Phishing: hengelen naar informatie

Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing. Het gaat vaak via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, en met brieven en sms’jes.

Hoe werkt phishing?

Criminelen doen zich voor als medewerker van een bank. Hun doel is om achter je persoonlijke gegevens te komen, zodat ze daarmee fraude kunnen plegen. Phishing gebeurt op verschillende manieren:

  • Criminelen vragen je in een valse e-mail of sms om op een link te klikken.
  • Criminelen vragen aan de telefoon om je codes of persoonlijke informatie.
  • Bij een valse mail zit een bijlage met schadelijke software (malware).
  • In valse brief, mail of sms staat dat je (een kopie van) je digipas of creditcard moet opsturen.

Lees meer over malware

Dit kun je doen tegen phishing

Goed om te weten: SNS vraagt je nooit om je codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms en niet in een brief

Vals telefoontje uit naam van SNS

Criminelen proberen uit naam van SNS persoonlijke gegevens van je te krijgen. Dit doen ze met een telefoontje. Vaak bellen ze mensen die al eens eerder de dupe zijn geworden van een phishingmail. Deze phishingtelefoontjes worden gepleegd door een mevrouw die zich voordoet als een medewerken van SNS. Ze vraagt naar je responscodes van je digipas. Trap hier niet in en geef nooit dit soort informatie aan de telefoon.

Wat kun je doen?

We vragen je nooit naar je pincode, betaalpas, digipas, digicode of andere persoonlijke informatie. Denk je dat je een phishingtelefoontje hebt gekregen? Neem dan contact met ons op: 030 - 633 30 00. Twijfel je of de persoon die je aan de lijn hebt echt bij SNS werkt? Vraag dan of je deze persoon terugbelt met dit nummer.

Meer over hoe je jezelf kunt beschermen tegen valse e-mails en valse telefoontjes

Zo herken je een valse e-mail

Twijfel je of een e-mail wel van SNS afkomt? Het kan een valse e-mail zijn als hij een van deze kenmerken heeft:

  • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @sns.nl.
  • Je krijgt een e-mail op een e-mailadres dat je niet aan ons gegeven hebt.
  • De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
  • Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
  • De e-mail heeft een bijlage.
  • In de mail wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
  • In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen reageert.
  • De e-mail is in een andere taal, zoals in het Engels.
  • De e-mail vanuit De Volksbank is verstuurd.
Keep in mind
SNS is a Dutch Bank. That is why all the text on our website, but also all our letters, emails, terms and conditions, and other information is in Dutch.

Tip: zo herken je verdachte links

Klik niet op de tekst of het plaatje van de link, maar beweeg er met je muis overheen. Je ziet dan naar welke website de link verwijst: de bestemming van de link. Een link van SNS begint altijd met https://www.snsbank.nl/

Voorbeelden van valse e-mails

Deze valse e-mails versturen criminelen op het moment.

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Valse e-mail, brief of sms melden

Valse e-mail, brief of sms melden

Heb je een e-mail, sms of brief namens SNS gekregen en twijfel je of die echt is? Meld het ons.

Terug naar boven