Drukte op de luchthavens: wat is er verzekerd?

Je vlucht missen als je op vakantie gaat. Later of helemaal niet aankomen op je bestemming. Of vertraging tijdens je terugreis: stuk voor stuk vervelende situaties. En door de actuele drukte op de luchthavens overkomt het steeds meer reizigers. Waar ben je wel voor verzekerd en waarvoor niet? We zetten de antwoorden op de meestgestelde vragen op een rijtje.

Annuleringsverzekering

  • Nee, je bent hiervoor niet verzekerd. Neem in zo’n geval wel altijd contact op met je luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie. Zij kunnen je misschien wel helpen. 

  • Dat hangt ervan af hoe je bent verzekerd. Heb je het onderdeel ‘annulering’ meeverzekerd en ga je langer dan 3 dagen op reis? En reis je vanuit Nederland, België of Duitsland naar je vakantiebestemming? Dan krijg je een uitkering voor niet-gebruikte reisdagen als je onverwacht vertraging hebt van minimaal 8 uur.

    • Heb je 8 tot 20 uur vertraging? Dan krijg je een uitkering voor één dag.
    • Heb je 20 tot 32 uur vertraging? Dan krijg je een uitkering voor 2 dagen.
    • Heb je langer dan 32 uur vertraging? Dan krijg je een uitkering voor 3 dagen.

    Hoe je vergoeding wordt berekend vind je in de voorwaarden.

  • De annuleringskosten die je dan maakt, zijn niet verzekerd. Dus mis je je vliegtuig omdat je niet op tijd kon boarden? En kun je daardoor niet meer naar je vakantiebestemming en moet je bijvoorbeeld je accommodatie annuleren? Dan ben je niet verzekerd voor de kosten om je reis te annuleren.

    En heb je zelf een nieuwe vlucht geboekt om toch nog naar je vakantiebestemming te kunnen? Dan krijg je geen vergoeding voor je niet-gebruikte reisdagen. Ook niet als je hierdoor minimaal 8 uur later aankomt dan gepland. 

REISVERZEKERING

  • Dat hangt van de situatie af. Ben je gedwongen om pas ná de oorspronkelijke terugreisdatum terug te reizen vanuit het buitenland? Dan ben je verzekerd als dit komt door een lawine, een bergstorting, mist, abnormale sneeuwval of ander natuurgeweld. Ook als er een staking is bij de luchtvaartmaatschappij ben je verzekerd. We betalen dan de extra reis- en verblijfkosten die je hierdoor moet maken.  

  • Dan ben je niet verzekerd voor extra reis- of verblijfkosten. Neem in zo’n geval contact op met je luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie. Zij kunnen je mogelijk wel helpen.

  • Komt je bagage later aan op je vakantiebestemming? Dan ben je met je reisverzekering verzekerd voor vervangende kleding en toiletartikelen. Hoeveel je precies vergoed krijgt, hangt af van je dekking: met Europadekking is de vergoeding per verzekerde € 200 en met Plus of Wereld € 300.

    Let op:  Is jouw bagage vertraagd? Vraag dan altijd naar een PIR (Property Irregularity Report) bij de luchtvaartmaatschappij. Deze heb je nodig bij het aanvragen van de vergoeding.

  • Nee, dit is niet verzekerd met je reisverzekering.

Meer nieuws

Meer nieuws

Bekijk ons laatste nieuws, onze acties en campagnes.