Spelregels bouwdepotdeclaratie

Voor het indienen van bouwdepotdeclaraties gelden een paar spelregels. Lees ze daarom goed door.

Heb je vragen? Neem dan contact op met je adviseur of bel met onze klantenservice op 030 – 633 30 00.

Spelregels

1. Wat mag je betalen uit je bouwdepot?

Uit je bouwdepot mag je alleen arbeidsuren en materialen laten betalen die zijn besteed aan de bouw, verbouw of verbetering van je huis. De materialen moeten vastzitten aan je huis en mogen niet verhuisbaar zijn. Een paar voorbeelden maken het duidelijk. Twijfel je? Vraag het gerust aan je SNS Adviseur of bel even met onze klantenservice op 030 – 633 30 00.

Sanitair Badkamer, toilet, kranen, bad, doucheslang, wasbak.
Materialen voor loodgieter of installateur Tegels, wandcontactdozen, meterkast, ventilatie, inbouwvaatwasser.
Arbeidsuren Architect, loodgieter, installateur, glaszetter, elektricien.
Materialen voor de bouw Hout, plafondplaten, schroeven, purschuim.

Wat niet vastzit aan je huis moet je dus zelf betalen. Bijvoorbeeld een losse koelkast, tuinverlichting, vloerbedekking, behang, gereedschap, laminaat.

2. Moet je het bedrag nog betalen?

  • Stuur de factuur of kassabon mee.
  • We betalen de factuur direct uit aan je leverancier (het rekeningnummer dat op de factuur staat).

3. Heb je het bedrag zelf al voorgeschoten?

  • Stuur een kopie van de factuur op naam of de kassabon + betaalbewijs (kopie bankafschrift of bon van pinbetaling) mee.
  • We betalen uit op de incassorekening van je SNS Hypotheek.

4. Aanbetalen/vooruitbetalen

Je kunt aan- of vooruitbetalen vanuit je bouwdepot. Goed om te weten: We hebben altijd een factuur nodig waarop staat hoeveel je moet betalen.

  • Bij een lange levertijd, bijvoorbeeld bij keuken- en badkamerinstallaties, betalen we CBW-erkende leveranciers 14 dagen voor de levering. Een factuur van niet CBW-erkende leveranciers betalen we vijf dagen voor de leverdatum. Vermeld daarom bij ‘omschrijving’ de leverdatum.
  • Aanbetalen mag tot maximaal € 5.000. Bij badkamers en keukens mag je maximaal 15% van het aankoopbedrag aanbetalen, tot € 5.000.
  • Het bedrag dat overblijft en na een installatie betaald moet worden is geen vooruitbetaling. Maar soms moet je op de dag van levering dat bedrag betalen. Je moet die rekening dan wel van tevoren bij ons indienen. Dan betalen wij vanuit het bouwdepot.

5. Buitenlandse facturen

Buitenlandse facturen zijn toegestaan. Daarvoor gelden de volgende regels:

  • De facturen moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn opgesteld.
  • Het factuurbedrag moet in euro's zijn vermeld.
  • Het geld wordt overgemaakt naar het rekeningnummer van de leverancier.
  • De facturen voldoen aan de vormeisen die wij aan een nota stellen. KvK-nummer en BTW mogen een buitenlandse variant zijn.

6. Factuurdatum

De factuur(datum) of de datum van de kassabon mag niet ouder dan zes maanden zijn. Heb je een NHG hypotheek? Dan mag de datum van de factuur niet ouder zijn dan de offertedatum van de aanvraag van de hypotheek.

7. Declareer je facturen of kassabonnen waarop ook aankopen staan die niet onder kwaliteitsverbetering vallen?

Streep deze door en haal ze van het totaalbedrag af op de facturen of kassabonnen.

8. Looptijd

De reguliere looptijd van een bouwdepot is 1 jaar. Het maakt niet of het bestaande en nieuwbouw is. Na dat eerste jaar wordt de looptijd automatisch verlengd met 1 jaar.

Is de bouw of verbouwing na die 2 jaar niet klaar? Dan kun je je bouwdepot nog met maximaal 1 jaar verlengen. Stuur hiervoor een mailtje met je verzoek tot verlenging naar schypbackoffice@sns.nl . Belangrijk: Vermeld je bouwdepotnummer in de mail.

Spelregels Belastingdienst

Je bouwdepot of verbouwingsdepot vallen in principe onder je vermogen in box 3. Je mag een bouwdepot tijdelijk in box 1 plaatsen. Daarvoor gelden de volgende spelregels:

  • Zowel bij nieuwbouw als een verbouwing tot 2 jaar na het tekenen van de koopovereenkomst.
  • Bij een verbouwing mag je de eerste 6 maanden de betaalde rente en kosten aftrekken in box 1 zonder deze te verrekenen met de rente die je hebt gekregen. Na een half jaar trek je in box 1 de ontvangen rente af van de betaalde rente.
  • Bij nieuwbouw mag je alleen het verschil tussen de betaalde rente en kosten en de ontvangen rente aftrekken in box 1.

Goed om te weten:

Je bent zelf verantwoordelijk voor je belastingaangifte. De belastingdienst kan je altijd vragen om te bewijzen waar je het bouwdepot voor gebruikt hebt.

Bewaar daarom alle rekeningen en bonnen die te maken hebben met de verbouwing. Wij controleren niet of je declaratie voldoet aan de fiscale eisen voor renteaftrek. Meer informatie vindt je op de website van de Belastingdienst.

Meer over het bouwdepot vind je in de Algemene voorwaarden.

Bouwdepotdeclaratie indienen

Bouwdepotdeclaratie indienen

Een rekening uit je bouwdepot betalen regel je eenvoudig in Mijn SNS.
Bouwdepot: zo werkt ’t

Bouwdepot: zo werkt ’t

Wat is een bouwdepot? En hoe werkt ‘t?
Terug naar boven