Terug naar pers- en nieuwsberichten
Beeldbank
Utrecht, 31 oktober 2020 - Vandaag is het Wereld Bespaardag, een dag om stil te staan bij onze uitgaven en vooral hoe we die het beste kunnen terugschroeven. Dit is met name belangrijk voor jongeren, blijkt uit cijfers van SNS. Starters op de arbeidsmarkt vormen de meest kwetsbare groep voor de financiële gevolgen van het coronavirus. Een kwart van de Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar maakt zich zorgen om zijn of haar baan. Dit percentage ligt ver boven het landelijk gemiddelde van 15 procent. Nog eens een kwart maakt zich druk over de persoonlijke financiële situatie. Dit en meer komt naar voren uit recent onderzoek van SNS onder 2.500 Nederlanders.
Voor jongeren die zich zorgen maken over hun financiën, zijn baanbehoud (58%) en het saldo op de spaarrekening (47%) de belangrijkste thema’s. Uit eerder onderzoek van SNS blijkt dat er weinig over die financiële zorgen wordt gesproken: 38 procent van de jongeren vindt zelfs dat er een taboe ligt op praten over geld..
"Financiële rust vinden, begint bij het creëren van een spaarbuffer en die bouw je op door uitgaven terug te brengen”, vertelt Marieke Commandeur, Hoofd Expertise Centrum Financiële Weerbaarheid. “Omdat we daarbij van elkaar kunnen leren, moeten we het taboe op praten over geld doorbreken. Wij willen als bank niet vertellen hoe het moet, maar wel een podium bieden voor jongeren om met elkaar te praten over geld. Om die reden gaan we doorlopend samenwerkingen aan met die jongeren om ons bewust te worden van de financiële zaken waar ze tegenaan lopen.”
"Dat jongeren momenteel met meer geldzorgen kampen is geen verrassing.
In tegenstelling tot oudere generaties hebben zij vaak een flexcontract. Ook is er nog onvoldoende de tijd geweest om een goede financiële buffer op te bouwen. Sterker nog, door de afschaffing van de basisbeurs, begint het werkende leven voor hen in veel gevallen met een flinke studieschuld. Hierdoor kunnen jongeren die hun baan verliezen, het gemiddeld maar een paar maanden uitzingen in een markt waar de woningprijzen explosief blijven stijgen. Wij begrijpen dus dat vooral jongeren financieel bezorgd zijn tijdens deze pandemie. Om die zorgen te verminderen moeten we het gesprek aangaan. We willen benadrukken dat onze adviseurs voor deze jonge doelgroep klaarstaan om te sparren over wat er gedaan kan worden om de financiële situatie te verbeteren”, aldus Commandeur.
SNS is er voor iedereen die wil bankieren bij een nuchtere, no- nonsense en menselijke bank. De thuisbasis voor alles wat heeft te maken met financiën. Niet alleen op het gebied van de producten die de bank traditioneel biedt, zoals een betaalrekening of een hypotheek. Maar vooral breder dan dat: wat vinden klanten belangrijk, waar hebben ze hulp bij nodig of waar liggen ze wakker van? SNS is dé bank die snapt waar Nederlanders op het gebied van hun financiële zaken behoefte aan hebben. We staan onze klanten bij in hun financiële leven en maken ze financieel onbezorgder. We doen dat door naast de klant te staan. Op een eenvoudige en menselijke manier. Omdat geldzaken menszaken zijn. Dit vinden we heel normaal.
SNS is er al 200 jaar voor haar klanten. Met ruim 200 winkels door heel Nederland en 1600 medewerkers. Het hoofdkantoor staat in Utrecht. SNS maakt met ASN Bank, BLG Wonen en RegioBank onderdeel uit van de Volksbank. Samen maken zij de missie bankieren met de menselijke maat van de Volksbank waar.
Vragen over dit bericht? Neem contact op met Herbert Brinkman, 06-53942542, Herbert.brinkman@devolksbank.nl.
Terug naar pers- en nieuwsberichten
Beeldbank