij de bakker geen pincode in te toetsen. Wil je daarna nog een keer € 55 contactloos betalen? Dan ga je over de limiet heen en moet je wél je pincode intoetsen.

Het maximale bedrag dat je per betaling contactloos kunt afrekenen zonder dat je je pincode hoeft in te toetsen, is tijdelijk verhoogd naar € 50. Eerst was dit € 25. Een voorbeeld: Doe je voor € 40 boodschappen bij de supermarkt? Dan hoef je bij het betalen geen pincode in te toetsen, zolang je met deze betaling niet over je cumulatieve limiet heengaat.

Hoe kan ik de limiet van contactloos betalen verhogen?

De verhoging gaat vanzelf, daar hoef je niets voor te doen. Behalve als je de limiet juist zelf naar beneden hebt bijgesteld of uitgezet. Dan blijft dat zo, tot je de limiet aanpast in Mijn SNS of de Mobiel Bankieren app.

Zo werkt contactloos betalen

Kan ik bij SNS met Apple Pay betalen?

Op dit moment niet. Er worden gesprekken over gevoerd met Apple. Als hier meer over bekend is, laten we dat weten.

Ik wil een betaalrekening openen. Daarvoor moet ik me identificeren in de winkel.  Maar ik heb gezondheidsklachten zoals verkoudheid en mag daarom niet buiten komen. Wat nu?

Het is goed dat je je aan de richtlijnen houdt, want zo voorkom je mogelijk verdere verspreiding van het coronavirus. Je kunt je bij ons ook op afstand laten identificeren. Dit doe je eenvoudig via onze website.

Bij het openen van een betaalrekening staat bij de identificatiestap de mogelijkheid om je identiteit online te bevestigen. Dit doe je door € 0,01 via iDEAL over te boeken vanaf een andere Nederlandse bankrekening en een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen.

Goed om te weten: De veiligheid van onze klanten en van onze medewerkers staat daarbij voorop en daarom volgen we de richtlijnen van het RIVM. Bij gezondheidsklachten zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts kan de afspraak niet doorgaan. Uiteraard kun je ook gewoon je bankzaken regelen via Mijn SNS en de SNS Mobiel Bankieren app.

Heb je nog geen internetbankieren? Vraag Mijn SNS dan meteen aan. Uiteraard kun je ons ook bellen, mailen of chatten via social media. En bereik je je persoonlijk adviseur eenvoudig via SNS Eén-tweetje.

Terug naar boven