Veelgestelde vragen van zakelijke klanten over het coronavirus

Hier zie je een overzicht van belangrijke maatregelen en de meest gestelde vragen door ondernemers over het coronavirus.
Goed om te weten: De gevolgen van het coronavirus hebben grote effecten op de economie. Dat kan veel onzekerheid voor jou als ondernemer opleveren. We staan voor je klaar om samen te kijken naar je situatie. Je kunt ons bellen op 030 - 633 30 02. Wil je liever langskomen in een SNS Winkel voor een persoonlijk gesprek? Maak dan eerst even een afspraak.

Coronavirus en ondernemers

We volgen de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en ook wat dit betekent voor Nederlandse bedrijven en de economie. Het is begrijpelijk dat deze uitzonderlijke situatie veel vragen oproept en jou als ondernemer voor een grote opgave kan stellen. Daarom hebben we een ‘vraag en antwoord’ opgesteld waarin we al veel vragen proberen te beantwoorden.

De coronacrisis heeft impact op de financiële gezondheid van mijn bedrijf. Wat kan ik doen?

Wij staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 030 - 633 30 02. We bekijken samen wat de best passende oplossing is.

De banken hebben gezamenlijke maatregelen genomen om de zakelijke klanten meer lucht te geven. Kleinere ondernemingen die in de kern gezond zijn, kunnen zes maanden uitstel van aflossing krijgen op hun lopende leningen en rentebetaling. Ook de overheid heeft economische maatregelen genomen om ondernemers die in de problemen dreigen te komen, te helpen.

Lees de Kamerbrief.

Kan ik mijn financiering bij SNS aanpassen?

Ja, dat kan. We bekijken samen wat de best passende oplossing is in jouw situatie. Zoals tijdelijk de aflossing op je financiering stopzetten of je financiering juist verhogen.

Kan ik uitstel krijgen voor de aflossingsverplichting van mijn lening(en)?

Ja dat is mogelijk. Je kunt bij ons maximaal 6 maanden een aflospauze krijgen op je zakelijke lening. Wil je meer informatie? Bel ons dan: 030 - 219 69 75. We helpen je graag.

Kan ik ook mijn maandelijkse rentebetaling uitstellen?

Ja dat kan. Je kunt bij ons maximaal 6 maanden de rentebetaling uitstellen. Wil je meer informatie? Bel ons dan: 030 - 219 69 75. We helpen je graag.

Kan ik mijn huidige kredietlimiet verhogen?

Deze mogelijkheid is er. Goed om te weten: We beoordelen per situatie of het kan. Wil je meer informatie, bel ons dan: 030 - 219 69 75.

Ik heb een zakelijke betaalrekening bij SNS. Kan ik een kredietlimiet aanvragen?

Heb je een actieve betaalrekening bij ons waar de omzet op binnenkomt? Dan kun je bij ons een kredietlimiet aanvragen. Per situatie bekijken we óf en zo ja voor welk bedrag je in aanmerking komt. Bel ons voor meer informatie: 030 - 219 69 75.

Hoe kan ik mijn bedrijf voorbereiden op de gevolgen van het coronavirus?

We adviseren om de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Kies het land waarmee je zaken mee doet. Als je voorraden in het gedrang komen, bekijk dan of er andere aanleverroutes mogelijk zijn voor je bedrijf.

Kan ik een verruiming Borgstellingsregeling MKB-kredieten aanvragen?

Wij hebben geen Borgstellingsregeling voor MKB-kredieten. Wel kijken we graag samen met jou wat de best passende oplossing is in jouw situatie, zonder dat de Borgstellingsregeling voor MKB-kredieten nodig is.

Ik wil een gesprek over mijn financiering. Kan dat?

Ja dat kan. Bel ons op 030 - 633 30 02 voor hulp bij uw financiering of kom langs in een SNS Winkel. De winkels zijn open op afspraak. We helpen je graag.

Ik verwacht betalingsproblemen. Kunnen jullie mij helpen?

