Execution only hypotheek, mét hulp bij het proces

Karin van de Pauvort-Mijnhout is medewerker bij SNS Klantenservice. Vraag je een hypotheek aan zonder advies, dan is de kans groot dat je Karin aan de telefoon krijgt: een zeer deskundige medewerker. “Ik begeleid klanten zo goed en persoonlijk mogelijk bij het proces.”

Wat is jouw rol?

Als je bij SNS een hypotheek aanvraagt zonder adviseur, betekent dat niet dat je aan je lot wordt overgelaten. Ik geef natuurlijk geen advies, maar ik begeleid de klant wel bij alle stappen van het proces.

Ik beantwoord vragen die een klant heeft over de procedure en ik check bijvoorbeeld of alle gegevens juist zijn en of we alle documenten hebben. Tijdens een aanvraagperiode heb ik een paar keer telefonisch contact.

Hoe vaak heb je contact met de klant?

We bellen gemiddeld 4x met de klant. Aan het begin sowieso, als iemand de aanvraag doet. We checken of alles duidelijk is en vertellen hoe het proces vanaf dat moment verder gaat.

Bij het rente-aanbod hebben we ook altijd nog telefonisch contact.

Meestal spreek ik de klant ook als alle stukken zijn geüpload – om even te bevestigen dat alles gelukt is of juist om aan te geven dat we nog iets missen.

En vlak voor de notaris probeer ik de klant ook nog te pakken te krijgen om de laatste vragen te kunnen beantwoorden.

Zeer prettige en overzichtelijke online portal. En heel leuk, informeel telefonisch contact met medewerkers (vooral Karin).
Deelnemer aan klanttevredenheidsonderzoek Hypotheek zonder advies,
mei 2018

Wat vind je voordelen van afsluiten zonder advies?

Ten eerste is het voor de klant natuurlijk goedkoper, omdat die geen advieskosten betaalt. Dat scheelt echt een hoop.

En omdat we ons in deze fase alleen nog op starters richten, is het product heel overzichtelijk. De meeste starters gaan vanwege het fiscale voordeel voor lineair of annuïtair: precies de keuzes die je bij SNS krijgt als je zonder advies wilt afsluiten.

Een derde voordeel voor de klant is het gemak. Je kunt alles doen op de momenten dat het jou uitkomt, vanuit huis, 24/7, zonder dat je steeds ergens heen hoeft.

Nadelen?

Echt nadelen heb ik nog niet ontdekt. Of nou, soms weet een klant toch minder dan hij denkt. Zo had ik laatst een starter die veel eigen geld had aan de telefoon. Hij had een bankgarantie aangevraagd, omdat hij dacht dat dat verplicht was. Maar vanwege dat eigen geld had hij er helemaal geen nodig. Zonde: kost hem toch weer een paar honderd euro. Daar baal ik dan van, voor hem.

En soms komt het voor dat iemand toch niet goed invult wat hij verdient, waardoor hij uiteindelijk minder blijkt te kunnen lenen dan waar hij al die tijd van uitging. Dat is vervelend. Maar eigenlijk komt dat gelukkig nauwelijks voor.

Wat voor soort vragen krijg je?

De vragen die we krijgen van klanten zijn heel verschillend. Ze gaan vaak over eigen specifieke situaties waardoor ze bijvoorbeeld hun gegevens niet kunnen invullen in het standaard online formulier. Dan kunnen we de klant telefonisch gelukkig heel goed verder helpen.

We krijgen eigenlijk nooit commentaar op het proces. Klanten vinden het over het algemeen heel duidelijk, dus dat is fijn. We vertellen telefonisch ook heel duidelijk wat ze moeten doen en wat ze precies moeten uploaden. Dat helpt natuurlijk ook.

Voorbeelden van klantcontact

  1. “Laatst had ik een klant aan de telefoon vlak voordat ze het koopcontract ging tekenen. Ze dacht dat ze verplicht een overlijdensrisicoverzekering had moeten afsluiten, maar kon zich de stap in het proces niet meer herinneren. Ik kon haar vertellen dat een orv niet meer verplicht is. Ze wilde overigens heel graag wél een overlijdensrisicoverzekering afsluiten, dus ze was blij dat ze dit nog net op tijd kon regelen.”
  2. “Een andere klant wilde in de berekening van zijn hypotheek de energiebesparende maatregelen voor zijn huis meenemen. Denk aan zonnepanelen, extra isolatie, een warmtepomp. Hij had een hele berekening erbij, met een taxatierapport waarin elke post was doorgerekend. Het lukte hem niet om dat in de tool in te voeren. Dus dat heb ik handmatig voor hem gedaan.”
  3. “Weer een andere klant woonde tijdelijk in het buitenland met veel tijdsverschil en moeilijke bereikbaarheid. Hij kwam weer in Nederland wonen en wilde eigenlijk een hypotheek mét adviseur afsluiten. Maar voor de adviseur was dat lastig vanwege die bereikbaarheid. Dus bleek online eigenlijk de perfecte oplossing. Per mail konden wij hem toen begeleiden.”

Hypotheek zonder advies

Hypotheek zonder advies

Sluit zelf online je hypotheek af zonder advies. En bespaar op de kosten.
Meer weten over execution only?

Meer weten over execution only?

Bekijk de informatie op onze overzichtspagina.