Oplichting via Whatsapp: trap er niet in!

Internetcriminelen gebruiken momenteel allerlei vormen van fraude. Zoals oplichting via whatsapp, sms en e-mail. Ook kun je via Marktplaats benaderd worden. Bekijk hoe je deze fraude herkent en wat je het beste kunt doen als je ermee te maken krijgt.

Wat is Whatsappfraude?

Whatsappfraude wordt officieel hulpvraag oplichting genoemd. De oplichter doet zich voor als een familielid of bekende en vraagt je om met spoed geld over te maken. Omdat mensen denken dat deze vraag van iemand komt die ze vertrouwen, trappen veel mensen erin.

Hoe werkt ‘t?

Je krijgt een appje van iemand die zich voordoet als familielid, bijvoorbeeld je zoon of dochter. Dit appje komt vaak van een onbekend telefoonnummer. Diegene zegt een nieuw telefoonnummer te hebben en begint een gesprek. De oplichter vraagt je na een tijdje om geld over te maken.

Persoonlijke informatie

Oplichters gebruiken social media, zoals Facebook en Instagram, om veel over jou en je omgeving te weten te komen. Zo komt het gesprek betrouwbaar over. De foto in het Whatsapp-profiel klopt vaak ook – deze halen ze ook van social media.

Geld overmaken

De vraag om geld over te maken, volgt meestal al snel. Dit heeft diegene zogenaamd dringend nodig, bijvoorbeeld omdat ie ontslagen is en de huur en boodschappen nu niet meer kan betalen. Een andere smoes die vaak gebruikt wordt, is dat de bank-app van diegene zogenaamd niet meer werkt.

Hoe herken je oplichting via Whatsapp?

Wat voor smoes de crimineel ook gebruikt, zo kun je deze manier van oplichten herkennen:

  • Een familielid of andere bekende heeft plotseling een nieuw nummer.
  • Deze bekende vraagt je om, vaak met spoed, geld over te maken.
  • Het rekeningnummer dat ze doorgeven, ken je niet.
  • De bekende zet je onder druk door over de negatieve gevolgen voor de ‘bekende’ te vertellen, wanneer het geld niet snel wordt overgemaakt. Bijvoorbeeld dat ie dan zijn huis wordt uitgezet.

Hoe voorkom je dat je wordt opgelicht?

De belangrijkste tip: neem contact op met de bekende of het familielid op het oude, vertrouwde telefoonnummer dat je van diegene hebt. Krijg je niet meteen contact via dat nummer? Wacht dan rustig af en laat degene die jou appt maar wachten. Hoe meer druk diegene ondertussen uitoefent om toch snel geld over te maken, hoe groter de kans dat je inderdaad met een oplichter te maken hebt.  

Toch geld overgemaakt?

Heb je geld overgemaakt en twijfel je achteraf of je misschien bent opgelicht? Bel ons dan meteen op 030- 633 30 00. Onze medewerkers doen er alles aan om je te helpen.

Voorbeeld van ‘vriend in nood’-fraude

Hoe herken je dat deze vals zijn?

  • In dit whatsapp-bericht geeft de ‘vriend’ aan dat hij een nieuw nummer heeft.
  • Een telefoongesprek komt niet tot stand ‘er is storing’.

Lees meer hierover op politie.nl/themas/whatsappfraude-vriend-in-noodfraude.html

whatsapp fraude

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden

Fraude melden

Zie je onbekende overboekingen of denk je dat je benaderd bent door criminelen? Meld het dan bij ons.