Reizen met je betaalpas in het openbaar vervoer

OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. Op steeds meer plekken in Nederland kun je nu in- en uitchecken met je betaalpas,  SNS Creditcard of je mobiel. Op plekken waar het al kan zie je dit logo:

OVpay in  ’t kort

  • In- en uitchecken met je (mobiele) betaalpas of creditcard
  • Reiskosten einde dag automatisch afgeschreven van je betaalrekening
  • Zonder OV-chipkaart de deur uit

Voor wie is OVpay geschikt?

OVpay is het meest geschikt voor reizigers die af en toe met het openbaar vervoer reizen. Het in- en uitchecken met OVpay is nu namelijk alleen nog voor reizigers die zonder korting of abonnement reizen.

Later kun je ook als student, zakelijke reiziger en met een openbaar vervoer-abonnement zo je reis betalen.

Hoe werkt OVpay?

  1. Check in met je betaalpas, creditcard of je digitale betaalpas op je mobiel (Apple Pay) of de SNS Mobiel Betalen app.
  2. Bij het uitchecken gebruik je dezelfde pas als waarmee je bent ingecheckt. Let op: steeds 1 kaart aanbieden, dus haal ’m uit je portemonnee.
  3. Betalen gaat automatisch. De volgende dag zie je het bedrag in je mobiel bankieren app of Mijn SNS met de omschrijving ‘NLOV’. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
  4. Bekijk waar je per dag hebt in- en uitgecheckt met je betaalpas of creditcard op de website van OVpay. Voer hier de 14 cijfers en letters die achter NLOV staan en het afgeschreven bedrag in.
  5. Vooraf aanmelden is niet nodig. Let op: kortingen of abonnementen zijn nog niet mogelijk met OVpay.

Waar kan ik al inchecken met mijn betaalpas?

Bekijk waar je al met je betaalpas kunt in- en uitchecken

Het kan nu al bijna overal in ons land.

Te weinig saldo

Lukt het niet om het bedrag voor de reis af te schrijven  omdat er te weinig saldo op je rekening staat? Dan wordt je (mobiele) betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV.

Er wordt maximaal drie keer geprobeerd het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je betaalpas of creditcard.

Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet? Reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.

Veelgestelde vragen

  • Vergeten uit te checken? Op de website van OVpay kun je dat aanpassen. Een dag nadat je gereisd hebt, vind je in je betaaloverzicht een referentienummer dat bestaat uit 18 cijfers en letters en begint met ‘NLOV’. Vul dit referentienummer samen met het afgeschreven bedrag in op de pagina om je gemiste check-in of check-uit aan te passen.

  • Na het succesvol aanpassen van je in- of uitcheck kan het zijn dat je geld terug krijgt of dat je ons nog moet betalen.

    Wat als ik nog geld terug krijg?

    Het te ontvangen bedrag wordt in rekening gebracht met één van je aankomende afschrijvingen.  Mocht je binnenkort niet reizen en lukt het OVpay daardoor niet om het te verrekenen, dan krijg je het geld teruggestort op je rekening.

    Wat als ik nog moet betalen?

    Dan wordt het bedrag nog van je rekening afgeschreven. Het kan zijn dat het bovenop een aankomende afschrijving komt.

  • Dat is nu nog niet mogelijk.

  • Bij een controle leg je de betaalpas, creditcard of mobiel tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard. Je hoeft je pas nooit weg te geven.