Het coronavirus en je reisverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken houdt alles rondom het coronavirus in de gaten. Vanaf 15 mei 2021 is voor sommige landen het negatieve reisadvies opgeheven. Wil je weten voor welke landen dit geldt? Kijk voor het meest actuele reisadvies in de Reisapp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of op hun website Nederland Wereldwijd. Reis uiteraard nooit af naar landen waar code oranje of rood geldt. Doe je dit toch? Dan ben je bijna altijd verplicht om een COVID-19-test te doen en/of in thuisquarantaine te gaan.

Let op: Met een Reis- en Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen onvoorziene gebeurtenissen. Dit zijn bepaalde gebeurtenissen die je niet van tevoren had kunnen zien aankomen. In de voorwaarden staat welke gebeurtenissen hier onder vallen. Op 11 maart 2020 is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus. Het coronavirus en de gevolgen hiervan, zoals een negatief reisadvies of een inreisverbod, is dan ook geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is hier geen dekking voor.

Reisverzekering

Annuleringsverzekering

Reisverzekering

Ben ik en/of mijn meeverzekerde gezinsleden verzekerd als een gezinslid tijdens de vakantie corona krijgt en het hele gezin hierdoor in quarantaine moet?

Had de vakantiebestemming bij het begin van je vakantie geen negatief reisadvies, maar code geel of groen? En is iemand van het gezin tijdens de vakantie positief getest waardoor het hele gezin in quarantaine moet? Dan vergoeden wij, volgens de voorwaarden, de extra reis- en verblijfskosten waar jij en een meeverzekerde mee te maken krijgen.

De kleurcode in een land of gebied geeft aan hoe veilig het is om naar het land of gebied te reizen. En hoe streng de coronamaatregelen daar zijn.

Wil je weten of je naar een bepaald land of gebied kunt reizen vanuit Nederland? Bekijk dan de kleurcodes van landen en gebieden en het bijbehorende reisadvies op de website van het RIVM.

Ik moet voor of tijdens mijn reis een coronatest doen. Zijn deze kosten verzekerd?

Nee, de kosten voor een Corona test vallen niet onder een verzekerde gebeurtenis.
Je bent wel verzekerd voor kosten die zijn voorgeschreven door een arts. In je polisvoorwaarden kun je bij de rubriek medische kosten zien waarvoor je wel/niet voor verzekerd bent.

Tip: Tot 1 oktober 2021 kun je een gratis coronatest laten doen voor je reis.

Als ik langer moet blijven op mijn vakantiebestemming omdat ik het coronavirus heb, ben ik dan verzekerd voor extra verblijfskosten?

Alleen als de kleurcode van je vakantiebestemming bij aankomst nog groen of geel was, ben je hiervoor verzekerd.

Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met code geel of groen?

Dan biedt de reisverzekering gewoon dekking, ook als je corona krijgt. Volgens de voorwaarden, worden de extra reis- en verblijfskosten vergoed waar jij en een meeverzekerde mee te maken krijgen. Je moet dan wel een positieve test kunnen aantonen. Zorg ervoor dat je de uitslag van de test in je bezit houdt.

Verandert de kleurcode tijdens je vakantie naar oranje of rood? Vertrek dan zo snel mogelijk uit het risicogebied. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening. Vertrek je niet bij de eerst mogelijke gelegenheid uit het risicogebied? Dan ben je niet verzekerd als je corona oploopt.


Goed om te weten: Medische kosten moeten altijd eerst bij de ziektekostenverzekeraar geclaimd worden. Betaalt de ziektekostenverzekeraar deze kosten niet of slechts gedeeltelijk? Dan kijken we of je het resterende bedrag vergoed krijgt via de reisverzekering.

Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met code oranje of rood?

Dan ben je niet verzekerd voor schade en kosten door corona, maar wel voor risico’s die niets met corona te maken hebben. Dus breek je je been of wordt je koffer gestolen? Dan ben je hiervoor wel verzekerd.

Let op: moet je door ziekte of na een ongeval naar huis gebracht worden, maar mag er niet meer gevlogen worden op jouw vakantieland? Dan worden alleen de kosten vergoed zoals bij een normale situatie. Dus maak je door een lockdown extra kosten, omdat je langer op je terugvlucht moet wachten? Dan zijn die kosten voor eigen rekening.

Ik kan door een negatief reisadvies of andere calamiteit niet meer verblijven in de accommodatie die ik geboekt had. Vergoeden jullie de kosten voor een vervangend verblijf? 

Nee, je bent met de reisverzekering niet verzekerd voor de schade als je een accommodatie omboekt. Je kunt vragen naar de mogelijkheden bij je reisorganisatie.

Voor mijn vakantiebestemming geldt een negatief reisadvies. Ben ik verzekerd als ik toch naar mijn vakantiebestemming ga?

Ons advies is om eerst contact op te nemen met je reisorganisatie. Zij kunnen kijken of je je vakantie kunt omboeken. Besluit je om toch te gaan, ondanks het negatief reisadvies? Dan is schade als gevolg van de reden van het negatief reisadvies, niet gedekt. Dit komt omdat het geen onzekere of onvoorziene gebeurtenis meer is. En dat is de grondslag is van de verzekering. Andere schade is wel gedekt, volgens de gewone voorwaarden.

