IBAN-Naam Check: geen verkeerde overboeking

Maak je geld over en horen de rekeninghouder en het rekeningnummer niet bij elkaar? Dan laten we je ’t weten. Zo proberen we te voorkomen dat je geld overmaakt naar de verkeerde persoon.

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

De IBAN-Naam Check werkt als je in de SNS Mobiel Bankieren app euro’s overmaakt binnen Nederland. Wijkt de naam die je invult af van de naam die hoort bij het rekeningnummer? Dan waarschuwen we je met een melding. Je kiest zelf of je het geld alsnog wilt overmaken, de gegevens aanpast of dat je de overboeking toch niet wilt doen. We doen achteraf geen naamnummercontrole.

Goed om te weten
De IBAN-Naam Check werkt nog niet in Mijn SNS. We geven je een seintje als ‘t ook daar kan.

Controleer je eigen gegevens in Mijn SNS

Voorkom dat anderen een melding krijgen dat jouw naam niet overeenkomt met je rekeningnummer. Dit doe je door je persoonlijke gegevens te controleren in Mijn SNS. Klopt ’t niet? Geef het dan simpel online door.

Welke melding kun je krijgen?

De naam lijkt veel op de naam die bij ons bekend is


Lijkt de naam van de rekeninghouder die je invult erg op de naam die bij ons bekend is? Dan laten we die naam zien. Is deze persoon inderdaad de rekeninghouder die je bedoelt? Dan kun je de naam eenvoudig overnemen.

De naam lijkt niet op de naam die bij ons bekend is


Lijkt de naam van de rekeninghouder die je invult niet op de naam die bij ons bekend is? Dan vertellen we je dat deze naam niet hoort bij het rekeningnummer. We geven je dan geen andere naam. Neem contact op met degene naar wie je het geld wilt overmaken.

Vraag of je de juiste naam en rekeningnummer gebruikt en pas de overboeking aan als dat nodig is. Weet je zeker dat het klopt? Dan mag je kiezen om de melding te negeren en de overboeking gewoon te doen.

We kunnen geen IBAN-Naam Check doen


Kunnen we geen IBAN-Naam Check doen, dan laten we je dat weten. Let dan zelf goed op of je de juiste naam bij het rekeningnummer invult.

Goed om te weten:
Krijg je de melding dat de naam niet hoort bij de rekening en krijg je bij ’t navragen bij de begunstigde weer een melding dat ’t niet klopt? Let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude.

Tip

IBAN-Naam Check werkt het beste als je voorletters en achternaam invoert.

Niet bij alle betalingen een IBAN-Naam Check

De IBAN-Naam Check wordt niet altijd gedaan. Zoals bij:

  • bestaande periodieke overboekingen
  • iDEAL-betalingen
  • overboekingen in Mijn SNS
  • overschrijvingsformulieren en papieren acceptgiro’s
  • overboekingen naar buitenlandse IBAN’s

Toch een verkeerde overboeking gedaan? Neem dan contact met ons op: 030 – 633 30 00. We helpen je graag verder.

Hoe zit het met de privacy?

De IBAN-Naam Check geeft nooit een naam als alleen het rekeningnummer is ingevuld. Hiermee zorgen we ervoor dat niemand op deze manier achter een naam kan komen. Pas als je ook een naam invult die heel erg lijkt op de naam van de rekeninghouder? Dan zie je een naamsuggestie.

Meer doen in de app

Meer doen in de app

Wil je meer tips & tricks voor de SNS Mobiel Bankieren app?
Je gegevens in Mijn SNS

Je gegevens in Mijn SNS

Weet je niet zeker of je naam bij ons goed staat? Controleer het zelf.

Terug naar boven