Tips van onze fraude-expert

Esther Rougoor werkt als fraude-expert voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. Door haar werk weet ze als geen ander hoe oplichters te werk gaan én hoe je oplichting kunt voorkomen. Esther geeft tips hoe jij oplichters ook een stapje voor kunt blijven.

“Mijn naam is Esther Rougoor en ik ben fraude-expert. Nadat ik mijn studie criminologie had afgerond ben ik gaan werken in het fraudedomein. Dat doe ik inmiddels al 11 jaar waarvan 6 jaar voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. In die 11 jaar heb ik vele vormen van fraude voorbij zien komen en veel oplichters ontmaskerd.”

Tip: We hebben een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat zien hoe je een oplichter kunt herkennen.

Lees meer

Een heel duur pakketje

“Oplichters zijn erg creatief en verzinnen telkens wat nieuws, waarbij ze vaak inspelen op de actualiteit. Je ziet nu bijvoorbeeld veel valse berichten rondgaan, waarbij het lijkt alsof je een bericht van PostNL krijgt over het versturen van een pakketje. Slim, want door Corona sturen en krijgen mensen veel meer pakketten. Je hebt daardoor sneller de neiging om op de link te klikken en de verzendkosten te betalen. Maar als je dat doet, kom je op een nagemaakte website die lijkt op de website van je bank. En vul je op deze nagemaakte website je bankgegevens in? Dan komen ze in handen van oplichters. Ze koppelen een app aan je rekening of doen betalingen die je nooit had willen doen.”

Datalek

“Hoe komen oplichters eigenlijk aan je naam, e-mailadres en soms zelfs je rekeningnummer? Vaak komt dit door een datalek. Bij een datalek is er toegang tot persoonsgegevens geweest, terwijl dit helemaal niet de bedoeling was. Bijvoorbeeld met een zogenaamde cyberaanval op een webshop, waarbij ze bestelgegevens van klanten in handen krijgen. Als je een bestelling plaatst, laat je gegevens achter en deze zijn dan in het bezit van verkeerde personen. Als dit gebeurt, weten oplichters veel van je. Bijvoorbeeld je naam, je bank en je rekeningnummer. Dit maakt je kwetsbaarder voor andere vormen van fraude zoals phishing of spoofing omdat een oplichter dan veel juiste informatie over je kan geven. Zij proberen vervolgens om extra informatie bij je te ontfutselen via de telefoon of e-mail. Wees dus altijd voorzichtig en alert!”

Wat kun je hier tegen doen?

1.  Controleer altijd van wie de e-mail komt

Wat is het e-mailadres van het bericht? Is dat wel het echte e-mailadres van het bedrijf waarvan de e-mail vandaan komt? Een e-mailadres van PostNL eindigt bijvoorbeeld altijd op @postnl.nl. Op de website van PostNL zie je vanaf welke e-mailadressen je een bericht van PostNL zou kunnen krijgen. Een e-mail van ons eindigt altijd op @sns.nl of @mail.sns.nl.

2. Klik nooit zomaar op een link in een e-mail

Het is verstandig om jezelf aan te leren om nooit zomaar op een link in een e-mailbericht te klikken. Wil je verder lezen of naar de website gaan? Controleer dan goed naar welke website de link verwijst. Vergelijk het webadres in de link altijd met de officiële site. Twijfel je of de link goed is? Voer in je browser zelf de website in en zoek daar het bericht op. Heb je toch op de link geklikt, controleer dan altijd of het adres van de site klopt. De website van SNS begint altijd met https://www.snsbank.nl/ of https://diensten.snsbank.nl/.

3. Houd e-mails van je bank in de gaten

Wordt er een nieuwe mobiele app aan je rekening gekoppeld? Dan krijg je daarover bericht. Lees daarom regelmatig je e-mails. Verandert er iets in je persoonsgegevens? Geef dat aan ons door, zo zorg je dat je contactgegevens up-to-date zijn.

4. Houd je codes geheim

Onze medewerkers vragen nooit om je codes, digipas, betaalpas, creditcard of om een betaling te doen. Niet per e-mail, SMS, brief of telefoon en niet aan de deur.

5. Beveilig je apparaten

Het is belangrijk dat je je computer, tablet en mobiel die je voor je bankzaken gebruikt, beschermt tegen virussen en ongewenste bezoekers. Bijvoorbeeld met goede virusscanners. En verwijder app-registraties van oude telefoons of tablets.

6.   Pas je limieten aan

Als je een betaalrekening opent, is er een standaard limiet ingesteld door je bank. Het is verstandig om deze limieten te bekijken en aan te passen naar jouw persoonlijke situatie. Want: hoe lager je limiet, hoe minder geld er eventueel gestolen kan worden door een oplichter. Probeert iemand zonder dat jij het weet je limiet te verhogen? Dan krijg je hier altijd een e-mail over. Een limietverhoging gaat niet meteen in. Zo heb je bij oplichting waarbij een limietverhoging gebruikt wordt, de tijd om contact met ons op te nemen. Lees meer over persoonlijke limieten

 7. Controleer je rekening

Controleer regelmatig je rekeningen om te zien of er bedragen zijn afgeschreven waarvoor je geen toestemming hebt gegeven. Als er een nieuwe betaalpas wordt aangevraagd, zie je daar bijvoorbeeld een bericht van op je rekeningoverzicht.

Veilig bankieren doen we samen! Zie je iets verdachts? Of heb je op een link in een valse e-mail geklikt? Neem dan altijd contact op met onze klantenservice.

Heb je een vals bericht uit naam van de bank gekregen? Stuur deze dan door naar valse-email@sns.nl

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden

Fraude melden

Zie je onbekende overboekingen of denk je dat je benaderd bent door criminelen? Meld het dan bij ons.

Terug naar boven