Groot deel van de Nederlanders denkt niet dat hypotheekrente mogelijk tussentijds omlaag kan

Persberichten
17-11-2015

Ruim driekwart vindt dat hun hypotheekverstrekker hen daarover proactief moet informeren.

Nederlanders zijn slecht op de hoogte van situaties waarin zij in aanmerking kunnen komen voor een lagere hypotheekrente. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder hypotheekbezitters, uitgevoerd in opdracht van SNS. De meeste Nederlanders kloppen niet actief aan bij hun hypotheekverstrekker voor tussentijds advies over een mogelijk lagere hypotheekrente. Ruim driekwart (76,6%) vindt het de taak van hun geldverstrekker of adviseur om hen hierop te wijzen.

De helft van de Nederlanders weet niet of hij tussentijds kan profiteren van de huidige lage hypotheekrente

Dat veel situaties die mogelijk voordeel op kunnen leveren, onbekend zijn bij Nederlanders is begrijpelijk: ze verwachten dat zij deze informatie krijgen van hun hypotheekverstrekker. Nederlanders verwachten proactief te worden geïnformeerd als de hypotheekrente daalt (64,3%). Of als er dusdanig is afgelost (65,5%) of overwaarde ontstaat waardoor in sommige situaties de hypotheekrente omlaag zou kunnen (48,2%).

Tussentijdse overstap naar NHG meest onbekende factor

Toch zijn er voldoende situaties die een hypotheekverstrekker kan aangrijpen om contact op te nemen met haar klanten en samen te onderzoeken of de hypotheekrente wellicht tussentijds omlaag kan. Zeker omdat deze situaties bij woningbezitters niet bekend zijn. Zo blijkt uit het onderzoek dat slechts één derde van de Nederlanders (35,7%) weet dat er in bepaalde situaties mogelijkheden zijn om tussentijds gebruik te kunnen maken van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dat kan een rentekorting tot gevolg hebben. Ook weten drie op de vijf Nederlanders niet dat zij bij veel banken een lagere hypotheekrente krijgen als zij een betaalrekening openen waarop het salaris wordt gestort.

SNS Hypotheek Looptijdservice

“Een hypotheek ga je voor een lange tijd aan en in die tijd kan er veel veranderen. De hypotheekrente is de afgelopen periode flink gedaald. Dan is het fijn als je bank je vertelt wat dat voor jou kan betekenen,” geeft Patrick Kuijsters, Directeur Marketing & Online bij SNS aan. “Bij SNS checken we jaarlijks samen met onze klanten op een aantal punten of de hypotheekrente mogelijk tussentijds omlaag kan. Dat is een van de onderdelen van de nieuwe SNS Hypotheek Looptijdservice. Dit houdt in dat onze klanten van SNS kunnen verwachten dat wij gedurende de hele looptijd van de hypotheek betrokken blijven en aandacht geven. Hiermee investeert SNS in de langetermijnrelatie met haar klanten.”

Drie onderdelen

SNS Hypotheek Looptijdservice kent drie onderdelen. Ten eerste laat SNS proactief weten als de hypotheekrente misschien tussentijds omlaag kan. Hiervoor wordt de SNS Hypotheek elk jaar getoetst op een aantal punten. Ten tweede worden klanten om het jaar uitgenodigd voor een persoonlijk oriëntatiegesprek. Daarbij wordt er gekeken naar wensen en veranderingen in de persoonlijke situatie die mogelijk van invloed zijn op de hypotheeklasten. Ten derde informeert SNS actief dat een hypotheekklant korting kan krijgen op de SNS Hypotheekrente in combinatie met een SNS betaalrekening.

Vragen over dit bericht? Neem contact op met Sijmen Veenstra, 06-30906119.

Terug naar boven