Coronafraude: trap er niet in!

Blijf alert op internetfraude, zelfs nu. Want criminelen misbruiken het nieuws over het coronavirus om geld te stelen. Bijvoorbeeld door valse berichten te sturen over een ‘antibacteriële betaalpas’. Die bestaat niet. Trap er dus niet in en geef fraudeurs geen kans. Dit is waar je op moet letten.

1. Valse e-mail

Wees extra alert bij e-mails met onderwerpen als ‘corona’ of ‘COVID 19’. Vooral als er linkjes of bijlages in zitten. Of voor e-mails over contactloos betalen waarin ze je vragen om een nieuwe betaalpas aan te vragen.

2. Dwingende toon

Kijk uit als er druk wordt uitgeoefend in een e-mail, SMS of whatsappbericht. Bijvoorbeeld ‘klik snel’, ‘nu is het gratis, over 3 dagen niet meer’, ‘ik heb snel geld nodig’. Criminelen gebruiken dit soort tactieken vaak.

3. Hulpvraag

Krijg je vanaf een onbekend telefoonnummer of e-mailadres een verzoek om geld over te maken naar een bekende of familielid? En wordt er een onbekend rekeningnummer genoemd? Controleer dan goed of dit wel klopt. Bel dus eerst met het familielid of de bekende via het telefoonnummer dat je van hem of haar hebt. Boek niks over voordat je elkaar gesproken hebt.

4. Pas op je pas

Let op bij een verzoek je bankpas uit te lenen, op te sturen of te recyclen. Oplichters proberen op dit moment bankpassen en pincodes te krijgen om geld te stelen. De ‘antibacteriële bankpas’ of het vriendelijke aanbod om ‘boodschappen voor je te doen met jouw pas’, zijn hier voorbeelden van.

5. Inloggen

We sturen je nooit berichten met een link naar een inlogpagina. Typ zelf https://www.snsbank.nl/ in de adresbalk van je browser om naar Mijn SNS te gaan.

Wat als je fraude vermoedt?

Heb je een vermoeden van fraude of heb je een phishingmail gekregen? Dit is wat je moet doen:

  • Klik nooit op de linkjes en open geen bijlages van een verdacht bericht.

  • Stuur de valse e-mail of SMS door naar valse-email@sns.nl.

  • Verwijder daarna de e-mail of SMS.

  • Heb je toch gereageerd op een verdacht bericht? Heb je gegevens gedeeld of geld overgeboekt? Bel ons dan zo snel mogelijk: 030- 633 30 00.

Vanuit huis iets regelen?

Vanuit huis iets regelen?

Bij ons regel je veel zelf online.
Openingstijden klantenservice

Openingstijden klantenservice

Bekijk wanneer en hoe je ons kunt bereiken. We helpen je graag.

Terug naar boven