SNS integreert IBAN-Naam Check in Mobiel Bankieren app

Persberichten
23-05-2018
Vanaf 23 mei is de IBAN-Naam Check onderdeel van de mobiel bankieren app van SNS, onderdeel van de Volksbank. In de nieuwste update van de app checkt de bank bij elke individuele overboeking via de mobiele app of het Nederlandse IBAN-nummer en de naam overeenkomen. Is dit niet het geval, dan krijgt de gebruiker een melding in het scherm. De gebruiker kan dan zelf de naam en het rekeningnummer nogmaals controleren. Dit kan fraude en verkeerde overboekingen voorkomen.
“De IBAN-Naam Check is een goed hulpmiddel om te voorkomen dat je per ongeluk een betaling doet aan de verkeerde persoon. Ook is hierdoor de kans kleiner dat mensen worden opgelicht met foute rekeningnummers. Opgelicht worden wil niemand en kan een enorme impact hebben op iemands financiële situatie. Bijvoorbeeld als het gaat om een bedrag waar iemand lang voor heeft gespaard. Door te checken of het opgegeven rekeningnummer wel overeenkomt met de naam zorgen we voor financieel bewustere klanten. En komen we tegemoet aan de grote vraag vanuit de samenleving”, aldus Ton Timmerman, directievoorzitter van SNS.“

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

Als een gebruiker nu geld overmaakt in de mobiel bankieren app en de naam en het IBAN-nummer van de ontvanger invult controleert de bank 2 dingen:

  • Of de naam overeenkomt met het IBAN-nummer: Maakt de gebruiker een klein foutje in de spelling van de naam en is het IBAN-nummer correct? Dan volgt een melding met de naam die bekend is bij de bank. Is de naam totaal anders bekend bij de bank? Dan waarschuwt de bank dat de naam niet klopt.
  • Of de naam en het IBAN-nummer te controleren is: De naam in combinatie met het IBAN-nummer is niet bekend. In dit geval kan het zijn dat de rekening niet bestaat of gaat het om een buitenlands IBAN-nummer.

Adresboekcheck

SNS heeft eerder in 2017 de adresboekcheck ingevoerd waarmee zij vooruitliep op de IBAN-Naam Check. Hierbij krijgen klanten een melding als een contactpersoon uit het adresboek langer dan 15 maanden niet is gebruikt. En kunnen dan direct zelf controleren of het rekeningnummer nog klopt.

Afspraken verkeerde overboekingen

In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen dat klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn. Meerdere maatregelen zijn ingevoerd om verkeerde overboekingen te verminderen:

  • Banken gebruiken geen IBAN-rekeningnummers meer van opgeheven bankrekeningen.
  • Zij hebben klanten aangespoord om hun adresboeken voor internetbankieren en mobiel bankieren te controleren en op te schonen.
  • Nederlandse banken introduceren de IBAN-Naam Check om klanten beter te waarschuwen tegen fouten bij overboekingen.

In de zomer van 2018 zal de IBAN-Naam Check ook beschikbaar zijn voor internetbankieren bij SNS.

SNS Mobiel Bankieren-app Apple

SNS Mobiel Bankieren-app Android

Lees meer over hoe de IBAN-Naam Check werkt bij SNS

Vragen over dit bericht? Neem contact op met Sijmen Veenstra, 06-30906119
.