Wereld Bespaardag: maak geldzaken bespreekbaar
De grootste boeman: sociale druk
Sociale druk is de grootste boeman in onze plannen om te besparen. En hoe jonger we zijn, hoe belangrijker we het vinden om ‘mee te doen’. En hoe jonger we zijn, hoe moeilijker we het vinden om over onze geldzaken te praten. Bijna de helft van de ondervraagden uit generatie Z* ervaart dit als taboe, terwijl dit bij babyboomers* een derde is.
- Generatie Z: 1996 - nu
- Millennials: 1981 - 1995
- Generatie X: 1961 - 1980
- Babyboomers: 1945 - 1960
Hoe jonger, hoe meer sociale druk
Ook vindt generatie Z het lastiger ‘nee’ te zeggen wanneer een sociale activiteit geld kost (53% generatie Z, versus 25% babyboomers). Het is dan ook niet gek dat jongere generaties vaker meer geld uitgeven dan er binnenkomt: generatie Z (24%), millennials (22%), generatie X (19%), babyboomers (11%). Vrouwen ervaren dit taboe bovendien vaker dan mannen. Vrouwen geven dan ook vaker meer uit dan binnenkomt dan mannen.
Tip: Maak geldzaken bespreekbaar
Wat kun je dan doen om te besparen zonder die sociale druk te ervaren? Onze tip: maak geldzaken bespreekbaar.
"Over geld praten onterecht een taboe"
“We merken dat over geld praten een taboe is voor iedereen. Als kind krijgen we dat al mee. Denk aan dat gevoel als kind toen je stiekem een extra centje toegestopt kreeg van je opa, waar je niet over mocht doorvertellen. Of dat je bijvoorbeeld onzeker bent of je een envelop met geld ter plekke moet openmaken of juist niet. Jongeren hebben daarnaast in sterke mate te maken met peer-pressure. Dat zie je bij het regelen van een gezamenlijk cadeau in een groepsapp. Ze denken dat ze gierig overkomen als ze niet meegaan met de rest, terwijl dat dus niet het geval is. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 85% van de ondervraagden het juist sterk vindt als iemand iets afzegt omdat diegene op zijn geld moet letten. Op Wereld Bespaardag zou ik dus als tip willen meegeven: praat er met vrienden en familie over. Hiermee verlaag je de drempel voor jezelf en zullen mensen graag met je meedenken. Daarnaast voorkom je voor jezelf ook geldzorgen.”
Marieke Commandeur, Manager Expertisecentrum Financiële Weerbaarheid bij SNS
Guilty pleasures
Naast reguliere middelen om geld te besparen is in het onderzoek gevraagd naar guilty pleasures om kosten te drukken. Het verwijderen van de kortingssticker op een afgeprijsd cadeautje blijkt bij babyboomers populair (41%). Millennials zeggen liever een kappersbeurt af (49%) en generatie Z slaat het liefst een etentje met vrienden over (40%). Waar we minder graag op beknibbelen? Het skippen van een verjaardag (13%) of het geven van een rondje in de kroeg (7%).