Overstapservice voor ondernemers
Hoe werkt de Overstapservice?
Je vraagt de Overstapservice aan nadat je een nieuwe rekening hebt geopend. De Overstapservice start ongeveer 4 weken na de aanvraag. Daarna worden je bij- en afschrijvingen 13 maanden van je oude naar je nieuwe rekening doorgeleid. Je kunt zelf bepalen wanneer je je oude rekening opzegt, de Overstapservice loopt gewoon door.
Dit regelen we voor je
-
Je bijschrijvingen en afschrijvingen worden 13 maanden lang automatisch doorgeleid van je oude betaalrekening naar je nieuwe SNS-betaalrekening.
-
We geven je nieuwe rekeningnummer door aan alle bedrijven en instanties die automatisch bij jou incasseren*, zoals je internetprovider of de verhuurder van je kantoorruimte. Ook geven we je rekeningnummer door aan bedrijven en organisaties die aan jou betalen**, zoals zakelijke klanten.
* dit geldt voor bedrijven, instanties en relaties die bankieren bij een bank die deelneemt aan de Overstapservice. Bijna alle Nederlandse banken doen mee.
** dit geldt alleen voor zakelijke klanten met een bedrijf of organisatie. Particuliere klanten worden niet automatisch op de hoogte gebracht. De bijschrijving zelf wordt wel gewoon doorgeleid.
-
Je ziet op je nieuwe rekening altijd eenvoudig welke af- en bijschrijvingen nog via je oude rekening lopen door de toevoeging 'via Overstapservice'.
-
3 maanden voor de Overstapservice stopt, krijg je bericht. Je kunt dan checken of alle organisaties waar je geld van ontvangt nu je SNS-betaalrekening gebruiken.
Dit doe je zelf
Tip: Gebruik onze handige checklist:
-
Zorg dat er geld op je nieuwe SNS zakelijke rekening staat. Zodra de Overstapservice in gaat, worden automatische incasso’s vanaf je nieuwe betaalrekening afgeschreven.
-
Pas je rekeningnummer aan op je factuur en website.
-
Stel eventuele periodieke overboekingen en geplande betalingen opnieuw in bij je nieuwe rekening bij SNS. Je doet dat gemakkelijk via de SNS App of SNS Online Bankieren.
-
Maak je gebruik van een boekhoudkoppeling? Koppel deze dan aan je nieuwe rekening.
-
Alle organisaties met een Nederlands rekeningnummer brengen we op de hoogte van de overstap. Je geeft zelf je rekeningnummer door aan:
- particuliere klanten
- overheidsinstelllingen zoals de Belastingdienst en Toeslagen. Deze mogen namelijk alleen reageren op een verzoek van de rekeninghouder zelf.
- bedrijven en instanties met een buitenlands rekeningnummer, zoals de incasso van een buitenlandse webhosting of een abonnement op de New York Times.
Tip: check na een aantal maanden welke afschrijvingen automatisch zijn aangepast. Zie je op je rekeningoverzicht ‘via Overstapservice’? Dan gebruikt een bedrijf of persoon nog je oude rekeningnummer.
Goed om te weten
De Overstapservice is alleen voor je betaalrekening. Heb je ook een spaarrekening of creditcard bij een andere bank? En wil je ook met deze producten overstappen? Zet dan zelf deze producten stop en vraag ze aan bij je nieuwe bank naar keuze.
Heb je meerdere betaalrekeningen bij een andere bank? En wil je ook met deze rekeningen overstappen? Dan moet je per betaalrekening de Overstapservice aanvragen.
Veel gestelde vragen
-
Nee, dat is niet mogelijk. In het huidige internationale banksysteem (IBAN) zit de naam van je bank in het nummer besloten. Daardoor kun je het rekeningnummer niet meenemen naar een andere bank.
-
Je kan zelf bepalen wanneer je je oude rekening opzegt. Over het algemeen wordt aangeraden om je oude rekening nog ongeveer 2 maanden aan te houden na de start van de Overstapservice. Dan kun je nog inloggen om dingen te checken of downloaden, maar betaal je niet te lang dubbel voor 2 bankrekeningen. De Overstapservice zelf loopt gewoon door na het opzeggen van je rekening.
-
Nee, je kan de Overstapservice alleen gebruiken van een zakelijke naar een zakelijke rekening, of van een particuliere naar een particuliere rekening.
-
Ja, de Overstapservice wordt alleen ondersteund door de deelnemende banken. Bijna alle Nederlandse banken doen hieraan mee.
-
Nee, de Overstapservice wordt alleen ondersteund door de deelnemende Nederlandse banken.
-
Bijna alle af- en bijschrijvingen worden automatisch doorgeleid, maar er zijn uitzonderingen. Zo wordt de rente die je krijgt op je oude rekening niet automatisch doorgeleid. Ook contantgeldstortingen of bijschrijvingen in buitenlandse valuta worden niet doorgeleid. Uiteraard kun je dit wel gewoon zelf overboeken. Of bij het opheffen van de oude rekening het resterende saldo overmaken naar de nieuwe rekening.
-
In elk geval aan de Belastingdienst en aan Toeslagen. Zij mogen namelijk alleen reageren op een verzoek van de rekeninghouder zelf. Denk verder ook aan uitkerings- of subsidie-instanties en je motorrijtuigenbelasting. Hier vind je een overzicht van hoe je dit makkelijk regelt.
-
Alleen zakelijke partijen worden op de hoogte gebracht. Als zij een zakelijke rekening hebben, dan krijgen zij bericht over je nieuwe rekening.
Hulp nodig?
Wil je precies weten hoe de Overstapservice werkt? Ga dan naar de website van de Overstapservice.
Heb je hulp nodig bij het overstappen? Neem contact met ons op.