Veelgestelde vragen over het coronavirus en je SNS Reisverzekering

Hier zie je een overzicht van de meest gestelde vragen over het coronavirus en de reisverzekering.

1. Voor mijn reisbestemming geldt een negatief reisadvies of een reisverbod. Daarom wil/kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?  

Nee, je bent met de annuleringsverzekering helaas niet verzekerd voor schade als gevolg van een negatief reisadvies of een reisverbod, ongeacht welk land. In de voorwaarden bij de annuleringsdekking (pagina 16, 1.4) staat bij welke gebeurtenissen annulering gedekt is. Een negatief reisadvies staat hier niet tussen. Wij adviseren je om contact op te nemen met zijn reisorganisatie.

2. Ik kan niet meer verblijven in mijn geboekte accommodatie door een negatief reisadvies of een reisverbod of een andere calamiteit. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?  

Nee, je bent met de reisverzekering helaas niet verzekerd voor schade als gevolg van het omboeken van een accommodatie. Wij adviseren je om contact op te nemen met zijn reisorganisatie.

3. Voor mijn vakantiebestemming geldt een negatief reisadvies. Ben ik verzekerd onder mijn reisverzekering als ik toch naar mijn vakantiebestemming ga?

Wij adviseren je om contact op te nemen met de reisorganisatie om de mogelijkheden tot omboeken te bespreken. Besluit je om toch te gaan, ondanks het negatief reisadvies? Dan is schade als gevolg van de reden van het negatief reisadvies, niet gedekt. Dit komt omdat het geen onzekere/onvoorziene gebeurtenis is, wat de grondslag is van de verzekering. Andere schade is wel gedekt, volgens de reguliere voorwaarden.

4. Ik wil mijn reis afbreken (eerder terug naar huis) vanwege een negatief reisadvies, een reisverbod of andere calamiteit, zoals een bosbrand, overstroming, of noodweer. Wat moet ik doen?

Neem in geval van een calamiteit altijd contact op met de reisorganisatie. In sommige gevallen kan de reisorganisatie een beroep doen op het Calamiteitenfonds. De claim dien je in bij de reisorganisatie, niet rechtstreeks bij het Calamiteitenfonds. Ziektes/epidemieën zijn geen calamiteiten die vallen onder de garantieregeling van het Calamiteitenfonds. Lees meer informatie op de website van het Calamiteitenfonds.

Je bent met een SNS Reisverzekering niet verzekerd voor de financiële gevolgen van het afbreken van een reis als gevolg van een calamiteit, negatief reisadvies of reisverbod. Zie de voorwaarden van de SNS Reisverzekering.

Dekking bij Coronavirus

Let op: Je bent niet gedekt voor schade door het oplopen van het coronavirus als er een negatief reisadvies van kracht is voor de het gebied je bent. Loop je het virus op in een gebied waar geen negatief reisadvies voor geldt, dan hanteren wij onderstaande voorwaarden:

Voorwaarden:

  • Je moet voor het maken van kosten toestemming hebben ontvangen van SOS International (0031 - 20 - 651 51 51), anders is er helaas geen dekking.
  • Er geldt geen negatief reisadvies voor het gebied.

Niet gedekt:

  • Annuleren van de reis (i.v.m. negatief reisadvies).
  • Eerder terugkeren naar huis.
  • Extra kosten voor het aanpassen van de reis.
  • Als je op vakantie bent en verplicht langer moet blijven door quarantaine.

Wel gedekt:

Heb je zelf  het virus opgelopen in het buitenland waar geen negatief reisadvies van kracht is, dan is verzekerd:

  • Medische kosten gaan in eerste instantie via de zorgverzekeraar.
  • Extra kosten van reis- en verblijf.
  • Niet-genoten reisdagen bij eerder terugreizen naar huis of opname (minimaal 1 nacht) in het ziekenhuis (in het buitenland) als er een annuleringsdekking is afgesloten.
Waar kunnen we je bij helpen?

Waar kunnen we je bij helpen?

Heb je een vraag? Kijk dan even op onze klantenservice pagina. Bel ons of stuur ons een bericht. We helpen je graag.



Terug naar boven