Op mijn eindbestemming of land van doorreis geldt bij vertrek vanuit Nederland code oranje of rood. Ben ik verzekerd als ik toch op reis ga en het coronavirus krijg? Of als ik extra kosten maak vanwege de coronamaatregelen?

Nee, deze kosten vallen niet onder je reis- en annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor de kosten van een vaccinatiebewijs of inentingspaspoort.

De kleurcode in een land of gebied geeft aan hoe veilig het is om er naartoe te gaan. En hoe streng de coronamaatregelen daar zijn.

Goed om te weten: Wil je weten of je naar een bepaald land of gebied kunt reizen vanuit Nederland? Bekijk dan de kleurcodes en het bijbehorende reisadvies op de website van het RIVM.

Kan ik door jullie naar huis gehaald worden als ik op vakantie ben en mijn vakantiebestemming dan code oranje of rood krijgt?

Nee, als er tijdens je vakantie een negatief reisadvies wordt afgegeven, kun je het beste contact opnemen met je reisorganisatie. Je kunt niet naar huis gehaald worden door je verzekeraar.

Annuleringsverzekering

Ik wil nu een reis boeken naar een plek met een geel of groen reisadvies. Dekt mijn annuleringsverzekering de kosten als ik door een negatief reisadvies toch moet annuleren?

Nee, dit valt niet onder je annuleringsverzekering.

Voor mijn bestemming moet ik een vaccinatiebewijs laten zien. Vergoeden jullie de kosten als ik mijn reis annuleer omdat ik niet gevaccineerd ben?

Nee, dit valt niet onder je annuleringsverzekering.

Een gezinslid of een ander familielid heeft Corona. Ben ik verzekerd als ik mijn reis hiervoor annuleer?

Als een huisgenoot of familielid in de 1e of 2e graad in levensgevaar verkeert, ben je verzekerd. Het maakt dan niet uit of het familielid wel of niet mee op reis gaat.
Bij enkel een positieve test van familieleden die niet mee op reis gaan, ben je niet verzekerd.

Nederland heeft code rood gekregen en ik moet hierdoor bij aankomst van mijn vakantiebestemming verplicht in quarantaine. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Je kunt het beste contact opnemen met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping).

Ik mag het land van bestemming niet in omdat Nederland voor dat land op oranje of rood staat. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Je kunt het beste contact opnemen met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping).

Ben ik verzekerd voor annuleringskosten of ongebruikte reisdagen als het reisadvies voor mijn bestemming tijdens de reis wordt aangepast?

Nee, dat valt niet onder je annuleringsverzekering. Je kunt je reisorganisatie vragen naar de mogelijkheden.

Ik krijg tijdens mijn reis mijn coronavaccinatie en moet daardoor mijn vakantie annuleren of omboeken. Ben ik hiervoor verzekerd?

Nee, deze kosten vallen niet onder je annuleringsverzekering.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer, maar code groen of geel, Toch wil ik liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Als je zelf je vakantie annuleert, zonder dat er een negatief reisadvies is, vallen de kosten niet onder je annuleringsverzekering.

Ik ben positief getest op het coronavirus. Vergoeden jullie de kosten voor het annuleren van mijn reis?

Ja, omdat je ziek bent, valt dit onder je annuleringsverzekering. Zorg er wel voor dat je de uitslag van de test niet kwijtraakt. We kunnen hiernaar vragen bij de behandeling van je schademelding.

Ik ben niet besmet met het coronavirus, maar ik heb wel verhoging. Hierdoor word ik niet toegelaten in het vliegtuig. Is dat verzekerd?

Nee, je bent alleen verzekerd als je niet wordt toegelaten in het vliegtuig bij een ernstige ziekte die is vastgesteld door een arts.

Ik kan niet mee op reis doordat ik geen recente negatieve PCR test heb. Krijg ik de kosten voor het annuleren van de reis vergoed?

Nee, deze kosten vallen niet onder je annuleringsverzekering.

Door het coronavirus geldt er een negatief reisadvies voor mijn vakantiebestemming. Mijn reis kan daardoor niet doorgaan.. Ben ik verzekerd?

Nee, je bent hiervoor niet verzekerd. Neem altijd eerst contact op met je reisorganisatie. Vaak kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren. Blijven er daarna nog kosten over? Dan zijn die voor eigen rekening.

Dekking bij Coronavirus

Let op: Je bent niet gedekt voor schade door het oplopen van het coronavirus als er een negatief reisadvies geldt voor het gebied waar je bent. Loop je het virus op in een gebied waar geen negatief reisadvies voor geldt, dan hanteren we een aantal voorwaarden:

Voorwaarden:

  • Je moet voor het maken van kosten toestemming hebben ontvangen van SOS International (0031 - 20 - 651 51 51), anders is er helaas geen dekking.
  • Er geldt geen negatief reisadvies voor het gebied.
Waar kunnen we je bij helpen?

Waar kunnen we je bij helpen?

Heb je een vraag? Kijk dan even op onze klantenservice pagina. Bel ons of stuur ons een bericht. We helpen je graag.



Terug naar boven