Zo werkt de Overstapservice

Overstappen gedoe? Niet met de gratis Overstapservice. Het meeste wordt voor je geregeld. Een paar dingetjes moet je zelf nog doen. Lees hier hoe het werkt.

Overstappen in 't kort

  • Je incasso’s lopen meteen via je nieuwe betaalrekening bij ons
  • Alle af- en bijschrijvingen van je oude rekening worden 13 maanden naar je SNS-rekening doorgeleid
  • Jij deelt je SNS-rekeningnummer met iedereen die geld naar je overmaakt, zoals je werkgever of uitkeringsinstantie

Overstappen naar SNS

Heb je de Overstapservice aangevraagd? Kijk wat wij doen en wat je zelf nog moet doen.
    • Zodra je de overstapservice hebt aangevraagd nemen we contact op met je oude bank met de startdatum van je Overstapservice.
    • Alle af- en bijschrijvingen worden 13 maanden naar jouw nieuwe SNS-rekening doorgeleid.
    • Nederlandse organisaties die met een automatische incasso geld afschrijven van de rekening bij de andere bank krijgen je SNS-rekeningnummer.
    • Particulieren in Nederland die naar het rekeningnummer bij de andere bank willen overboeken, krijgen je rekeningnummer bij ons te zien.
    • In Mijn SNS en de app zie je welke af- en bijschrijvingen nog via je oude rekening lopen. Je ziet dan staan: 'Overstapservice via'.
    • 1 maand na de start van de Overstapservice bellen we je om te kijken of alles goed verloopt.
    • Geef je nieuwe rekening door. De overstapservice geeft je rekeningnummer aan veel mensen en organisaties door, maar deze moet je zelf doen:
      • je werkgever, de belastingdienst of andere organisaties waar je geld van krijgt
      • familie en vrienden
      • buitenlandse bedrijven zoals Netflix en Spotify. Bij bedrijven kan het vaak online. Of gebruik de overstapkaart.
    • Stel periodieke overschrijvingen opnieuw in voor je nieuwe betaalrekening. Via de app of Mijn SNS regel je dat makkelijk zelf.
    • Is je oude betaalrekening een tegenrekening van bijvoorbeeld je spaarrekening, lijfrente of beleggingsrekening? Geef dan zelf nog even je nieuwe tegenrekening door. De Overstapservice kan dat niet voor je doen.
    • Zodra je bericht hebt dat de Overstapservice is gestart, kun je je oude betaalrekening opzeggen. Vul het eventuele negatieve saldo aan voordat je de rekening opzegt. Heb je nog saldo? Geef je nieuwe rekeningnummer door als je opzegt bij je oude bank. Dan stort je oude bank dat op je nieuwe rekening.
    • Check in de Mobiel Bankieren App of in Mijn SNS welke af- en bijschrijvingen nog het kenmerk ‘Overstapservice via’ hebben. Zijn die er nog? Geef aan die personen en bedrijven je nieuwe rekeningnummer door. Drie maanden voordat de Overstapservice eindigt, krijg je hiervoor een seintje van ons.

    Tip: download jaar- of rekeningoverzichten van je oude bank bijtijds, want dat kan vaak niet meer als je hebt opgezegd

Geheugensteuntje

De dingen die je zelf doet voor het overstapen, vind je ook in deze checklist.

Je adresboek overzetten

Om je adresboek straks zelf over te zetten is het handig om de transactiegegevens van je andere bank te downloaden en op je computer op te slaan. Bij iedere bank werkt dat nét ietsje anders.

Je transactiegegevens van de Rabobank downloaden

Je transactiegegevens van ABN AMRO downloaden

Je transactiegegevens van ING downloaden

Heb je je transactiegegevens van je andere bank gedownload en ze op je computer opgeslagen? Dan kun je je adresboek in Mijn SNS vullen.

Veelgestelde vragen over de Overstapservice

  • Nee, dat kan jammer genoeg nog niet.

  • Dat betekent dat deze organisatie of persoon jouw nieuwe rekeningnummer nog niet gebruikt. Zie je deze melding tegen het einde van de overstapservice nog steeds in Mijn SNS of de app? Geef je nieuwe rekeningnummer door aan deze mensen of organisaties door voordat de Overstapservice afloopt. Gebruik hiervoor de Overstapkaarten.

  • De Overstapservice houdt 13 maanden lang je oude betaalrekening in de gaten, zodat we zeker weten dat al je incasso’s en inkomende overboekingen worden doorgestuurd naar je nieuwe rekening.

  • Dan stopt de Overstapservice. Incasso’s en inkomende overboekingen worden niet meer doorgestuurd naar je nieuwe betaalrekening. Staat er bij je overboekingen nog ergens ‘Overstapservice via’? Geef deze persoon of dit bedrijf dan zo snel mogelijk je nieuwe rekeningnummer door. Als je je oude betaalrekening hebt opgezegd, kan niemand meer geld overboeken naar of afschrijven van je oude rekeningnummer.

  • Als er in de omschrijving van de betaling geen ‘Overstapservice via’ staat, heeft het bedrijf je rekeningnummer aangepast.

  • Je kunt je oude betaalrekening opzeggen als je bij ons een betaalrekening hebt geopend en de Overstapservice is ingegaan. Hoe eerder je je oude rekening opzegt, hoe minder lang je dubbele kosten hebt. Je hoeft je oude betaalrekening natuurlijk niet op te zeggen.

  • Nee, dat kan niet. Je saldo moet positief zijn als je je rekening opzegt. Je kunt je saldo op je oude rekening aanvullen vanaf je nieuwe betaalrekening. Of door contant geld te storten bij je oude bank.

  • Geef dan zelf je nieuwe rekeningnummer door aan deze organisaties. Dat kan via de website van dat bedrijf of met een overstapkaart.

Voorwaarden

Je vindt meer informatie in de voorwaarden van de Overstapservice.

Kies je betaalrekening

Kies je betaalrekening

Overstappen is makkelijk. Kies hier de betaalrekening die bij je past.
Heb je al een betaalrekening bij ons?

Heb je al een betaalrekening bij ons?

Dan is overstappen nóg makkelijker.