Compensatieregeling voor (voormalige) klanten met een roodstand

Ben je een particuliere klant en had je een roodstand op je betaalrekening bij ons? Dan heb je misschien recht op compensatie.

Het gaat om roodstanden waarvan de rente die je betaalde niet altijd in de pas heeft gelopen met de gemiddelde marktrente.

Waarom compensatie?

De Volksbank (waar SNS onderdeel van is) gaat dit doen naar aanleiding van de recente Kifid-uitspraken bij andere kredietverstrekkers over de variabele rente op roodstanden. Graag willen we in lijn met deze uitspraken onze (voormalige) klanten compenseren.

Om welke rentes gaat het?

Het gaat om variabele rentes die de banken zelf kunnen vaststellen en die dus niet werden vergeleken met óf gebaseerd werden op een andere rente.

Kifid heeft geoordeeld dat als niet duidelijk uit de voorwaarden blijkt wanneer de bank de rente mag wijzigen, de consument mag verwachten dat die variabele rente meebeweegt met de gemiddelde marktrente voor roodstanden.

We onderzochten hoe dit bij ons zat. En het bleek dat bij ons de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten teveel rente heeft betaald.

Wanneer krijg je compensatie?

Had je een roodstand op je betaalrekening en is het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je had moeten betalen over je gemiddelde maandsaldo hoger dan
€ 50? Dan kom je in aanmerking voor compensatie. Deze compensatieregeling is afgestemd met de Consumentenbond.

Ben je klant?

Had je een roodstand op je betaalrekening, heb je nog een ander product bij ons én is je compensatie meer dan € 50? Dan heb je hier voor Doorlopende Roodstand eind juni 2023 een brief over ontvangen. Voor  Kortlopende Roodstand heb je hier begin september 2023 een brief over ontvangen.

Heb je geen brief ontvangen dan kom je niet in aanmerking voor compensatie.

Geen klant meer?

Had je een roodstand en heb je geen ander product bij ons?

Meld je dan nu aan voor de compensatieregeling. Dan kijken we of je in aanmerking komt voor compensatie.

Aanmelden

Zo blijf je op de hoogte

Als we meer informatie hebben, dan lees je dat hier. Houd daarom deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

De informatie op deze pagina is voor het laatst aangepast op 21 september 2023.

Vragen en antwoorden compensatieregeling

  • Nee, we hebben over het algemeen de marktrente goed gevolgd. Bij een deel van onze klanten is het niet goed gegaan. Als dat voor jou geldt, krijg je een brief. Hebben we bij jou de marktrente goed gevolgd dan kom je niet in aanmerking voor compensatie. Ook als je inmiddels geen klant meer bent, kun je recht hebben op compensatie. Heb je bij ons een roodstand gehad en ben je geen klant meer? Meld je dan nu aan voor de compensatieregeling. Dan kijken we of je in aanmerking komt voor compensatie.

    Aanmelden

  • De compensatieregeling is voor (voormalige) particuliere klanten die een roodstand met een variabele rente hebben afgesloten én die te veel rente hebben betaald. Is het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je had moeten betalen over je gemiddelde saldo groter dan € 50? Dan kom je in aanmerking voor compensatie en heb je hier eind juni 2023 een brief over ontvangen. Heb je geen brief ontvangen dan kom je niet in aanmerking voor compensatie.

  • Als je minder dan € 50 teveel aan rente hebt betaald, dan heeft jouw rente over het algemeen de marktrente goed gevolgd en keren we geen compensatiebedrag uit. Kleine verschillen zijn namelijk bijna niet te voorkomen. Deze ondergrens is afgestemd met de Consumentenbond.

  • We maken het compensatiebedrag over naar je betaalrekening of  een andere rekening van jou bij SNS waarop we kunnen overmaken.

    Heb je geen rekening meer bij SNS waarop we kunnen overmaken? Dan vragen we je op welk rekeningnummer het compensatiebedrag moet worden uitbetaald.

