Q&A Aanvullend herstel van de vergoedingen voor vervroegde aflossing

Publicatiedatum: mei 2018

Heb je tussen 14 juli 2011 en 14 juli 2016 een (een deel van) je hypotheek vervroegd afgelost of voor het einde van de looptijd verlengd? En een vergoeding betaald voor het renteverlies? Deze vergoeding berekenen we opnieuw. Op deze pagina vind je een antwoord op een aantal veelgestelde vragen over de nieuwe manier van berekenen van de vergoeding. Uiteraard kun je ook contact met ons opnemen via 030 - 633 30 00. Of kom langs in een SNS Winkel bij jou in de buurt.

Waarom berekenen jullie de vergoeding voor vervroegde aflossing uit het verleden opnieuw?

In 2017 vroegen de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis aan alle geldverstrekkers om de vergoedingen voor vervroegd aflossen opnieuw te berekenen. En eventuele verschillen terug te betalen. Op dat moment voerden we al een onderzoek uit naar de manier waarop we onze vergoedingen hebben berekend. Daaruit bleek dat dit op sommige vlakken beter had gekund. Daarom zijn we met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis in gesprek gegaan. En hebben we een nieuwe manier van berekenen opgesteld waar zij achter staan.

Wie krijgt er geld terug?

Heb je in de periode tussen 14 juli 2011 en 14 juli 2016 een vergoeding voor een vervroegde aflossing of voortijdige renteherziening betaald? Dan berekenen we die opnieuw. Als blijkt dat de vergoeding volgens de nieuwe berekening lager is, betalen wij hen het verschil samen met de wettelijke rente terug. Blijkt daaruit dat de vergoeding hoger was, dan hoef je niets extra te betalen.

Waarom kiezen jullie voor een periode van 5 jaar?

In overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis zijn we tot een periode van 5 jaar gekomen, terugtellend vanaf 14 juli 2016. Dit sluit aan bij de passende en eerlijke aanpak die alle partijen voor ogen hadden.
Wat moet ik doen om geld terug te krijgen?
Meestal hoef je zelf niets te doen. Eind mei krijg je van ons een brief waarin we aankondigen dat we de vergoeding opnieuw gaan berekenen. Later dit jaar krijg je de herberekening. Op het moment dat we zien dat de vergoeding volgens de nieuwe berekening lager is, dan betalen we je het verschil terug.
We proberen al onze klanten te benaderen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je nu niet meer klant bij ons bent, verhuisd bent en dat we je actuele contactgegevens niet meer hebben. Deze klanten kunnen terecht op onze site.

Wat moet ik doen om geld terug te krijgen?

Meestal hoef je zelf niets te doen. Eind mei krijg je van ons een brief waarin we aankondigen dat we de vergoeding opnieuw gaan berekenen. Later dit jaar krijg je de herberekening*. Op het moment dat we zien dat de vergoeding volgens de nieuwe berekening lager is, dan betalen we je het verschil terug.
We proberen al onze klanten te benaderen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je nu niet meer klant bij ons bent, verhuisd bent en dat we je actuele contactgegevens niet meer hebben. Deze klanten kunnen terecht op onze site

Wie ontvangt geen herberekening?

De vergoedingen bij bijzondere rentevarianten - waaronder stabielrente, ideaalrente, middelrente, plafondrente en rentedemper - berekenen we niet opnieuw. Voor deze producten hebben we een specifieke vergoedingsregeling afgesproken. En deze hebben we ook volgens de voorwaarden in rekening gebracht. Heb je een hypotheek met een bijzondere rentevariant, dan ontvang je geen herberekening.

Heb je gekozen voor rentemiddeling, dan krijg je ook geen nieuwe berekening. Rentemiddeling is geen voorwaarde in je hypotheekcontract, maar bieden we aan om je direct te laten profiteren van de lage hypotheekrente. Zodra je het aanbod accepteert, krijg je meteen deze lagere rente.

Wanneer krijg ik het geld terug als ik daar recht op heb?

Als blijkt dat de vergoeding volgens de nieuwe berekening lager is, betalen we je het verschil samen met de wettelijke rente terug. We verwachten binnenkort te starten met de berekeningen. En ronden deze berekening - samen met de eventuele uitbetalingen van verschillen - eind 2018 af.

Update december 2018: De klanten die een herberekening ontvangen, hebben wij in mei op de hoogte gebracht. Wij hebben hen toen laten weten dat zij voor het einde van het jaar een brief van ons zouden ontvangen over de uitkomst van de nieuwe berekening.

De nauwkeurigheid van deze berekening staat vanzelfsprekend voorop en wij stellen vast dat dit proces meer voeten in de aarde heeft dan wij op voorhand hebben ingeschat. Hoewel het  grootste deel van deze klanten nog dit jaar de herberekening ontvangt, lukt het ons helaas niet om iedereen op tijd de herberekening toe te sturen. De klanten die in 2018 nog geen herberekening hebben gehad, brengen wij persoonlijk op de hoogte van deze vertraging. Uiteraard doen wij ons uiterste best dat zij de herberekening zo spoedig mogelijk na de jaarwisseling ontvangen.

Wat zijn de kenmerken van de aangepaste manier van berekenen?

Bij de aangepaste manier van berekenen van de vergoeding gaan we uit van de volgende zaken:

  • We nemen de opgebouwde spaarwaarde mee (salderen van spaarwaarde; dit geldt ook voor de opgebouwde spaarwaarde in de hybride hypotheek);
  • We houden rekening met aflossingen die we in het contract met jou hebben afgesproken in de rentevaste periode die nog over is;
  • We bepalen de vergelijkingsrente door lineair te interpoleren;
  • We nemen de vergoedingsvrije ruimte mee.

Terug naar boven