Tips van onze fraude-expert over helpdesk fraude

Esther Rougoor werkt als fraude-expert voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. Door haar werk weet ze als geen ander hoe oplichters te werk gaan én hoe je oplichting kunt voorkomen. Esther geeft tips hoe jij oplichters ook een stapje voor kunt blijven.

“Mijn naam is Esther Rougoor en ik ben fraude-expert. Nadat ik mijn studie criminologie had afgerond ben ik gaan werken in het fraudedomein. Dat doe ik inmiddels al 11 jaar waarvan 6 jaar voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. In die 11 jaar heb ik vele vormen van fraude voorbij zien komen en veel oplichters ontmaskerd.”

Wat is helpdeskfraude?

Je krijgt een telefoontje van iemand die zegt bij SNS te werken. Soms lijkt het telefoontje zelfs vanaf onze klantenservice te komen. De beller vertelt dat er vreemde dingen op jouw rekening gebeuren, bijvoorbeeld een verdachte overboeking. Dan zegt de oplichter - want dat is deze persoon - dat je rekening niet meer veilig is en dat je snel iets moet doen omdat je anders al je geld kwijt bent. De beller dringt er bijvoorbeeld op aan dat je je geld moet overmaken naar een zogenaamde veilige rekening.

Helpdeskfraude, trap er niet in!

Met hun mooie praatjes proberen de oplichters je vertrouwen te winnen. Krijg je een telefoontje van ons en vertrouw je het niet? Houd deze 4 tips in gedachten.

1.  Hang op en bel ons zelf terug

Word je gebeld door iemand die zegt bij SNS te werken? Vraag de naam van deze persoon zodat je zelf terug kunt bellen. Zegt de persoon aan de telefoon dat dat niet kan of dat je zelf geen contact moet opnemen? Dan klopt er zeker iets niet. Hang op, bel ons op 030 - 633 30 00 en vertel wat er net is gebeurd.

2. Boek nooit geld over als een medewerker dat vraagt

We vragen je nooit om geld over te boeken, bijvoorbeeld naar een zogenaamde ‘veilige (kluis)rekening’. Krijg je zo’n verzoek? Hang op, bel ons en vertel dat iemand heeft geprobeerd heeft om je op te lichten.

3. Geef geen codes door en geef je producten niet af

Vraagt ‘de medewerker’ naar jouw pincode of andere beveiligingscodes? Dan is ‘t foute boel. We vragen hier nooit naar. Ook halen we nooit jouw bankproducten, zoals je digipas, bij je thuis op. Geef je codes nooit door en geef je bankproducten aan niemand.

4. Laat niemand meekijken op je mobiel, tablet of computer

Oplichters vragen je een app of programma te installeren waardoor ze kunnen meekijken op jouw mobiele telefoon, tablet of computer. Daarna vragen ze je om in te loggen op jouw bankomgeving. Op die manier kunnen ze bij jouw rekening en halen ze daar geld vanaf. Installeer niets onbekends en laat nooit iemand meekijken als je inlogt.

Ben je er toch ingetrapt?

Het kan de beste gebeuren: je bent er toch ingetrapt. Geen paniek, maar handel wel snel. Bel ons meteen op 030 - 633 30 00. Dit kan ook buiten kantoortijden. We kijken dan samen wat er moet gebeuren om de schade zo klein mogelijk te houden.

Tip: We hebben een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat zien hoe je een oplichter kunt herkennen.

Lees meer

Dubbele fraude

Was je al eens slachtoffer van een andere vorm van fraude, zoals phishing of whatsapp-fraude? Dan kan het zijn dat dezelfde oplichters je opnieuw weten te vinden, maar nu voor een slinks staaltje helpdeskfraude. Ze stellen zich voor als bankmedewerker en vertellen je dat je bent opgelicht. Dubbele fraude dus, en moeilijk te herkennen omdat ze iets vertrouwelijks van je weten. Maar houd de tips in gedachten, hang op en bel ons.

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden

Fraude melden

Zie je onbekende overboekingen of denk je dat je benaderd bent door criminelen? Meld het dan bij ons.