Veelgestelde vragen over coronavirus en betalen

Hier lees je wat wij doen om te voorkomen dat het coronavirus verder verspreid. Ook vind je hier de meest gestelde vragen.

Contactloos betalen

Ook wij doen ons best om te voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt. Daarom is de limiet van contactloos betalen tijdelijk verhoogd. Zo kun je vaker betalen zonder dat je pincode nodig is.

Goed om te weten: Omdat het een tijdelijke verhoging is, staat deze niet in de voorwaarden van je betaalrekening. De verhoging geldt niet voor jeugdpassen.

Veelgestelde vragen

Kan ik tijdelijk een hoger bedrag contactloos betalen zonder mijn pincode in te toetsen?

Ja, dat kan. De limiet voor meerdere contactloze betalingen achter elkaar zonder pincode is verhoogd. Deze zogenaamde ‘cumulatieve limiet’ was eerst € 50 en is nu € 100. Een voorbeeld: Je betaalt eerst bij de supermarkt € 40 zonder je pincode in te toetsen en daarna wil je bij de bakker ook nog € 25 contactloos betalen. Dan hoef je ook bij de bakker geen pincode in te toetsen. Wil je daarna nog een keer € 55 contactloos betalen? Dan ga je over de limiet heen en moet je wél je pincode intoetsen.

Het maximale bedrag dat je per betaling contactloos kunt afrekenen zonder dat je je pincode hoeft in te toetsen, is tijdelijk verhoogd naar € 50. Eerst was dit € 25. Een voorbeeld: Doe je voor € 40 boodschappen bij de supermarkt? Dan hoef je bij het betalen geen pincode in te toetsen, zolang je met deze betaling niet over je cumulatieve limiet heengaat.

Hoe kan ik de limiet van contactloos betalen verhogen?

De verhoging gaat vanzelf, daar hoef je niets voor te doen. Behalve als je de limiet juist zelf naar beneden hebt bijgesteld of uitgezet. Dan blijft dat zo, tot je de limiet aanpast in Mijn SNS of de Mobiel Bankieren app.

Zo werkt contactloos betalen

Kan ik bij SNS met Apple Pay betalen?

Op dit moment niet. Er worden gesprekken over gevoerd met Apple. Als hier meer over bekend is, laten we dat weten.