Social engineering: misbruik van vertrouwen

Criminelen maken misbruik van je vertrouwen of spelen in op angst om je persoonlijke gegevens in handen te krijgen. Dat heet social engineering. Er zijn heel veel vormen.

Hoe werkt social engineering?

Criminelen proberen je iets te laten doen om achter je persoonlijke gegevens te komen. Ze vragen bijvoorbeeld je bankgegevens in een telefoongesprek of valse e-mail (phishing). Of laten je schadelijke software (malware) installeren op je computer, tablet of telefoon.

Lees meer over phishing

Lees meer over malware

Lees meer over fraude met QR-codes

Word geen slachtoffer

Geef nooit zomaar vertrouwelijke informatie aan anderen. SNS vraagt je nooit om je codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms, niet in een brief en niet aan de deur.

Veilig bankieren doen we samen. Banken en de Consumentenbond hebben daarom regels opgesteld voor veilig bankieren.

Lees de regels voor veilig bankieren

Opstuurfraude rukt op

Criminelen proberen het nu vaak met opstuurfraude. Je krijgt een bericht waarin bijvoorbeeld staat dat je bank een nieuw soort betaalpas of digipas gaat gebruiken. Ze vragen je om je oude betaalpas of digipas op te sturen. Doe je dat? Dan kunnen ze vaak meteen bij je rekening, doordat ze bijvoorbeeld al op een andere manier achter je pincode zijn gekomen.

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden

Fraude melden

Zie je onbekende overboekingen of denk je dat je benaderd bent door criminelen? Meld het dan bij ons.