Overstapservice
Zo werkt de Overstapservice
De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. De gratis service zorgt ervoor dat je betalingsverkeer soepel doorloopt tijdens de overstap.
- Je bij- en afschrijvingen worden 13 maanden lang automatisch doorgeleid. Een aantal dingen moet je zelf regelen.
- 3 maanden voor de Overstapservice stopt, krijg je een seintje van ons. Dan kun je checken of al je betaalverkeer is overgezet.
Dit regelt de Overstapservice voor jou
- Zodra je de overstapservice hebt aangevraagd, nemen we contact op met je oude bank met de startdatum van de Overstapservice.
- Je bij- en afschrijvingen worden 13 maanden lang automatisch doorgeleid van je oude betaalrekening naar je nieuwe SNS-betaalrekening.
- Alle organisaties met een Nederlands rekeningnummer die van je oude betaalrekening afschrijven, worden op de hoogte gebracht.
- Particulieren in Nederland die naar het rekeningnummer bij de andere bank willen overboeken, krijgen je rekeningnummer bij ons te zien.
- 3 maanden voor de Overstapservice stopt, krijg je bericht. Je kunt dan checken of alle organisaties waar je geld van ontvangt nu je SNS-betaalrekening gebruiken.
Dit doe je zelf
Tip: Gebruik onze handig checklist:
- Je nieuwe rekeningnummer delen. Geef je rekening nummer door aan je familie en vrienden, bedrijven met een buitenlands rekeningnummer (bijvoorbeeld Spotify en Netflix) en partijen waar je geld van krijgt (bijvoorbeeld de Belastingdienst en je werkgever).
- Je periodieke betalingen instellen bij je nieuwe SNS-betaalrekening. Je doet dat gemakkelijk via de app of als je inlogt op onze website.
- Zorg dat er geld op je nieuwe SNS-betaalrekening staat. Zodra de Overstapservice in gaat, worden automatische incasso’s vanaf je nieuwe betaalrekening afgeschreven.
Goed om te weten
De Overstapservice is alleen voor je betaalrekening. Heb je ook een spaarrekening of creditcard bij een andere bank? En wil je ook met deze producten overstappen? Dan moet je zelf de producten stopzetten en aanvragen bij ASN Bank.
Veelgestelde vragen over de Overstapservice
-
De Overstapservice houdt 13 maanden lang je oude betaalrekening in de gaten, zodat we zeker weten dat al je incasso’s en inkomende overboekingen worden doorgestuurd naar je nieuwe rekening. Zo zie je ook dat afschrijvingen die maar 1 keer per jaar worden gedaan, voortaan goed gaan.
-
Dan stopt de Overstapservice. Incasso’s en inkomende overboekingen worden niet meer doorgestuurd naar je nieuwe betaalrekening. Staat er bij je overboekingen nog ergens ‘Overstapservice via’? Geef deze persoon of dit bedrijf dan zo snel mogelijk je nieuwe rekeningnummer door. Als je je oude betaalrekening hebt opgezegd, kan niemand meer geld overboeken naar of afschrijven van je oude rekeningnummer.
-
Als je inlogt op onze website, staat het bij de transactie en in de details van de transactie. In de app klik je op de transactie. Vervolgens staat het in de details van de transactie.
-
Dat betekent dat deze organisatie of persoon jouw nieuwe rekeningnummer nog niet gebruikt. Zie je deze melding tegen het einde van de overstapservice nog steeds in SNS Online Bankieren? Geef je nieuwe rekeningnummer door aan deze mensen of organisaties door voordat de Overstapservice afloopt.
-
Je kunt je oude betaalrekening opzeggen als je bij ons een betaalrekening hebt geopend en de Overstapservice is ingegaan. Zeg je oude rekening pas op nadat de Overstapservice 2 weken loopt. Het kan namelijk nog 2 weken duren voordat alle incasso's zijn omgezet. Je hoeft je oude betaalrekening natuurlijk niet op te zeggen.
-
Geef dan zelf je nieuwe rekeningnummer door aan deze organisaties. De Nederlandse Spoorwegen horen voor een abonnement bijvoorbeeld altijd graag ook van jouzelf dat je een nieuw rekeningnummer hebt.
-
Nee, dat kan jammer genoeg nog niet.
Hulp nodig?
Wil je precies weten hoe de Overstapservice werkt? Ga dan naar de website van de Overstapservice.
Heb je hulp nodig bij het overstappen? Neem contact met ons op.