Nederland adviseert toekomstig Kabinet: Miljoenennota moet eenvoudiger

Persberichten
18-09-2017
Begrijpelijke taal, een duidelijke tool en informatie op persoonlijk niveau.

Het kabinet is nog niet gevormd, maar Nederland heeft al wel een duidelijke boodschap: de Miljoenennota moet eenvoudiger. En dan met name de manier waarop deze gepresenteerd wordt. Want hoewel de Miljoenennota voor iedereen is bedoeld, vindt bijna de helft (48%) hem te ingewikkeld. Dat en meer blijkt uit onderzoek van SNS onder ruim 1.000 Nederlanders.

Online tool

Als Nederlanders nadenken over hoe het eenvoudiger kan, komt een online tool vergelijkbaar met de Kieswijzer als beste uit de bus (41%). Op die manier kan iedereen de veranderingen op persoonlijk niveau duidelijk inzien. Het samenvatten van de Miljoenennota op een paar simpele post-its komt op de tweede plaats (34%), gevolgd door een interactieve app voor je smartphone (26%). Eén op de vijf Nederlanders (21%) lijkt het zelfs een goed idee om de Miljoenennota weer te geven in de vorm van een documentairefilm.

Publieke Tribune in de Ridderzaal

Ook is er behoefte om de presentatie van de Troonrede te optimaliseren. Om meer aansluiting bij het volk te vinden zou het voornaamste verbeterpunt nog eenvoudiger taalgebruik zijn (64%), zodat iedereen begrijpt wat er gezegd wordt. Ook ondersteunend beeldmateriaal is een waardevolle aanvulling (35%), evenals de toevoeging van een Publieke Tribune (25%) zoals we die kennen in een rechtbank.

Miljoenennota interessanter dan hoedjes

Ondanks de spraakmakende hoedjes en de bijzondere beelden van de Koninklijke familie, kijkt het merendeel van de Nederlandse bevolking (76%) naar de Troonrede vanuit interesse in de plannen van de regering. “Nederland geeft een belangrijk signaal af aan het toekomstige kabinet: de Miljoenennota moet begrijpelijker. Ook banken kunnen hier een rol in spelen, want uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de Nederlanders van hun bank een eenvoudig overzicht met de gevolgen van de Miljoenennota per inkomensklasse op prijs zou stellen”, vertelt Patrick Kuijsters, directeur Marketing & Online bij SNS. “We maken financiën graag begrijpelijker en grijpen dit komende Prinsjesdag met beide handen aan. Op Prinsjesdag presenteren we daarom de belangrijkste veranderingen uit de komende Miljoenennota in enkele post-its. ”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van SNS in september 2017 onder 1.042 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.

Lees wat wij gaan doen op Prinsjesdag

Vragen over dit bericht? Neem contact op met Sijmen Veenstra, 06-30906119.

Terug naar boven