Vliegveldpech: vertraging of bagage kwijt
Vertraging
Heeft je vlucht flinke vertraging? Dan heb je vaak recht op een vergoeding:
- Recht op verzorging. Denk aan eten en drinken. Regelt je luchtvaarmaatschappij dit niet zelf? Dan kun je de kosten achteraf terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Bewaar daarom altijd de bonnetjes.
- Recht op accommodatie. Moet je door de vertraging een extra nacht blijven? Dan betaalt de luchtvaartmaatschappij vaak een hotel voor je. Inclusief vervoer van en naar het vliegveld. Bewaar ook hier altijd de bonnetjes, voor als de kosten pas achteraf vergoed worden.
- Recht op compensatie. Als je vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft, heb je soms recht op compensatie. Bijvoorbeeld omdat je door de vertraging je aansluitende vlucht mist. Let op: Komt de vertraging door een buitengewone omstandigheid, zoals een staking van het luchtvaartpersoneel of gevaarlijke weersomstandigheden? Dan heb je geen recht op compensatie.
Check bij vertraging bij je luchtvaartmaatschappij hoe het zit met je rechten en hoe je aanspraak kunt maken op de vergoeding.
Heeft je vlucht meer dan 5 uur vertraging? Dan kun je ervoor kiezen om je reis te annuleren. De luchtvaartmaatschappij moet je dan het geld terugbetalen voor het deel van de vlucht dat je niet hebt gemaakt.
Vlucht geannuleerd
Is je vlucht helemaal geannuleerd? Je kunt dan kiezen of je wilt dat de luchtvaartmaatschappij je ticket terugbetaalt of dat je liever tegen dezelfde voorwaarden via een andere route naar je bestemming vliegt. Ook moet de maatschappij eventuele maaltijden, accommodatie en vervoer vergoeden. De annulering moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen:
- De vlucht moet maximaal 14 dagen voor vertrek geannuleerd zijn.
- De maatschappij stelt niet meteen een alternatief voor waarbij je amper tijdsverlies hebt.
- Er mag geen sprake zijn van overmacht. Zoals onaangekondigde stakingen, (sneeuw)stormen, aswolken en terroristische aanslagen.
Vraag bij de servicebalie of klantenservice van de vliegmaatschappij na hoe je vergoeding kunt vragen.
Bagage kwijt
Als je koffer kwijt is, is het belangrijk dat je meteen actie onderneemt. Ga op het vliegveld naar de servicebalie en vraag om een PIR-formulier. PIR staat voor Property Irregularity Report. Vul dit ter plekke in en bewaar een kopie.
Stel de luchtvaartmaatschappij daarna binnen 21 dagen schriftelijk aansprakelijk. Doe bij je brief een kopie van het PIR-formulier, je boardingpass, foto’s van de schade en het bagage-ontvangstbewijs bij. Dit ontvangstbewijs is een sticker met een streepjescode erop.
Is je vlucht onderdeel van een georganiseerde reis? Dan is de reisorganisator aansprakelijk. De hostess of reisleider moet je helpen, bijvoorbeeld door toiletartikelen te vergoeden.
Is je bagage vertraagd? Dan kun je je vertraagde bagage bij steeds meer vliegtuigmaatschappijen online volgen en doorgeven waar je bagage afgeleverd moet worden. Dat kan onder andere bij KLM, Transavia, Corendon en EasyJet.
Label aan je koffer
Doe voor vertrek een bagagelabel aan je koffer. Wordt je bagage gevonden? Dan kan de vinder contact met je opnemen. Je hoeft niet al je gegevens op het label te zetten. Je voornaam en je mobiele nummer zijn voldoende. Neem een label waarop je contactgegevens van buitenaf niet voor iedereen zichtbaar zijn.
Bagage beschadigd
Is je bagage beschadigd tijdens de vlucht? Onderneem dan gelijk actie. Vraag bij de bagageservicebalie op het vliegveld om een PIR-formulier en vul dit daar meteen in. Bewaar zelf een kopie van het formulier.
Stel de luchtvaartmaatschappij daarna binnen 7 dagen schriftelijk aansprakelijk. Doe bij je brief een kopie van het PIR-formulier, je boardingpass, foto’s van de schade en het bagage-ontvangstbewijs bij. Dit ontvangstbewijs is een sticker met een streepjescode erop.
Wat vergoedt je reisverzekering?
Heb je een SNS Reisverzekering? Dan ben je ook verzekerd als je bagage kwijtraakt, beschadigd of gestolen wordt tijdens je vakantie. Afhankelijk van je gekozen dekking kun je per reis, per verzekerde tot € 1.500, € 2.500 of € 5.000 vergoed krijgen.
Goed om te weten:
Bij je SNS Reisverzekering heb je een eigen risico. Standaard is dit € 50 per gebeurtenis, dit kun je aanpassen naar € 0 of € 100 eigen risico. Check je polisblad, Mijn SNS of de SNS App voor welk bedrag jij bent verzekerd.