We bekijken samen wat de best passende oplossing is in jouw situatie. Bel ons op 030 - 633 30 02 of kom langs in een SNS Winkel. De winkels zijn open op afspraak. We helpen je graag.

Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor de Nederlandse economie?

De economische gevolgen hangen af van de duur en de verspreiding van het virus. Hoewel inmiddels duidelijk is dat ook Nederland zeker op korte termijn negatieve economische gevolgen van het coronavirus ondervindt, is nog niet te zeggen hoe dit concreet voor de langere termijn uitpakt. Dit is afhankelijk van hoe het coronavirus de structurele kant van de economie gaat beïnvloeden. Wanneer het virus leidt tot een sterke toename van faillissementen kan dit de langetermijn economische groei substantieel schaden.

Verbonden economieën

Hoewel bij vorige virusuitbraken, zoals de SARS-uitbraak in 2003, de terugval van de economie slechts tijdelijk was, gaat het hier om een grotere en wijdverspreidere epidemie dan SARS. Economieën zijn nu bovendien sterker internationaal verbonden dan in 2003, waardoor de impact groter zal zijn. De mogelijke impact verschilt echter per klant en per sector en hangt echt af van hoe de situatie zich verder ontwikkelt.

Wat zijn de gevolgen voor dienstverlening van SNS bij een uitbraak van het coronavirus?

Alle banken, dus ook wij, investeren in de continuïteit van onze bedrijfsvoering. Zo zorgen we ervoor dat onze dienstverlening aan bedrijven, ondanks het virus, is gewaarborgd.

Ik heb (alleen) een zakelijke spaarrekening bij SNS. Kan ik een kredietlimiet aanvragen?

Nee, bij een spaarrekening kun je geen kredietlimiet aanvragen. Dat kan alleen bij een betaalrekening.

Ik ben geen zakelijke klant bij SNS, kan ik een zakelijke financiering aanvragen?

Ja dat kan. Kijk hier hoe je het beste contact met ons kunt opnemen.

Kan ik een hogere limiet voor contactloos betalen instellen op mijn zakelijke betaalrekening?

Ja, je kunt nu tijdelijk een limiet tot €100 instellen. Lees hoe ’t werkt.

Ik maak me zorgen om mijn financiële situatie. Bijvoorbeeld of ik de hypotheek op mijn huis kan blijven betalen. Kunnen jullie mij helpen? 

Ook als het financieel tegenzit, zijn we er voor je. Als je betalingsproblemen verwacht, is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact opneemt met ons Hulpteam Hypotheken. Bel ons op 030 – 219 60 00 of mail naar hulpteamhypotheken@sns.nl. Samen zoeken we naar een manier om je hypotheek betaalbaar te maken.

Waarom hebben jullie geen BMKB-regeling?

Een BMKB-regeling is kostbaar voor onze klanten: je betaalt afsluitprovisie én je hebt een zwaardere aflosverplichting. Daarom kijken we liever samen naar een oplossing die het beste bij jouw situatie past. Wederzijds vertrouwen is voor ons de basis.

Waar vind ik meer informatie van de overheid voor ondernemers?

Meer informatie over bijvoorbeeld voorzorgsmaatregelen voor je personeel, werktijdverkorting, transport van goederen en evenementen vind je op de site van de Rijksoverheid.

Heb je ondernemersvragen die niet worden beantwoord op de site van de Rijksoverheid? Dan kun je contact opnemen met het Kamer van Koophandel Adviesteam: 0800-2117. Hier kun je vragen stellen over voorraden, personeel en financiële impact. Dit gratis nummer is op werkdagen bereikbaar van 8 tot 17 uur. Of kijk op de website van KVK.

Andere sites met informatie voor ondernemers over de impact van het coronavirus:

Kamer van Koophandel

VNO NCW

Waar kunnen we je bij helpen?

Waar kunnen we je bij helpen?

Heb je een vraag? Kijk dan even op onze klantenservice pagina. Bel ons of stuur ons een bericht. We helpen je graag.



Terug naar boven