Zo werkt de Overstapservice

Overstappen gedoe? Niet met de gratis Overstapservice. Het meeste wordt voor je geregeld. Een paar dingetjes moet je zelf nog doen. Lees hier hoe het werkt.

Wat doet de Overstapservice?

  • Je inkomen wordt 13 maanden lang automatisch doorgestuurd naar je nieuwe rekening bij ons.
  • Je incasso’s worden 13 maanden lang automatisch van je nieuwe rekening afgeschreven.
  • Nederlandse bedrijven die automatisch bij je afschrijven krijgen je nieuwe rekeningnummer.
Goed om te weten: als een organisatie met een buitenlands rekeningnummer, bijvoorbeeld Netflix of Spotify, bij je incasseert, moet je zélf je nieuwe rekeningnummer doorgeven.
  • Je krijgt in je bij- en afschrijvingen te zien als iemand je oude rekeningnummer nog gebruikt. Je ziet dan staan: 'Overstapservice via'.

Sta je rood op je oude rekening?

Goed om te weten: je kunt je oude rekening alleen opzeggen als je er op z'n minst € 0 op hebt staan. Zorg er als je rood staat dus voor dat je je saldo aanvult. Dat kan vanaf je nieuwe betaalrekening. Of door contant geld te storten bij je oude bank.

Wat moet je zelf nog doen?

  • Geef je nieuwe rekeningnummer binnen 13 maanden door aan je werkgever of uitkeringsinstantie.
Tip: bij sommige instanties, zoals de Belastingdienst, kun je je nieuwe rekeningnummer alleen online doorgeven. Bij andere instanties kun je onze handige Overstapkaarten gebruiken. Je krijgt ze als je de Overstapservice in gang zet.
  • Van je bank krijg je een lijstje met de periodieke overboekingen die je hebt. Wil je ze laten doorlopen? Maak ze makkelijk aan in Mijn SNS. Of laat het door ons doen.
Tip: gebruik het formulier Opdracht Periodieke overboeking:

  • Is je oude betaalrekening een tegenrekening van bijvoorbeeld je spaarrekening, lijfrente of beleggingsrekening? Geef dan zelf nog even je nieuwe tegenrekening door. De Overstapservice kan dat niet voor je doen.
  • Zodra je bericht hebt dat de Overstapservice is gestart, zeg je je oude betaalrekening op.
Tip: download jaar- of rekeningoverzichten van je oude bank bijtijds, want dat kan vaak niet meer als je hebt opgezegd.
  • Geef je nieuwe rekeningnummer door als je opzegt bij je oude bank. Heb je nog saldo? Dan stort je oude bank dat op je nieuwe rekening.

Wat kun je de komende 13 maanden verwachten?

  1. Vraag de gratis Overstapservice aan. Dat kan nu makkelijk en snel online. Liever per post? Gebruik dan het formulier Aanvraag Overstapservice.
  2. Je krijgt van ons een seintje zodra de Overstapservice start.
  3. Stel je eigen vaste overboekingen opnieuw in op je nieuwe betaalrekening en stop ze op je oude
  4. Na 1 maand bellen we je om te kijken of alles goed verloopt.
  5. Vul je eventuele negatieve saldo aan voordat je je oude rekening opzegt.
  6. Zodra je bericht van ons hebt dat de Overstapservice is gestart, kun je je oude rekening opzeggen als je dat wilt.
  7. Geef je nieuwe rekeningnummer door aan je werkgever of uitkeringsinsantie.
  8. Je af- en bijschrijvingen met een Nederlands rekeningnummer gaan 13 maanden lang automatisch van je oude naar je nieuwe betaalrekening.
  9. De Nederlandse bedrijven die bij je incasseren krijgen automatisch je nieuwe rekeningnummer door.
  10. Geef zelf je nieuwe rekeningnummer door aan mensen of organisaties die niet automatisch incasseren of die een buitenlands rekeningnummer hebben.
  11. 1 maand voordat de Overstapservice stopt, krijg je een seintje van ons. Check dan in je af- en bijschrijvingen of je nog de melding 'Overstapservice via' tegenkomt. Geef aan deze mensen of organisaties je nieuwe rekeningnummer door.
  12. Na 13 maanden stopt de Overstapservice. Niemand kan meer storten of afschrijven van je oude rekeningnummer. En je af- en bijschrijvingen worden niet meer doorgestuurd.
  13. Goed om te weten: je moet wel je rekening hebben opgezegd. Degene die het nog probeert, krijgt een melding dat het rekeningnummer niet meer bestaat.
Wil je de Overstapservice laten ingaan vanaf de 1e van de maand?
Houd er dan rekening mee dat een incasso die altijd de 1e van de maand afgeschreven wordt (zoals je hypotheek) nog van je oude rekening gaat. Laat dus de 1e week na ingangsdatum genoeg geld op je oude rekening staan.

3 vragen over de Overstap- service

Wat betekent 'Overstapservice via' in mijn transacties?

Dat betekent dat deze organisatie of persoon jouw nieuwe rekeningnummer nog niet gebruikt. Zie je deze melding tegen het einde van de overstapservice nog steeds in Mijn SNS of de app? Gebruik dan de Overstapkaarten om je nieuwe rekeningnummer aan deze mensen of organisaties door te geven.

Kan ik mijn oude rekeningnummer meenemen?

Nee, dat kan jammer genoeg nog niet. Nederlandse organisaties die automatisch afschrijven, krijgen automatisch je nieuwe nummer.

Ik wil rood staan, kan dat?
Mag je rood staan bij je oude bank? Dan gaat die roodstand niet automatisch mee naar SNS. Je moet dat apart aanvragen, nadat je de rekening bij ons hebt geopend. Het kan zijn dat je bij SNS niet rood of minder rood mag staan. We kijken bijvoorbeeld bij het BKR of je op je oude rekening ook al rood mag staan.

Voorwaarden

Je vindt meer informatie in de voorwaarden van de Overstapservice.

Kies je betaalrekening

Kies je betaalrekening

Overstappen is makkelijk. Kies hier de rekening die bij je past.
Heb je al een betaalrekening bij ons?

Heb je al een betaalrekening bij ons?

Dan is overstappen nóg makkelijker.
Terug naar boven