Overstappen Veelgestelde vragen en checklist

Heb je vragen over je overstap naar SNS? Veel antwoorden vind je op deze pagina. En gebruik onze checklist zodat je zelf niets vergeet.

Checklist en overstapkaarten

Met de Overstapservice wordt er veel voor je overstap geregeld. Sommige dingen doe je zelf. Gebruik onze checklist voor een soepele overstap.

Vragen over overstappen

Wat doet de Overstapservice?

  • Je inkomen wordt 13 maanden lang automatisch doorgestuurd naar je nieuwe rekening bij ons.
  • Je incasso’s worden 13 maanden lang automatisch van je nieuwe rekening afgeschreven.
  • Bedrijven die automatisch met een Nederlands rekeningnummer bij je afschrijven krijgen je nieuwe rekeningnummer.

Waarom duurt de Overstapservice 13 maanden?

De Overstapservice houdt nog 13 maanden lang je oude betaalrekening in de gaten, zodat we zeker weten dat al je incasso’s en inkomende overboekingen worden doorgestuurd naar je nieuwe rekening.

Wat gebeurt er na 13 maanden?

Dan stopt de Overstapservice. Incasso’s en inkomende overboekingen worden niet meer doorgestuurd naar je nieuwe betaalrekening. Staat er bij je overboekingen nog ergens ‘Overstapservice via’? Geef deze persoon of dit bedrijf dan zo snel mogelijk je nieuwe rekeningnummer door. Als je je oude betaalrekening hebt opgezegd, kan niemand meer geld overboeken naar of afschrijven van je oude rekeningnummer.

Aan welke bedrijven geef je zelf je nieuwe rekeningnummer door?

  • Je werkgever, de belastingdienst of andere partijen waar je geld van krijgt.
  • Familie en vrienden.
  • Buitenlandse bedrijven zoals Netflix of Spotify.

Wat regel je zelf voor je overstap?

Gebruik onze checklist om te zien wat je zelf regelt.

Hoe zie je of een bedrijf je rekeningnummer heeft aangepast?

Als er in de omschrijving van de betaling geen ‘Overstapservice via’ staat, heeft het bedrijf je rekeningnummer aangepast.

Wanneer kun je je oude betaalrekening opzeggen?

Je kunt je oude betaalrekening opzeggen als je bij ons een betaalrekening hebt geopend en de Overstapservice is ingegaan. Hoe eerder je je oude rekening opzegt, hoe minder lang je dubbele kosten hebt. Je hoeft je oude betaalrekening natuurlijk niet op te zeggen.

Kun je je oude betaalrekening opzeggen als je rood staat?

Nee, dat kan niet. Je saldo moet positief zijn als je je rekening opzegt. Je kunt je saldo op je oude rekening aanvullen vanaf je nieuwe betaalrekening. Of door contant geld te storten bij je oude bank.

Kun je zelf de startdatum van de Overstapservice kiezen?

Ja. Wil je de Overstapservice laten ingaan vanaf de 1e van de maand? Houd er dan rekening mee dat een incasso die altijd de 1e van de maand afgeschreven wordt (zoals je hypotheek) nog van je oude betaalrekening gaat. Laat dus de 1e week na ingangsdatum genoeg geld op je oude rekening staan.

Wat betekent ‘Overstapservice via’ in je transactieoverzicht?

Dit betekent dat deze organisatie of persoon jouw nieuwe rekeningnummer nog niet gebruikt. Zie je deze melding tegen het einde van de Overstapservice nog steeds in Mijn SNS of de app? Geef dan zelf je nieuwe rekeningnummer door aan deze mensen of organisaties. Dat kan met een overstapkaart.

Wat doe je als een bedrijf dat automatisch incasseert je rekeningnummer niet aanpast?

Geef dan zelf je nieuwe rekeningnummer door aan deze organisaties. Dat kan via de website van dat bedrijf of met een overstapkaart.

Waar vind je de voorwaarden van de Overstapservice?

Ben je op zoek naar de voorwaarden van de Overstapservice?