Opgelicht? Vraag de naw-gegevens van je oplichter
Opgelicht?
Meestal krijg je na een online aankoop netjes je producten geleverd. Maar soms gaat dit mis en blijkt nadat je hebt betaald dat je bent opgelicht.
Of je bent opgelicht via een bericht waarna je zelf geld hebt overgemaakt naar een onbekende. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- voor een gift aan iemand die zich voordeed als je kind
- omdat een nepbank daar dringend om vroeg
- voor een valse factuur
- voor een valse aanmaning, zogenaamd van de overheid of andere organisatie
Je kunt bij deze 2 soorten van oplichting de naw-gegevens (naam-adres-woonplaats) van de oplichter opvragen bij ons. Maar er gelden wel een paar voorwaarden.
Voorwaarden voor het opvragen van naw-gegevens
Oplichting bij een online aankoop
Bij oplichting na een online aankoop gelden deze voorwaarden:
- Je hebt betaald, maar de verkoper heeft niets geleverd of iets heel anders geleverd wat veel minder waard is.
- Je hebt al geprobeerd om je geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dat is niet gelukt. En je hebt geen vergoeding gekregen van ons.
- Je hebt betaald via je SNS-betaalrekening, naar het rekeningnummer van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek (zoals een Tikkie).
- De betaling aan de oplichter is niet ouder dan 13 maanden.
- De rekening van de oplichter begint met de letters NL.
- Je kunt de naw-gegevens van de oplichter zelf niet op een andere manier opzoeken of opvragen.
- Je hebt met je DigiD al online aangifte gedaan bij de politie. Maak een kopie van de aangifte.
- Je hebt op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing over het IBAN van de oplichter gekregen, in een rood kader. Maak een schermafbeelding van die waarschuwing.
Oplichting via een vals tekstbericht of telefoontje
Bij oplichting met een vals tekstbericht of telefoontje, waarbij je hebt betaald zonder daar iets voor terug te krijgen, of andere vormen van oplichting waarbij je geld hebt overgemaakt, gelden deze voorwaarden:
- Je hebt al geprobeerd om het geld terug te krijgen van de oplichter, maar dat is niet gelukt. En je hebt geen vergoeding gekregen van ons.
- Je hebt betaald aan een persoon of een bedrijf die je niet kent en je kunt de naw-gegevens van de oplichter zelf niet op een andere manier opzoeken of opvragen.
- Je hebt betaald via je SNS-betaalrekening naar het rekeningnummer van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek (zoals een Tikkie).
- De betaling aan de oplichter is niet ouder dan 13 maanden.
- De rekening van de oplichter begint met de letters NL.
- Je hebt bij de politie al aangifte gedaan van deze oplichting. Maak een kopie van de aangifte.
Naw-gegevens opvragen
Als je aan de voorwaarden voldoet kun je contact opnemen met de klantenservice om de naw-gegevens op te vragen .
Als we je aanvraag goedkeuren, dan krijgt de (vermeende) oplichter eerst een verzoek van ons om binnen 3 weken het geld terug te betalen. Doet ie dit niet? Dan krijg je de naw-gegevens van ons.
Goed om te weten: Soms geven we je de naw-gegevens niet.
Bijvoorbeeld als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is, of iemand die onder curatele staat.
Heb je de naw-gegevens gekregen? Dan kun je een civiele procedure starten om je geld terug te eisen. Het is niet de bedoeling dat je voor eigen rechter gaat spelen.