Veelgestelde vragen over het coronavirus en je SNS Reisverzekering

Hier zie je een overzicht van de meest gestelde vragen over het coronavirus en de reisverzekering.

1. Voor mijn reisbestemming geldt een negatief reisadvies of een reisverbod. Daarom wil/kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?  

Nee, je bent met de annuleringsverzekering helaas niet verzekerd voor schade als gevolg van een negatief reisadvies of een reisverbod, ongeacht welk land. In de voorwaarden bij de annuleringsdekking (pagina 16, 1.4) staat bij welke gebeurtenissen annulering gedekt is. Een negatief reisadvies staat hier niet tussen. Wij adviseren je om contact op te nemen met zijn reisorganisatie.

2. Ik kan niet meer verblijven in mijn geboekte accommodatie door een negatief reisadvies of een reisverbod of een andere calamiteit. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?  

Nee, je bent met de reisverzekering helaas niet verzekerd voor schade als gevolg van het omboeken van een accommodatie. Wij adviseren je om contact op te nemen met zijn reisorganisatie.

3. Voor mijn vakantiebestemming geldt een negatief reisadvies. Ben ik verzekerd onder mijn reisverzekering als ik toch naar mijn vakantiebestemming ga?

Wij adviseren je om contact op te nemen met de reisorganisatie om de mogelijkheden tot omboeken te bespreken. Besluit je om toch te gaan, ondanks het negatief reisadvies? Dan is schade als gevolg van de reden van het negatief reisadvies, niet gedekt. Dit komt omdat het geen onzekere/onvoorziene gebeurtenis is, wat de grondslag is van de verzekering. Andere schade is wel gedekt, volgens de reguliere voorwaarden.

4. Ik wil mijn reis afbreken (eerder terug naar huis) vanwege een negatief reisadvies, een reisverbod of andere calamiteit, zoals een bosbrand, overstroming, of noodweer. Wat moet ik doen?

Neem in geval van een calamiteit altijd contact op met de reisorganisatie. In sommige gevallen kan de reisorganisatie een beroep doen op het Calamiteitenfonds. De claim dien je in bij de reisorganisatie, niet rechtstreeks bij het Calamiteitenfonds. Ziektes/epidemieën zijn geen calamiteiten die vallen onder de garantieregeling van het Calamiteitenfonds. Lees meer informatie op de website van het Calamiteitenfonds.

Je bent met een SNS Reisverzekering niet verzekerd voor de financiële gevolgen van het afbreken van een reis als gevolg van een calamiteit, negatief reisadvies of reisverbod. Zie de voorwaarden van de SNS Reisverzekering.

5. Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met code groen?

Dan ben je gewoon verzekerd volgens de reguliere dekking van de reisverzekering. Maar verandert code groen naar oranje of rood? Dan moet je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk vertrekt uit het risicogebied. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening. Vertrek je niet bij de eerst mogelijke gelegenheid uit het risicogebied? Dan ben je niet verzekerd als je corona oploopt.

6. Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met code geel?

Dan biedt de reisverzekering gewoon dekking, ook als je corona krijgt. Maar je moet er dan wel ernstig ziek van zijn. Bij milde klachten is er geen dekking vanuit de SNS Reisverzekering De gevolgen van een eventuele quarantaine, zoals langer verblijf en omboeken van een vlucht, zijn niet verzekerd.  

Goed om te weten: Medische kosten moeten altijd eerst bij de ziektekostenverzekeraar geclaimd worden. Betaalt de ziektekostenverzekeraar deze kosten niet of slechts gedeeltelijk? Dan kijken we of je het (resterende) bedrag vergoed krijgt via de reisverzekering.

7. Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met code oranje of rood?

Dan ben je niet verzekerd voor de directe kosten en vervolgschade als gevolg van corona, maar wel voor risico’s die niets met corona te maken hebben.  Dus breek je een been of is er sprake van diefstal van een tas dan ben je hiervoor wel verzekerd.

Iets anders wordt het als je een been breekt en gerepatrieerd moet worden, maar dit kan niet omdat er geen vluchten meer naar het land mogen. Dan betalen wij maximaal de kosten van de repatriëring  in een normale situatie. Dus maak je extra verblijfskosten omdat door een lockdown de repatriëring niet kan worden uitgevoerd? Dan zijn alle andere extra kosten (verblijfskosten, medische kosten, telefoonkosten, extra reiskosten omdat repatriëring alleen via een omweg kan) voor eigen rekening.

8. Ben ik verzekerd als tijdens mijn reis in het land waar ik verblijf code geel verandert in code oranje?

Dan moet je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk vertrekt uit het risicogebied. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening. Vertrek je niet bij de eerst mogelijke gelegenheid uit het risicogebied? Dan ben je niet verzekerd als je corona oploopt.

9. Ben ik verzekerd als ik langer moet blijven omdat er geen vluchten meer gaan/grenzen gesloten zijn?

Als je gedwongen bent om pas na de oorspronkelijke terugreisdatum terug te reizen vanuit het buitenland dan vergoeden wij extra kosten voor reis en verblijf alleen als dit komt door: lawine, een bergstorting, mist, abnormale sneeuwval, ander natuurgeweld en/of een staking bij de trein, bus of luchtvaartmaatschappij. Bij de huidige corona pandemie is hier geen sprake van.

Dus gaan er geen vluchten meer door een maatregel van een overheid, bijvoorbeeld een lockdown? Of de luchtvaartmaatschappij wil  niet meer op een bepaalde bestemming vliegen? Dan zijn de extra kosten die je hierdoor moet maken niet verzekerd.

10. Ben ik verzekerd als ik tijdens mijn reis in quarantaine moet?

In quarantaine geplaatst worden is geen verzekerde gebeurtenis op je reisverzekering. Je bent dus niet verzekerd als je tijdens je reis verplicht in quarantaine moet of hierdoor langer moet blijven.

Dekking bij Coronavirus

Let op: Je bent niet gedekt voor schade door het oplopen van het coronavirus als er een negatief reisadvies van kracht is voor het gebied waar je bent. Loop je het virus op in een gebied waar geen negatief reisadvies voor geldt, dan hanteren wij onderstaande voorwaarden:

Voorwaarden:

  • Je moet voor het maken van kosten toestemming hebben ontvangen van SOS International (0031 - 20 - 651 51 51), anders is er helaas geen dekking.
  • Er geldt geen negatief reisadvies voor het gebied.

Niet gedekt:

  • Annuleren van de reis (i.v.m. negatief reisadvies).
  • Eerder terugkeren naar huis.
  • Extra kosten voor het aanpassen van de reis.
  • Als je op vakantie bent en verplicht langer moet blijven door quarantaine.

Wel gedekt:

Heb je zelf  het virus opgelopen in het buitenland waar geen negatief reisadvies van kracht is, dan is verzekerd:

  • Medische kosten gaan in eerste instantie via de zorgverzekeraar.
  • Extra kosten van reis- en verblijf.
  • Niet-genoten reisdagen bij eerder terugreizen naar huis of opname (minimaal 1 nacht) in het ziekenhuis (in het buitenland) als er een annuleringsdekking is afgesloten.
Waar kunnen we je bij helpen?

Waar kunnen we je bij helpen?

Heb je een vraag? Kijk dan even op onze klantenservice pagina. Bel ons of stuur ons een bericht. We helpen je graag.



Terug naar boven