De bank is meer dan alleen een app

Anno 2023 worden veel snelle bankzaken via een app geregeld. Maar uit onderzoek van SNS onder 1000 Nederlanders blijkt dat er óók sterke behoefte is aan persoonlijk contact met iemand van de bank, bij wie je jouw situatie uit kunt leggen en specifieke vragen kunt stellen. Wij vinden het belangrijk om die persoonlijke aandacht ook echt te kunnen blijven geven. Daarom blijven wij met bijna 200 winkels bij Nederlanders in de buurt.

Cijfers over zorgen en behoeften

Uit het onderzoek komt naar voren dat 77% van de Nederlanders zich zorgen maakt om de inflatie in Nederland en ruim een derde om hun persoonlijke financiële situatie. Deze ongerustheid over de huidige economie en onzekere toekomst versterkt de behoefte aan financiële houvast. Er is grote vraag naar uitleg en persoonlijk contact met een bank. Het grootste verbeterpunt uit het onderzoek is dat banken moeten zorgen dat er een bankfiliaal in de buurt is, want er is behoefte om (zonder afspraak) bij een bank naar binnen te kunnen lopen met financiële vragen.  

Angela Eijlander, directeur SNS: 'De cijfers liegen er niet om. Het sluiten van bankkantoren in combinatie met digitalisering vergroot de afstand tot klanten. Mensen hebben vaak geen vertrouwde, menselijke adviseur, terwijl de cijfers aantonen dat een bank juist een rol te vervullen heeft als financieel baken. Financiële beslissingen hebben vaak nog maanden, jaren of zelfs decennia invloed op je leven. Daarom kiezen wij heel bewust voor persoonlijk contact en fysieke winkels waar iedereen welkom is, naast alle digitale mogelijkheden.'

Jongvolwassenen maken zich zorgen

Van alle Nederlanders maken vooral de jongvolwassenen (18 t/m 34 jaar) zich zorgen om hun financiën. Bijna de helft maakt zich zorgen om hun inkomen. Zij hebben behoefte aan meer uitleg. Bijvoorbeeld dat banken proactief financiële termen uitleggen en hen helpen met het maken van financiële beslissingen voor de toekomst.

Meer nieuws

Meer nieuws

Bekijk ons laatste nieuws, onze acties en campagnes.