  • Als je gebruikt wilt maken van het compensatievoorstel, dan vragen we je hiervoor te tekenen. Door te tekenen, ga je akkoord met de compensatie. Dat betekent ook dat je ermee instemt om later niet meer terug te komen op het compensatievoorstel. Niet bij ons, en ook niet bij het Kifid of bij de burgerlijk rechter. 

  • De compensatieregeling geldt alleen voor (voormalige) particuliere klanten met een doorlopend consumptief krediet, kortlopende of doorlopende roodstand op een betaalrekening en gespreid betalen op een Mastercard. Zakelijke kredieten, persoonlijke leningen en hypotheken vallen er dus buiten.
  • Wij zijn eind 2022 gestart met doorlopend consumptief krediet en in de loop van 2023 volgen kortlopende/doorlopende roodstand op een betaalrekening en gespreid betalen op een Mastercard. Andere producten zijn buiten scope.

  • Heb je je roodstand geopend vóór december 2001?
    • Dan word je vanaf december 2001 gecompenseerd.

    Heb je je roodstand geopend na december 2001?
    • Dan word je vanaf de openingsdatum van je roodstand gecompenseerd

  • De berekening van het compensatiebedrag is zeer uitgebreid en bestaat meestal uit meerdere pagina’s. Daarom staat in de compensatiebrief alleen het uiteindelijke bedrag en een korte beschrijving hoe we dit ongeveer berekenen. De werkwijze voor de berekening is afgestemd met de Consumentenbond. Wil je graag de volledige berekening inzien, dit kun je aanvragen via
    compensatie@sns.nl.

    Goed om te weten: dit kan pas nadat je de brief hebt gekregen
  • Heb je je vóór 1 juni 2022 aangemeld bij Consumentenbond Claimservice? Dan vergoeden we inderdaad het bedrag dat je aan hen betaalt om gebruik te maken van hun diensten.

  • We vergoeden alleen de no cure no pay vergoeding die je aan Consumentenbond Claimservice bent verschuldigd. Andere kosten die je maakt, vergoeden we niet.

  • Als de overleden kredietnemer in aanmerking komt voor compensatie en er is nog een mede-kredietnemer dan wordt de eventuele compensatie nog steeds uitgekeerd als mede-kredietnemer nog klant is.

    Is er geen mede-kredietnemer aanwezig en heb je als erfgenaam geen bericht ontvangen, neem dan contact op met compensatie@sns.nl.

  • We keren het compensatiebedrag op één rekeningnummer uit. Jij en je ex-partner verdelen dit volgens onderling gemaakte afspraken.
  • We vergoeden wettelijke rente over je compensatiebedrag vanaf december 2021 tot en met 3 maanden na de verzenddatum van de brief over de compensatieregeling.
  • Als het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voor 1 juli 2023 een uitspraak doet die voordelig(er) uitpakt, dan onderzoeken we of hierdoor je compensatie hoger wordt. Je krijgt daar dan vanzelf bericht over. Ook als je al hebt getekend.
  • Je kunt hiervoor het volgende adres gebruiken, postzegels zijn niet nodig.

    SNS Bank, Antwoordnummer 918, 3500 VB Utrecht

  • Bij het berekenen van je compensatiebedrag wordt rekening gehouden met rente-op-rente.
  • Een nieuw acceptatieformulier met jouw gegevens vooringevuld kun je aanvragen via compensatie@sns.nl

  • Dit is de door Kifid vastgestelde rente om te bepalen of de door jou betaalde rente hiermee goed in de pas liep.
  • Als je in eerdere belastingaangiftes de betaalde rente over je roodstand hebt opgegeven als aftrekpost dan moet je het compensatiebedrag opgeven in je belastingaangifte.

    Neem voor meer informatie contact op met de Belastingdienst.

Meer nieuws

Meer nieuws

Bekijk ons laatste nieuws, onze acties en campagnes.