Contant geld storten

Stort je nog wel eens contant geld op je SNS-betaalrekening? Dat kon bij GWKvTravelex, maar die dienstverlening is gestopt op 1 november 2023. Er bestaan nog wel mogelijkheden om contant geld op je rekening te laten bijschrijven.

Contant geld storten via andere partijen

Het is mogelijk om contant geld op een particuliere bankrekening te storten. Dit kan onder andere via een Western Union Agentschap. Hoe dit werkt lees je hieronder:

Goed om te weten: SNS heeft geen samenwerking met Western Union.

Contant geld storten via Western Union

Voordat je naar een Western Union Agentschap gaat:
Check de mogelijkheden en beperkingen per agentschap op Western Union.nl. Het huidige netwerk van Western Union bestaat onder andere uit verschillende winkeliers zoals supermarkten, reisbureaus, kiosken en dergelijke.

Meer informatie over Western Union

Zo werkt contant geld storten?

  1. Ga naar een Western Union-agentschap. Vind een vestiging
  2. Geef aan dat je geld wilt verzenden naar je eigen bankrekening en controleer of dit mogelijk is bij het agentschap.
  3. Je vult het gedeelte 'Geld verzenden' op het formulier in.
  4. Geef het formulier en het geld (inclusief de transfervergoeding die je moet betalen) aan de agentschaphouder.
  5. Laat je identiteitsbewijs zien (paspoort, rijbewijs of ID-kaart).
  6. Je krijgt een klantenbon. Bewaar deze goed.
  7. Western Union boekt het bedrag over naar je betaalrekening. Check de verwerkingstijd bij het Western Union agentschap.
  8. SNS heeft geen zicht op deze transactie totdat het geld op je SNS betaalrekening is bijgeschreven.
  9. De transfervergoeding kun je terugvragen op het moment dat het bedrag op je SNS betaalrekening staat.
  10. De transfervergoeding krijg je van ons terug als je het geld op je eigen SNS betaalrekening stort of dat van je (klein)kind.

Goed om te weten:

  • Er geldt een maximumbedrag dat je kunt storten.

  • Voor het verzenden van geld betaal je een transfervergoeding aan Western Union. Dit bedrag zie je terug op de klantenbon. Hoe hoog die is, hangt af van hoeveel geld je op je rekening wilt storten. Je kunt ervoor kiezen het transferbedrag apart te betalen of in mindering te laten brengen op het bedrag dat je wilt storten.

Meer weten over het maximumbedrag en de kosten die je betaalt voor de service? Bel met de klantenservice van Western Union: 0800 022 8781.

Meer informatie over de service 'Geld verzenden' bij een Western Union-agentschap

Zo krijg je de transfervergoeding terug

Het bedrag dat je aan transfervergoeding betaalt bij Western Union, krijg je van ons terug. Voorwaarde is wel dat je het geld op je eigen SNS-betaalrekening of dat van je (klein)kind hebt gestort.

Om het bedrag terug te krijgen, mail je de klantenbon die je bij Western Union hebt gekregen naar: betalingsverkeerbinnenland@devolksbank.nl

We boeken het transferbedrag dat op de klantenbon staat dan binnen 5 werkdagen op de betaalrekening waar het geld op is gestort.

Verplichtingen voor de financiële wetgeving

Western Union moet voldoen aan financiële wet- en regelgeving, waaronder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Om ervoor te zorgen dat Western Union niet betrokken raakt bij witwassen of terrorismefinanciering, is Western Union verplicht om je te identificeren en kunnen ze informatie over jou en de storting vragen.

Zakelijke storting? Niet via Western Union

Je kunt via Western Union geen geld op een zakelijke rekening storten of geld met een zakelijke herkomst op je particuliere betaalrekening storten. Heb je een bedrijf waar je met contant geld werkt? Kijk dan eens op zakelijk contant geld storten.